Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Prognozowanie i ocena zużycia energii w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prognozowanie i ocena zużycia energii w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zdzisław Prokowski <Zdzislaw.Prokowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>, Zdzisław Prokowski <Zdzislaw.Prokowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza bilansu energetycznego poszczególnych procesów technologicznych w rolnictwie.3
T-A-2Analiza efektywności wykorzystania energii w procesach produkcyjnych.3
T-A-3Obliczanie wartości opałowej biomasy z uwzględnieniem jej wykorzystania w bilansie energetycznym przedsiębiorstw rolniczych.3
T-A-4Modelowanie zużycia energii w rolnictwie z uwzględnieniem nowych technologii oraz przepisów prawnych.3
T-A-5Wycieczka dydaktyczna do Ośrodka Szkoleniowo-Badawczego w Zakresie Energii Odnawialnej w Ostoi.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.5
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.5
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle obowiązujących umów międzynarodowych.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie problematyki10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O03_W01
ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej,
ROL_2A_W06R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O03_U01
potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej
ROL_2A_U02, ROL_2A_U07R2A_U02, R2A_U03, R2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O03_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04, ROL_2A_K06R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O03_W01
ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej,
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O03_U01
potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O03_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, Nr 23., IBMER, Warszawa, 2008
  2. Wójcicki Z., Poszanowanie energii i środowiska w rolnictwie i na obszarach wiejskich., IBMER, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza bilansu energetycznego poszczególnych procesów technologicznych w rolnictwie.3
T-A-2Analiza efektywności wykorzystania energii w procesach produkcyjnych.3
T-A-3Obliczanie wartości opałowej biomasy z uwzględnieniem jej wykorzystania w bilansie energetycznym przedsiębiorstw rolniczych.3
T-A-4Modelowanie zużycia energii w rolnictwie z uwzględnieniem nowych technologii oraz przepisów prawnych.3
T-A-5Wycieczka dydaktyczna do Ośrodka Szkoleniowo-Badawczego w Zakresie Energii Odnawialnej w Ostoi.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.5
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.5
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle obowiązujących umów międzynarodowych.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie problematyki10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O03_W01ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle obowiązujących umów międzynarodowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O03_U01potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
ROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle obowiązujących umów międzynarodowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O03_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie.
T-W-2Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych.
T-W-3Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle obowiązujących umów międzynarodowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień