Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy maszyn. |
W-2 | Potrafi czytać proste rysunki techniczne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z umiejętnością czytania rysunków technicznych i schematów maszyn |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi częściami maszyn, osiami, wałami, łożyskami i przekładniami oraz sprzęgłami i przekładniami stosowanymi maszynach ogrodniczych. |
C-3 | Poznanie budowy maszyn stosowanych w produkcji ogrodniczej. |
C-4 | Wyjaśnienie budowy i zasady działania silników spalinowych. |
C-5 | Umiejętność korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. |
C-6 | Umiejętność odpowiedniego doboru maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | W ramach zajęć audytoryjnych studenci przedstawią prezentacje nawiązujące do tematyki prezentowanej na wykładach. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rysunek techniczny w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | 1 |
T-W-2 | Części maszyn. | 1 |
T-W-3 | Budowa i zasada działania pomp i sprężarek. | 1 |
T-W-4 | Ogólna budowa ciągnika. | 2 |
T-W-5 | Maszyny do podstawowej uprawy gleby | 1 |
T-W-6 | Maszyny do nawożenia mineralnego i organicznego. | 1 |
T-W-7 | Maszyny do siewu i sadzenia. | 1 |
T-W-8 | Maszyny do pielęgnacji i ochrony roślin. | 1 |
T-W-9 | Maszyny i urządzenia do pielęgnacji w sadach i jagodnikach. | 1 |
T-W-10 | Maszyny do zbioru owoców i warzyw. | 1 |
T-W-11 | Maszyny i urządzenia do czyszczenia, sortowania i kalibrowania. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Konsultacje. | 8 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów. | 25 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny,objaśnienie, |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz, |
M-3 | Prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C08_W01 Efektem jest zapoznanie się studentów z rysunkiem technicznym stosowanym w schematach maszyn i urządzeń ogrodniczych, poznanie części maszyn stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych, poznanie budowy, działania i zastosowania pomp oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz zaznajomienie się z budową maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej. | OG_1A_W02, OG_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C08_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność czytania rysunków technicznych maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie, korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-6 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C08_K01 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-5 | T-A-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C08_W01 Efektem jest zapoznanie się studentów z rysunkiem technicznym stosowanym w schematach maszyn i urządzeń ogrodniczych, poznanie części maszyn stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych, poznanie budowy, działania i zastosowania pomp oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz zaznajomienie się z budową maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | Student zna budowę i zasadę działania podstawowych maszyn ogrodniczych | |
4,5 | Student zna budowę i zasadę działania maszyn ogrodniczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna budowę i zasadę działania maszyn ogrodniczych oraz potrafi czytać ich schematy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C08_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność czytania rysunków technicznych maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie, korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | Student potrafi skorzystać z typowych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | |
4,5 | Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | |
5,0 | Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych w celu uzyskania zamierzonych efektów w produkcji ogrodncizej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C08_K01 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | |
4,5 | Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych w celu uzyskiwania odpowiedniego efektu pracy. | |
5,0 | Student ma bardzo dużą świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych w celu uzyskiwania jak nalepszego efektu pracy. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Maszyny i ciągniki rolnicze - budowa, przeznaczenie, PIMR, Poznań, 2005, V
- Dreszer in., Maszyny rolnicze, PIMR, Poznań, 2008
- Katalogi maszyn rolniczych i ogrodniczych
- Portale WWW dot. narzędzi i maszyn ogrodniczych., WWW
Literatura dodatkowa
- Czasopismo: atr express (aktualności techniki rolniczej), Boomgaarden Medien Sp. z o.o., Kościelec
- Czasopismo: Nowoczesne Rolnictwo, Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu, Poznań
- Czasopismo: Rolniczy Przegląd Techniczny, Agencja Promocji Rolnictwa i Agrobiznesu „APRA”, Osielsko