Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Podstawy hotelarstwa i żywienia zbiorowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy hotelarstwa i żywienia zbiorowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości o składnikach zywności i ich znaczeniu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o strukturze organizacyjnej, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać obiekty hotelowe i zakłady żywienia zbiorowego, na poziomie umożliwiającym prowadzenie podstawowego doradztwa w tym zakresie, gospodarstwom agroturystycznym |
C-2 | Zaznajomienie studenta z zasadami organizowania obiektów hotelowych oraz planowaniem menu, organizacją i zasadmi serwowania posiłków w żywieniu zbiorowym z zachowaniem wymogów estetyki, bezpieczeństwa i higieny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja żywienia zbiorowego, podział i charakterystyka zakładów gastronomicznych oraz obowiązki pracownikow tych obiektów | 2 |
T-A-2 | Znaczenie składników żywności dla organizmu człowieka - normy na energie i składniki odżywcze, obliczanie wartości kalorycznej posiłków | 2 |
T-A-3 | Zasady prawidłowego żywienia, zalecane modele żywienia, modelowe racje pokarmowe, podstawy żywienia dietetycznego, zasady układania jadłospisów | 2 |
T-A-4 | Zasady serwowania posiłków i organizacji przyjęć | 4 |
T-A-5 | Higena produkcji potraw, utrzymanie czystości, zapobieganie zatruciom pokarmowym w zakladach zbiorowego żywienia | 1 |
T-A-6 | Zapoznanie się z funkcjonowaniem wybranego obiektu hotelowego i gastronomicznego | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka bazy hotelowej w Polsce na tle krajów europejskich. Klasyfikacja i kategoryzacja krajowych obiektow hotelarskich | 2 |
T-W-2 | Części składowe i infrastruktura współczesnego hotelu oraz czynniki determinujące poziom usłu hotelarskich | 2 |
T-W-3 | Wymagania odnośnie wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu usług hoteli, moteli, pensjonatów, kempingów i pól biwakowych | 3 |
T-W-4 | Zagadnienia techniczne - wymogi higieniczno-sanitarne i BHP oraz zabezpieczenie przeciwpożarowe i dostosowanie obiektow hotelowych do potrzeb osób niepełnosprawnych | 2 |
T-W-5 | Trendy w hotelarstwie i turystyce w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-6 | Agroturystyka jako forma usług hotelarskich i gastronomicznych | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury uzupelniającej wykłady | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Prezentacje aranżacji serwowania posiłków |
M-3 | Zapoznanie się z funkcjonowaniem w praktce obiektu hotelowego i gastronomicznego |
M-4 | Samodzielne lub zespołowe wykonywanie określonych zadań (pod kierunkiem prowadzącego) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wypowiedzi oraz samodzielnie lub zespołowo wykonywanych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O02_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej | ROL_2A_W08 | R2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O02_U01 Student potrafi wprowadzać poznane zasady zbiorowego żywienia oraz organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych w celu poprawy jakości życia człowieka | ROL_2A_U02 | R2A_U03, R2A_U06 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_2A_O02_U02 Potrafi analizować problemy związane z jakością żywności i żywienia | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ROL_2A_O02_U03 Potrafi doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych | ROL_2A_U07 | R2A_U02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O02_K01 Potrafi pracować w zespole, określić podział ról i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | ROL_2A_K05 | R2A_K02 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ROL_2A_O02_K02 Ma podstawy aby rozwiązywać problemy dotyczące doradztwa w agroturystyce w zakresie dotyczącym organizacji zbiorowego zywienia i bazy hotelarskiej | ROL_2A_K06 | R2A_K04 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O02_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej | 2,0 | student nie ma wiedzy z zakresu podstaw zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej |
3,0 | student posiada dostateczną wiedzę z zakresu podstaw zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej | |
3,5 | student ma zadowalającą wiedzę o podstawach zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę z zakresu podstawowych zasad zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej | |
4,5 | student ma więcej niz dobrą wiedzę z zakresu podstaw zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej | |
5,0 | student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu podstaw zbiorowego zywienia i organizacji bazy hotelowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O02_U01 Student potrafi wprowadzać poznane zasady zbiorowego żywienia oraz organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych w celu poprawy jakości życia człowieka | 2,0 | student nie potrafi wprowadzać zasad zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym wprowadzać zasady zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym potrafi wprowadzać zasady zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych | |
4,0 | student potrafi dobrze wprowadzać zasady zbiorowego zywienia i organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym wprowadzać zasady zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych | |
5,0 | student potrafi bardzo dobrze wprowadzać zasady zbiorowego żywienia i organizacji bazy hotelowej do praktyki usług agroturystycznych | |
ROL_2A_O02_U02 Potrafi analizować problemy związane z jakością żywności i żywienia | 2,0 | student nie potrafi analizować problemów związanych z jakością żywności i żywienia |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym analizowac problemy związane z jakością żywności i żywienia | |
3,5 | student potrafi zadowalająco analizować problemy związane z jakością żywności i żywienia | |
4,0 | student potrafi dobrze analizować problemy związane z jakością żywności i żywienia | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym analizować problemy związane z jakością żywności i żywienia | |
5,0 | student potrafi bardzo dobrze analizować problemy związane z jakością żywności i żywienia | |
ROL_2A_O02_U03 Potrafi doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych | 2,0 | student nie potrafi doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów dzialalności gospodarstw agroturystycznych |
3,0 | student potrafi w dostatecznym stopniu doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych | |
3,5 | student potrafi zadowalająco doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych | |
4,0 | student potrafi dobrze doradzać w sprawie zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych | |
5,0 | student potrafi bardzo dobrze doradzać w sprawach zbiorowego żywienia i usług hotelarskich jako elementów działalności gospodarstw agroturystycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O02_K01 Potrafi pracować w zespole, określić podział ról i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole oraz określić podział ról i obowiązków w celu wlasciwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, okreslić podział ról i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
3,5 | student w stopniu zdowalającym potafi pracować w zespole, określić podział ról i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
4,0 | student potrafi dobrze pracować w zespole, określić podział ról i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
4,5 | student potafi w stopniu więcej niż dobrym pracować w zespole, określić podział ról i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
5,0 | student potafi bardzo dobrze pracowac w zespole, okreslic podział rół i obowiązków w celu właściwego funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
ROL_2A_O02_K02 Ma podstawy aby rozwiązywać problemy dotyczące doradztwa w agroturystyce w zakresie dotyczącym organizacji zbiorowego zywienia i bazy hotelarskiej | 2,0 | sudent nie ma podstaw aby rozwiązywać problemy związane z doradztwem w agroturystyce w zakresie organizacji zbiorowego żywienia i bazy hotelowej |
3,0 | student ma dostateczne podstawy aby rozwiązywać problemy związane z doradztwem w agroturystyce w zakresie organizacji zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
3,5 | student na zadowalajace podstawy aby rozwiązywac problemy związane z doradztwem w agroturystyce w zakresie organizacji zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
4,0 | student ma dobre podstawy aby rozwiązywać problemy związane z doradztwem w agroturystyce w zakresie organizacji zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
4,5 | student ma więcej niż dobre podstawy aby rozwiązywać problemy związane z doradztwem w agroturystyce w zakresie organizacji zbiorowego żywienia i bazy hotelowej | |
5,0 | student ma bardzo dobre podstawy aby rozwiązywać problemy związane z doradztwem w agroturystyce w zakresie organizacji zbiorowego żywienia i bazy hotelowej |
Literatura podstawowa
- Witkowski Cz., Podstawy hotelarstwa, WSE, Warszawa, 2002
- Knowles T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa, 2001
- Kunachowicz H., Czrnkowska-Misztal E., Turlejska H., Zasady żywienia człowieka, WSiP, Warzsawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Stasiak A., Turystyka i hotelarstwo, Wyd. WSTH, Łódź, 2003