Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioklimatologia | ||
Specjalność | Doradztwo w agroturyźmie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z biologii |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem |
C-2 | Metody badania związków: człowiek - atmosfera |
C-3 | Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych | 4 |
T-A-2 | Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju. | 2 |
T-A-3 | Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie programu BioKlima. | 4 |
T-A-5 | Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3 | 2 |
T-A-6 | Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna. | 2 |
T-A-7 | Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy | 2 |
T-A-8 | Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne. | 2 |
T-W-2 | Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne. | 2 |
T-W-3 | Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych | 2 |
T-W-5 | Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych | 2 |
T-W-6 | Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych | 2 |
T-W-7 | Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków. | 2 |
T-W-8 | Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych | 2 |
T-W-9 | Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne. | 2 |
T-W-10 | Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania | 20 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych | 7 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
M-3 | Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych, |
M-4 | Cwiczenia z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D05A_W01 Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | ROL_2A_W07 | R2A_W03, R2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D05A_U01 Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D05A_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki | ROL_2A_K02, ROL_2A_K07 | R2A_K03, R2A_K08 | C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D05A_W01 Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka |
3,0 | Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka | |
3,5 | Ma wiedzę o zespołowych czynnikach meteorologicznych działających na człowieka | |
4,0 | Ma wiedzę o wskaźnikach meteorologicznych opracowanych z bilansu cieplnego człowieka | |
4,5 | Posiada dodatkowo wiedzę o synoptycznych i bioklimatycznych klasyfikacjach pogody | |
5,0 | Wykorzystując kompleksową wiedzę przedmiotu zna podstawy rejonizacji bioklimatycznej wybranych regionów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D05A_U01 Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji | 2,0 | Nie potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych |
3,0 | Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne | |
3,5 | Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując proste wskaźniki biometeorologiczne | |
4,0 | Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne | |
4,5 | Potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki | |
5,0 | Potrafi dokonać kompleksowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki i dokonać ich krytycznej analizy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D05A_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki | 2,0 | Nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy | |
4,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią | |
4,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie | |
5,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie |
Literatura podstawowa
- Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 1997, monografie 1
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4
- Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011, 1
Literatura dodatkowa
- Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999