Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Geologia ,Mikrobiologia |
W-2 | Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb Ukształtowanie umiejętności okrrślania żyzności gleb Ppznanie metod bonitacji gleb |
C-2 | Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i metodą laboratoryjną | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie odczynu gleb i kwasowości gleb metodą kolorymetryczną,potencjometryczną i miareczkowania | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena | 1 |
T-L-4 | Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy | 1 |
T-L-5 | Ocena właściwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym i rozpoznawanie agregatów glebowych. | 2 |
T-L-6 | Podział podłoży ogrodniczych | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów. | 2 |
T-W-2 | Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 2 |
T-W-3 | Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym. | 2 |
T-W-4 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb. | 1 |
T-W-5 | Sorpcyjne właściwości gleb -koloidy glebowe. | 1 |
T-W-6 | Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby. | 2 |
T-W-7 | Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości gleby. | 1 |
T-W-8 | Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego | 1 |
T-W-9 | Antropogeniczne czzynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego | 1 |
T-W-10 | Struktura gleb-powstawanie,podział agregatów glebowych | 2 |
T-W-11 | Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb | 1 |
T-W-12 | Właściwości fizyczne fazy stałej i gazoewej gleb | 1 |
T-W-13 | Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | konsultacje | 15 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 36 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | samodzielne studiowanie literatury naukowej | 40 |
A-W-2 | wykłady | 18 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 32 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład-metoda podająco-informacyjna |
M-2 | Labolatoria-metoda podająco-praktyczna |
M-3 | Wykład -metoda podająca |
M-4 | Audytoria- metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratoria-kolokwia |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdziany częściowe |
S-3 | Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C04_W01 Posiada wiedzę dotyczącą właściwości tworzywa glebowego, budowy i funkcjonowana gleby,ogólną wiedzę dotyczącą pro- cesów glebotwórczych.Zna i rozumie podstawowe definicje dotyczące właściwości fizycznych,chemicznych i biologicznych gleb. | OG_1A_W08 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C04_U02 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | — | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C04_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad. Posiada zdolność do pracy indywidualnej i w zespole. Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | OG_1A_K04, OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C04_W01 Posiada wiedzę dotyczącą właściwości tworzywa glebowego, budowy i funkcjonowana gleby,ogólną wiedzę dotyczącą pro- cesów glebotwórczych.Zna i rozumie podstawowe definicje dotyczące właściwości fizycznych,chemicznych i biologicznych gleb. | 2,0 | >50% wymaganej treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganej treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganej treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganej treści zestawu pytań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C04_U02 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | 2,0 | <50% wymaganych treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganych treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganych treści zestawu pytań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C04_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad. Posiada zdolność do pracy indywidualnej i w zespole. Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | 2,0 | <50% wymaganej treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganej treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganej treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganej treści zestawu pytań |
Literatura podstawowa
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki,praca zbiorowa, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, praca zbiorowa
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr Skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografi i ochrony gleb, Panstwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, brak