Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zielarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zielarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.15
T-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.3
18
wykłady
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.2
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.4
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.2
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.10
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Praca własna studenta związana z identyfikacją surowców i rozpoznawaniem roślin.5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.10
A-A-5uczestnictwo w zajęciach30
60
wykłady
A-W-1Konsutacje związane z tematyką wykładów.8
A-W-2Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów.11
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia.23
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
OG_1A_W10R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1M-1S-2, S-3
OG_1A_C15_W02
Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii.
OG_1A_W19, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1
OG_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-4T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-A-2M-2, M-3S-1
OG_1A_C15_U02
Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich.
OG_1A_U05, OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-3
OG_1A_C15_U03
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-A-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1
OG_1A_C15_U04
Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_K01
Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1
OG_1A_C15_K02
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
OG_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie.
3,5Student jest zorientowany odnośnie zakresu produkcji ziół w Polsce na tle produkcji światowej. Potrafi wymienić ogólne zasady ochrony środowiska przy zbiorze ziół i ich wykorzystaniu.
4,0Student ma wiedzę odnośnie znaczenia produkcji ziół w Polsce i na świecie, określa znaczenie tej produkcji dla gospodarki narodowej. Zna dobrze zasady zbioru i wykorzystania surowców zielarskich.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę odnośnie znaczenia produkcji zielarskiej zarówno w Polsce, jak i na świecie, zasad zbioru i wykorzystania surowca ze stanowiski naturalnych w powiązaniu z ochroną środowiska.
5,0Student ma pogłębioną, o doniesienia literatury, wiedzę na temat produkcji ziół w Polsce i na świecie, jest doskonale zorientowany w zasadach zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z ochroną środowiska.
OG_1A_C15_W02
Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
3,5Student zna biologię większości omawianych roślin leczniczych, wymienia surowce i związki biologicznie czynne zawarte w ziołach, zna zasady zbioru, suszenia i przechowywania tych surowców. Potrafi powiązać zastosowanie znanych mu surowców w fitoterapii.
4,0Student zna dobrze biologię omawianych roślin, nazywa prawidłowo surowce zielarskie, wskazuje rośliny dostarczające tych surowców, zasady ich zbioru, suszenia i przechowywania oraz zastosowanie w fitoterapii.
4,5Student zna biologię wszytkich omawianych roślin, potrafi powiązać je z pozyskiwanymi surowcami, zasadami zbioru, suszeniai przechowywania. Ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych w nich zawartych i prawidłowo wskazuje ich zastosowanie w fitoterapii.
5,0Student ma pogłebioną, w oparciu o dodatkowo studiowaną literaturę, wiedzę odnośnie Student jest bardzo dobrze zorientowany w biologii omawianych gatunków roślin zielarskich. Zna zasady ich zbioru, specyficzne warunki suszenia i przechowywania w powiązaniu z zawartymi związkami biologicznie czynnymi. Prawidłowo wskazuje znaczenie surowców leczniczych w fitoterapii w powiązaniu z zawartymi w nich związkami biologicznie czynnymi.
OG_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich.
2,0Student nie opanował podstaw uprawy ziół.
3,0Student zna niektóre metody uprawy roślin zielarskich. Potrafi wskazać podstawowe czynniki środowiska mające wpływ na plon i jakość zurowców zielarskich.
3,5Student zna metody uprawy najważniejszych roślin leczniczych oraz potrafi wskazać czynniki środowiska wpływjące na plon i jakość surowców.
4,0Student zna metody uprawy większości roślin leczniczych. Potrafi wskazać i omówić wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
4,5Student opanował wiedzę na temat uprawy omawianych roślin zielarskich, wskazuje, interpretuje i omawia czynniki środowiska wpływające na ich plon i jakość surowców.
5,0Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin zielarskich, jest szczegółowo zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość surowców w powiązaniu z każdym z omawianych gatunków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich.
2,0Student ma trudności z rozpoznawaniem podstawowych gatunków roślin leczniczych i surowców zielarskich. Nie potrafi wskazać metod oceny jakości surowców.
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców.
3,5Student rozpoznaje większość gatunków ziół i surowców ze wskazaniem ich nazwy. Potrafi wykonać podstawową ocenę jakości surowca. Jest zorientowany odnośnie podstawowych elementów tej oceny, zna podstawowe normy związane z oceną jakości surowca.
4,0Student dobrze zna gatunki omawianych ziół i surowców, odpowiednio je nazywa. Samodzielnie wykonuje ocenę jakości surowców w oparciu o normy.
4,5Student rozpoznaje wzsystkie omawiane gatunki ziół i surowców, odpowiednio je nazywa. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości surowców, prawidłowo dobiera normy.
5,0Student doskonale zna wszystkie gatunki omawianych ziół i surowców, ich nazewnictwo. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości surowców, prawidłowo dobiera normy oceny.
OG_1A_C15_U02
Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich.
2,0Student nie potrafi dobrać metody uprawy podstawowych gatunków ziół.
3,0Student potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych.
3,5Student potrafi dobrać metody uprawy podstawowych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na ich plonowanie.
4,0Student dobiera metody uprawy do wybranych gatunków ziół, wskazuje czynniki środowiska mające wpływ na wielkość plonu.
4,5Student zna metody uprawy większości omawianych roślin zielarskich i czynniki środowiska wpływające na wielkośc i jakość plonu.
5,0Student zna metody uprawy wszystkich omawianych roślin leczniczych, potrafi ocenić wpływ warunków uprawy na wielkość i jakość plonu surowców.
OG_1A_C15_U03
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
2,0Student nie potrafi wskazać rodzaju surowca pozyskiwanego z konkretnej rośliny leczniczej, nie zna ich zastosowania w fitoterapii.
3,0Student potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie w fitoterapii.
3,5Student potrafi określić rodzaj surowca podstawowych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte i zastosowanie w fitoterapii.
4,0Student potrafi określić rodzaj surowca większości omawianych roślin leczniczych, wskaazć związki biologicznie czynne w nich zawarte i zastosowanie w fitoterapii.
4,5Student określa rodzaj surowca omawianych roślin leczniczych, wskazuje związki biologicznie czynne w nich zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
5,0Student określa rodzaj surowca omawianych roślin leczniczych, wskazuje związki biologicznie czynne w nich zawarte i potrafi powiązać je w fitoterapii. Zna mechanizm działania tych związków i wynikające zagrożenia z niewłaściwego wykorzystania surowców je zawierających.
OG_1A_C15_U04
Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
2,0Student nie potrafi określić zasad zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
3,0Student potrafi określić zasady znioru, suszenia i przechowywania niektórych surowców.
3,5Student określa zasady zbioru, suszenia i pzrechowywania wybranych surowców.
4,0Student określa zasady zbioru, suszenia i przechowywania podstawowych surowców.
4,5Student określa zasady zbioru, suszenia i przechowywania większości omawianych surowców.
5,0Student zna zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców w powiązaniu z zawartością związków biologicznie czynnych w nich zawartych i rodzajem surowca.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_K01
Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
2,0Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5Student sporadycznie włącza się w dyskusję związaną z problematyką przedmiotu.
4,0Student włacza się w dyskusję związaną z tematyką przedmiotu.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często włącza się w dyskusję dydaktyczną.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach podejmując dyskusję na temat stosowania ziół, analizuje problemy pod kątem prawidłowego ich stosowania.
OG_1A_C15_K02
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
2,0Student nie wykazuje zainteresowania tematyką zielarską.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy.
3,5Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę.
4,0Student często włacza się do dyskusji na temat możliwości uprawy i stosowania ziół.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często przejawia własną inicjatywę.
5,0Student jest bardzo zainteresowany tematyką pzredmiotu, analizuje i ocenia problemy związane z produkcją ziól.

Literatura podstawowa

  1. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
  2. Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.15
T-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.2
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.4
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.2
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.10
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Praca własna studenta związana z identyfikacją surowców i rozpoznawaniem roślin.5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.10
A-A-5uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsutacje związane z tematyką wykładów.8
A-W-2Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów.11
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia.23
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
Treści programoweT-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie.
3,5Student jest zorientowany odnośnie zakresu produkcji ziół w Polsce na tle produkcji światowej. Potrafi wymienić ogólne zasady ochrony środowiska przy zbiorze ziół i ich wykorzystaniu.
4,0Student ma wiedzę odnośnie znaczenia produkcji ziół w Polsce i na świecie, określa znaczenie tej produkcji dla gospodarki narodowej. Zna dobrze zasady zbioru i wykorzystania surowców zielarskich.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę odnośnie znaczenia produkcji zielarskiej zarówno w Polsce, jak i na świecie, zasad zbioru i wykorzystania surowca ze stanowiski naturalnych w powiązaniu z ochroną środowiska.
5,0Student ma pogłębioną, o doniesienia literatury, wiedzę na temat produkcji ziół w Polsce i na świecie, jest doskonale zorientowany w zasadach zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z ochroną środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_W02Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
3,5Student zna biologię większości omawianych roślin leczniczych, wymienia surowce i związki biologicznie czynne zawarte w ziołach, zna zasady zbioru, suszenia i przechowywania tych surowców. Potrafi powiązać zastosowanie znanych mu surowców w fitoterapii.
4,0Student zna dobrze biologię omawianych roślin, nazywa prawidłowo surowce zielarskie, wskazuje rośliny dostarczające tych surowców, zasady ich zbioru, suszenia i przechowywania oraz zastosowanie w fitoterapii.
4,5Student zna biologię wszytkich omawianych roślin, potrafi powiązać je z pozyskiwanymi surowcami, zasadami zbioru, suszeniai przechowywania. Ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych w nich zawartych i prawidłowo wskazuje ich zastosowanie w fitoterapii.
5,0Student ma pogłebioną, w oparciu o dodatkowo studiowaną literaturę, wiedzę odnośnie Student jest bardzo dobrze zorientowany w biologii omawianych gatunków roślin zielarskich. Zna zasady ich zbioru, specyficzne warunki suszenia i przechowywania w powiązaniu z zawartymi związkami biologicznie czynnymi. Prawidłowo wskazuje znaczenie surowców leczniczych w fitoterapii w powiązaniu z zawartymi w nich związkami biologicznie czynnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_W03Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstaw uprawy ziół.
3,0Student zna niektóre metody uprawy roślin zielarskich. Potrafi wskazać podstawowe czynniki środowiska mające wpływ na plon i jakość zurowców zielarskich.
3,5Student zna metody uprawy najważniejszych roślin leczniczych oraz potrafi wskazać czynniki środowiska wpływjące na plon i jakość surowców.
4,0Student zna metody uprawy większości roślin leczniczych. Potrafi wskazać i omówić wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
4,5Student opanował wiedzę na temat uprawy omawianych roślin zielarskich, wskazuje, interpretuje i omawia czynniki środowiska wpływające na ich plon i jakość surowców.
5,0Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin zielarskich, jest szczegółowo zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość surowców w powiązaniu z każdym z omawianych gatunków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U01Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma trudności z rozpoznawaniem podstawowych gatunków roślin leczniczych i surowców zielarskich. Nie potrafi wskazać metod oceny jakości surowców.
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców.
3,5Student rozpoznaje większość gatunków ziół i surowców ze wskazaniem ich nazwy. Potrafi wykonać podstawową ocenę jakości surowca. Jest zorientowany odnośnie podstawowych elementów tej oceny, zna podstawowe normy związane z oceną jakości surowca.
4,0Student dobrze zna gatunki omawianych ziół i surowców, odpowiednio je nazywa. Samodzielnie wykonuje ocenę jakości surowców w oparciu o normy.
4,5Student rozpoznaje wzsystkie omawiane gatunki ziół i surowców, odpowiednio je nazywa. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości surowców, prawidłowo dobiera normy.
5,0Student doskonale zna wszystkie gatunki omawianych ziół i surowców, ich nazewnictwo. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości surowców, prawidłowo dobiera normy oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U02Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać metody uprawy podstawowych gatunków ziół.
3,0Student potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych.
3,5Student potrafi dobrać metody uprawy podstawowych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na ich plonowanie.
4,0Student dobiera metody uprawy do wybranych gatunków ziół, wskazuje czynniki środowiska mające wpływ na wielkość plonu.
4,5Student zna metody uprawy większości omawianych roślin zielarskich i czynniki środowiska wpływające na wielkośc i jakość plonu.
5,0Student zna metody uprawy wszystkich omawianych roślin leczniczych, potrafi ocenić wpływ warunków uprawy na wielkość i jakość plonu surowców.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U03Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać rodzaju surowca pozyskiwanego z konkretnej rośliny leczniczej, nie zna ich zastosowania w fitoterapii.
3,0Student potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie w fitoterapii.
3,5Student potrafi określić rodzaj surowca podstawowych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte i zastosowanie w fitoterapii.
4,0Student potrafi określić rodzaj surowca większości omawianych roślin leczniczych, wskaazć związki biologicznie czynne w nich zawarte i zastosowanie w fitoterapii.
4,5Student określa rodzaj surowca omawianych roślin leczniczych, wskazuje związki biologicznie czynne w nich zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
5,0Student określa rodzaj surowca omawianych roślin leczniczych, wskazuje związki biologicznie czynne w nich zawarte i potrafi powiązać je w fitoterapii. Zna mechanizm działania tych związków i wynikające zagrożenia z niewłaściwego wykorzystania surowców je zawierających.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U04Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić zasad zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
3,0Student potrafi określić zasady znioru, suszenia i przechowywania niektórych surowców.
3,5Student określa zasady zbioru, suszenia i pzrechowywania wybranych surowców.
4,0Student określa zasady zbioru, suszenia i przechowywania podstawowych surowców.
4,5Student określa zasady zbioru, suszenia i przechowywania większości omawianych surowców.
5,0Student zna zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców w powiązaniu z zawartością związków biologicznie czynnych w nich zawartych i rodzajem surowca.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_K01Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
T-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5Student sporadycznie włącza się w dyskusję związaną z problematyką przedmiotu.
4,0Student włacza się w dyskusję związaną z tematyką przedmiotu.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często włącza się w dyskusję dydaktyczną.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach podejmując dyskusję na temat stosowania ziół, analizuje problemy pod kątem prawidłowego ich stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_K02Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
T-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania tematyką zielarską.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy.
3,5Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę.
4,0Student często włacza się do dyskusji na temat możliwości uprawy i stosowania ziół.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często przejawia własną inicjatywę.
5,0Student jest bardzo zainteresowany tematyką pzredmiotu, analizuje i ocenia problemy związane z produkcją ziól.