Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Proekologiczne technologie produkcji roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Proekologiczne technologie produkcji roślinnej | ||
Specjalność | Doradztwo w agroturyźmie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, uprawy roli i roślin, techniki rolniczej, fito- i entomologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z proekologicznymi technologiami produkcji roślinnej, w których ogranicza się stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin, nawozów czy retardantów oraz zaznajomienie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i integrowanego (zrównoważonego) oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie proekologicznym i zrównoważonym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie zbóż | 4 |
T-A-2 | Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin okopowych | 2 |
T-A-3 | Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roslin strączkowych | 2 |
T-A-4 | Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin motylkowych drobnonasiennych | 2 |
T-A-5 | Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin przemysłowych | 3 |
T-A-6 | Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie międzyplonów | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proekologiczne systemy gospodarowania w rolnictwie, podział, znaczenie, rys historyczny, cechy i cele | 2 |
T-W-2 | Produkcja rolnicza w rolnictwie ekologicznym w porównaniu do rolnictwa intensywnego | 4 |
T-W-3 | Produkcja rolnicza w rolnictwie integrowanym i precyzyjnym | 4 |
T-W-4 | Specyfika produkcji rolnej w rolnictwie biologicznym i biologiczno-dynamicznym | 3 |
T-W-5 | Uprawa roli, nawożenie i pielęgnacja roślin w rolnictwie intensywnym a zagrożenie dla jakości plonu, potencjału biologicznego, urodzajności gleby i skażenia środowiska | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczenia audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01A_W01 Student powinien być w stanie wymieniać kryteria rolnictwa proekologicznego i ekologicznego oraz zintegrowanego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01A_U01 Student rozumie uwarunkowania rolnictwa (pro)ekologicznego i zintegrowanego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego) oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania | ROL_2A_U03, ROL_2A_U04, ROL_2A_U05 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01A_K01 Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie (pro)ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01A_W01 Student powinien być w stanie wymieniać kryteria rolnictwa proekologicznego i ekologicznego oraz zintegrowanego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi odróżnić rolnictwo pro- i ekologiczne i zrównoważone od rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego) | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać i wymienić różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić główne różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić wszystkie różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) i wskazać główne różnice w technologii uprawy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01A_U01 Student rozumie uwarunkowania rolnictwa (pro)ekologicznego i zintegrowanego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego) oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania | 2,0 | Student nie potrafi określić różnic, zalet i wad dotyczących rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego |
3,0 | Student potrafi określić bardzo ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego | |
3,5 | Student potrafi określić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego | |
4,0 | Student potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego | |
4,5 | Student potrafi określić i ocenić dokładnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego oraz omówić bardzo ogólnie oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów | |
5,0 | Student potrafi określić i ocenić różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego i uzasadnić oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01A_K01 Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie (pro)ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości | 2,0 | Student nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego i nie rozróżnia rolnictwa pro- i ekologicznego od zrównoważonego |
3,0 | Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym | |
3,5 | Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania równowagi w środowisku oraz jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości | |
4,0 | Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego na środowisko przyrodnicze | |
4,5 | Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego na środowisko przyrodnicze | |
5,0 | Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności i potrafi uzasadnić oddziaływanie pro- i ekologicznego i zrównoważonego sposobu gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów i żywności |
Literatura podstawowa
- Siebeneicher G.E. (red), Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- Neuerburg W., Padel S., Rolnictwo ekologiczne w praktyce., Stowarzyszenie EKOLAND – Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1994
- Sołtysiak U. (red.), Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki, Stowarzyszenie EKOLAND – Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1993
- Sołtysiak U. (red), Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta, Stow. Ekoland– Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1995
- Tyburski J., Żakowska-Biemans S., Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Zimny L., Definicje i podziały systemów rolniczych, Acta Agrophysica, Wrocław, 2007, Acta Agrophysica. 10(2), 507-518
- Kuś J., Systemy gospodarowania w rolnictwie. W: Mały poradnik zarządzania gospodarstwem rolniczym., Wyd. IERiGŻ Warszawa, Warszawa, 2002, Mat. szkol. 9, IERiGŻ Warszawa, 119-126