Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Przydomowe oczyszczalnie ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii oraz z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających.2
T-A-2Oznaczanie tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia oraz ortofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze2
T-A-4Wykonanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków do 5 m33
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia.4
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.2
T-W-3Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej2
T-W-4Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych3
A-W-3Konsultacje w ramach przedmiotu2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_W01
Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
ROL_2A_W03R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1, C-4T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-4S-1
ROL_2A_O07_W02
Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
ROL_2A_W06R2A_W06, R2A_W07C-1, C-3T-W-4, T-W-3M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_U01
Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych.
ROL_2A_U02R2A_U03, R2A_U06C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-4S-2
ROL_2A_O07_U02
Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
ROL_2A_U07R2A_U02C-1, C-5T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
ROL_2A_K06R2A_K04C-2, C-4, C-5T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_W01
Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakością środowiska
ROL_2A_O07_W02
Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków
3,0Student posaida podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków
4,0Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_U01
Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ projektowania i budowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich wpływ na środowisko.
ROL_2A_O07_U02
Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków.Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ projektowania i budowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich wpływ na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zastosowaniu i eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zastosowaniu i eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat z wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża wiedza na temat wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu przydomowych oczyszczalni ścieków na środowisko

Literatura podstawowa

  1. R. Błażejewski, Projektowanie, budowa i eksploatacja przydomowych oczyszczalni ścieków., Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2006
  2. Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi., Akaemia Rolnicza, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających.2
T-A-2Oznaczanie tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia oraz ortofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze2
T-A-4Wykonanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków do 5 m33
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia.4
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.2
T-W-3Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej2
T-W-4Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych3
A-W-3Konsultacje w ramach przedmiotu2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O07_W01Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia.
T-W-4Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
T-W-3Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O07_W02Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-W-4Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
T-W-3Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków
3,0Student posaida podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków
4,0Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O07_U01Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
Treści programoweT-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających.
T-A-2Oznaczanie tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia oraz ortofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze
T-A-4Wykonanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków do 5 m3
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ projektowania i budowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich wpływ na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O07_U02Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
Treści programoweT-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze
T-A-4Wykonanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków do 5 m3
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przydomowych oczyszczalni ścieków.Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ projektowania i budowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O07_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
Treści programoweT-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.
T-W-3Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zastosowaniu i eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zastosowaniu i eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat z wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża wiedza na temat wpływu projektowania i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu przydomowych oczyszczalni ścieków na środowisko