Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zasad uprawy roli, metod oraz technologii uprawy roślin, podstaw nawożenia i ochrony roślin |
W-2 | znajomość najważniejszych gatunków i odmian roślin ozdobnych stosowanych do dekoracji wnętrz i w terenach zieleni |
W-3 | znajomość podstaw ochrony środowiska naturalnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z prowadzeniem wielkotowarowych upraw roślin ozdobnych w systemie integrowanym (uprawy w gruncie otwartym i pod osłonami) |
C-2 | zaznajomienie z przepisami dotyczącymi stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami | 4 |
T-A-2 | Zrównoważona produkcja roślin doniczkowych | 6 |
T-A-3 | Zrównoważona produkcja kwiatów i zieleni ciętej | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie zrównoważonej produkcji; wady i zalety produkcji zrównoważonej | 2 |
T-W-2 | Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych | 5 |
T-W-3 | Zrównoważona produkcja roślin sezonowych i wieloletnich | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | studiowanie treści ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | przygotowanie pracy zaliczeniowej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie treści wykładów | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, próbki materiałów i środków) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: praca kontrolna |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C01_W01 Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | OG_2A_W01 | R2A_W05, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_2A_C01_W02 Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | OG_2A_W04 | R2A_W02, R2A_W06, R2A_W07 | InzA2_W01 | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C01_U01 Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych | OG_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C01_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | OG_2A_K01, OG_2A_K03 | R2A_K01, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C01_W01 Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | 2,0 | nie zna zasad zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych |
3,0 | zna podstawowe zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | |
3,5 | zna zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | |
4,0 | potrafi objaśnić zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | |
4,5 | potrafi objaśnić zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych, potrafi o nich dyskutować | |
5,0 | objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych, potrafi o wskazać ich pozytywne i negatywne aspekty, używa rzeczowych argumentów | |
OG_2A_C01_W02 Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | 2,0 | nie zna przepisów dotyczących stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych |
3,0 | zna podstawowe przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | |
3,5 | zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | |
4,0 | zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych, potrafi je interpretować | |
4,5 | zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych, potrafi je odnieść do konkretnych warunków i zastosować | |
5,0 | zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych, potrafi je odnieść do konkretnych warunków i zastosować, logicznie argumentuje swój wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C01_U01 Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych | 2,0 | nie potrafi dobrać odpowiednich metod i środków w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych |
3,0 | potrafi dobrać niektóre z metod i środków w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych | |
3,5 | potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych | |
4,0 | potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych, jednocześnie uzasadniając swój wybór | |
4,5 | potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych, proponując dodatkowo rozwiązania alternatywne | |
5,0 | potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych, proponując dodatkowo rozwiązania alternatywne, stosuje logiczną argumentację swoich wyborów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C01_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | 2,0 | nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego |
3,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z jednoczesnym uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | |
3,5 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z jednoczesnym uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego, potrafi uzasadnić swoją wypowiedź | |
4,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z jednoczesnym uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego, przedstawia ich pozytywne i negatywne strony, potrafi uzasadnić swoją wypowiedź | |
4,5 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z jednoczesnym uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego, przedstawia ich pozytywne i negatywne strony, potrafi uzasadnić swoją wypowiedź, używa logicznych argumetów w trakcie dyskusji | |
5,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii z jednoczesnym uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego, przedstawia ich pozytywne i negatywne strony, potrafi uzasadnić swoją wypowiedź, używa logicznych argumetów w trakcie dyskusji, znajduje alternatywne rozwiązania |
Literatura podstawowa
- Chmiel H. (red.), Uprawa Roślin Ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
- Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Czekalski M., Ogólna uprawa roślin ozdobnych, AR, Wrocław, 1999
- Przegląd Komunalny, ABRYS, Poznań, czasopismo
Literatura dodatkowa
- Radziul E., Byliny, PWRiL, Warszawa, 2002
- Hessayon D.G., Rośliny pokojowe, Muza, Warszawa, 1997
- Szkółkarstwo, Plantpress, Kraków, czasopismo
- Hasło Ogrodnicze, Plantpress, Kraków, czasopismo
- Owoce Warzywa Kwiaty, Hortpress, Warszawa, czasopismo