Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Szkółkarstwo bylin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkółkarstwo bylin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin |
W-2 | Znajomość podstawowych rodzajów, gatunków i odmian bylin. |
W-3 | Znajomość regulacji procesów życiowych, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
W-4 | Znajomość zasad pielęgnacji roślin gruntowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z zasadami zakładania, prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin w Polsce i na świecie. |
C-2 | Zapoznanie z metodami uprawy, rozmnażania i nowymi technologiami stosowanymi w szkółce bylin. |
C-3 | Zapoznanie z rozszerzonym asortymentemgatunków i odmian bylin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce szkółki bylin w produkcji roślin ozdobnych w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Projektowanie i organizacja szkółki bylin | 2 |
T-W-3 | Rodzaje szkółek w zależności od ich lokalizacji i wyposażenia | 2 |
T-W-4 | Zakładanie i prowadzenie matecznika bylin | 2 |
T-W-5 | Uprawa bylin w szkółce. | 3 |
T-W-6 | Środki produkcji i technologie | 2 |
T-W-7 | Sprzedaż i transport bylin | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy kontrolnej | 3 |
A-W-4 | Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcji dydaktycznej | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, kolekcja roślin gruntowych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca kontrolna |
S-2 | Ocena formująca: Rozpoznawanie bylin |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C05_W01 Objaśnia zasady prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin | OG_2A_W09, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W09 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C05_U01 Dobiera metody oraz środki produkcji do uprawy wybranych gatunków bylin | OG_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C05_K01 Jest zdolny do planowania i realizacji produkcji w szkółce bylin | OG_2A_K02 | R2A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C05_W01 Objaśnia zasady prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student objaśnia zasady prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin dla podstawowych gatunków. | |
3,5 | Student objaśnia zasady prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin dla wszystkich poznanych gatunków. | |
4,0 | Student objaśnia zasady prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin dla wszystkich poznanych gatunków. Wyjaśnia współzależności między uprawianym gatunkiem a lokalizacją szkółki i warunkami produkcji. | |
4,5 | Student objaśnia zasady prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin dla wszystkich poznanych gatunków. Wyjaśnia współzależności między uprawianym gatunkiem a lokalizacją szkółki i warunkami produkcji. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu prowadzenia i funkcjonowania szkółki bylin dla wszystkich poznanych gatunków. Wyjaśnia współzależności między uprawianym gatunkiem a lokalizacją szkółki i warunkami produkcji. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C05_U01 Dobiera metody oraz środki produkcji do uprawy wybranych gatunków bylin | 2,0 | Student nie potrafi dobrać właściwych metod oraz środków produkcji do wybranych gatunków bylin. |
3,0 | Student dobiera metody oraz środki produkcji do uprawy wybranych gatunków bylin. | |
3,5 | Student dobiera metody oraz środki produkcji do uprawy wszystkich poznanych gatunków bylin. | |
4,0 | Student dobiera metody oraz środki produkcji do uprawy wszystkich poznanych gatunków bylin. Wyjaśnia współzależności między uprawianym gatunkiem a zastosowanymi metodami i środkami produkcji. | |
4,5 | Student dobiera metody oraz środki produkcji do uprawy wszystkich poznanych gatunków bylin. Wyjaśnia współzależności między uprawianym gatunkiem a zastosowanymi metodami i środkami produkcji. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębione umiejętności z zakresu doboru metod oraz środków produkcji do uprawy wszystkich poznanych gatunków bylin. Wyjaśnia współzależności między uprawianym gatunkiem a zastosowanymi metodami i środkami produkcji. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C05_K01 Jest zdolny do planowania i realizacji produkcji w szkółce bylin | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student jest zdolny do planowania i realizacji produkcji w szkółce wybranych gatunków bylin. | |
3,5 | Student jest zdolny do planowania i realizacji produkcji w szkółce wybranych gatunków bylin. Wyjaśnia zależność doboru uprawianych gatunków od lokalizacji szkółki, bliskości poszczególnych rynków zbytu i warunków produkcji. | |
4,0 | Student jest zdolny do planowania i realizacji produkcji w szkółce wybranych gatunków bylin. Wyjaśnia zależność doboru uprawianych gatunków od lokalizacji szkółki, bliskości poszczególnych rynków zbytu i warunków produkcji. Zna asortyment produkowanych w Polsce bylin. | |
4,5 | Student jest zdolny do planowania i realizacji produkcji w szkółce wybranych gatunków bylin. Wyjaśnia zależność doboru uprawianych gatunków od lokalizacji szkółki, bliskości poszczególnych rynków zbytu i warunków produkcji. Zna asortyment produkowanych w Polsce bylin. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu planowania i realizacji produkcji w szkółce bylin. Wyjaśnia zależność doboru produkowanych gatunków od lokalizacji szkółki, bliskości poszczególnych rynków zbytu i warunków produkcji. Zna asortyment produkowanych w Polsce bylin. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. |
Literatura podstawowa
- Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Herwig R., Riou C., 350 roślin ogrodowych, Elipsa, Warzsawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Marcinkowski J., Katalog bylin polecanych przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2010
- Szkółkarstwo - dwumiesięcznik, Stradom, Częstochowa, 2012