Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Geografia turystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia turystyki | ||
Specjalność | Doradztwo w agroturyźmie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii. |
W-2 | Student posiada podstawową wiedzę o środowisku przyrodniczym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęć i metodologii geografii turystyki. |
C-2 | Ocena walorów turystycznych regionów Polski. |
C-3 | Metody opracowywania danych i prezentacji uzyskanych wyników. |
C-4 | Poznanie szczególnych form ochrony obiektów atrakcyjnych turystycznie. |
C-5 | Metody waloryzacji przestrzeni agroturystycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwarunkowania ruchu turystycznego, perpektywy rozwoju. | 2 |
T-A-2 | Regiony turystyczne pasa pojeziezia. Walory turystyczne Pojezierzy: Mazurskiego, Pomorskiego i Wielkopolskiego. | 2 |
T-A-3 | Regiony turystyczne pasa nizin. Walory turystyczne Nizin: Śląskiej, Wielkopolskiej, Mazowieckiej, Podlaskiej, Polesia Lubelskiego. | 2 |
T-A-4 | Regiony turystyczne pasa wyżyn. Walory turystyczne Wyżyn: Śląskiej, Krakowsko-Częstochowskiej, Małopolskiej, Lubelskiej i Roztocza. | 2 |
T-A-5 | Regiony turystyczne pasa gór. Walory turystyczne Gór Świętokrzyskich, Sudetów i Karpat. | 2 |
T-A-6 | Turystyka uzdrowiskowa w Polsce. Obszary chronione jako elementy atrakcyjności turystycznej (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, obszary krajobrazu chronionego). | 2 |
T-A-7 | Waloryzacja przestrzeni agroturystycznej Polski. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres badawczy geografii turystycznej. Atrakcyjność turystyczna. | 2 |
T-W-2 | Systematyka walorów turystycznych. Walory przyrodnicze, antropogeniczne, specjalistyczne w Polsce. | 3 |
T-W-3 | Polskie pomniki historii jako obekty turystyczne. | 2 |
T-W-4 | Lista Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego UNESCO - obiekty przyrodnicze i kulturowe w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Regionalizacja turystyczna w Polsce. Kryteria, uwarunkowania, podział. | 2 |
T-W-6 | Regiony turystyczne pasa pobrzeża. Walory turystyczne obszarów nadmorskich. | 2 |
T-W-7 | Turystyka w Polsce. Ruch turystyczny. Perspektywy rozwoju. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych - zebranie materiałów źródłowych o regionie, przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 12 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Praca własna studenta - przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie treści programowych z wykładu w formie testu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe, sytuacyjne, dyskusje. |
M-3 | Metody eksponujące - atlasy i mapy. |
M-4 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie waloryzacji przestrzennej. |
M-5 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena części praktycznej ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04A_W07 Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój turystyki, szczególnie na obszarach wiejskich. | ROL_2A_W07 | R2A_W03, R2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04A_U01 Potrafi samodzielnie wyszukać i dokonać analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjnosci agroturystycznej w danym regionie | ROL_2A_U01, ROL_2A_U03 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05 | C-3, C-5 | T-A-7 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
ROL_2A_D04A_U07 Posiada pogłębioną umiejętność wystąpień ustnych i prezentacji graficznych i oceny atrakcyjności turystycznej wybranego regionu | ROL_2A_U07 | R2A_U02 | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04A_K01 Ma świadomość i potrzebę zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności nabytych w czasie studiów, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób | ROL_2A_K02, ROL_2A_K03, ROL_2A_K07 | R2A_K03, R2A_K05, R2A_K08 | C-5 | T-A-7 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04A_W07 Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój turystyki, szczególnie na obszarach wiejskich. | 2,0 | Nie posiada wiedzy o czynnikach determinujących funckjonowanie turystyki |
3,0 | Posiada ograniczoną wiedzę o czynnikach determinujących funckjonowanie turystyki | |
3,5 | Posiada ograniczoną wiedzę o czynnikach determinujących funckjonowanie turystyki | |
4,0 | Posiada podstawową wiedzę o czynnikach determinujących funckjonowanie turystyki | |
4,5 | Posiada wiedzę o stanie i kompleksowym działaniu czynników determinujących funckjonowanie i rozwój turystyki | |
5,0 | Posiada rozszerzoną wiedzę o stanie i kompleksowym działaniu czynników determinujących funckjonowanie i rozwój turystyki włączając obszary wiejskie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04A_U01 Potrafi samodzielnie wyszukać i dokonać analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjnosci agroturystycznej w danym regionie | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie wyszukać potrzebnych informacji |
3,0 | Potrafi samodzielnie wyszukać potrzebne informacje | |
3,5 | Potrafi samodzielnie wyszukać potrzebne informacje i dokonać oceny ich użyteczności | |
4,0 | Potrafi samodzielnie wyszukać potrzebne informacje,dokonać analizy ich użyteczności do oceny ruchu turystycznego | |
4,5 | Potrafi samodzielnie wyszukać potrzebne informacje,dokonać analizy ich użyteczności do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności turystycznej danego regionu | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wyszukać potrzebne informacje,dokonać analizy ich użyteczności do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności turystycznej danego regionu, umie wskazać najlepsze rozwiązania i uzasadnić ich wybór | |
ROL_2A_D04A_U07 Posiada pogłębioną umiejętność wystąpień ustnych i prezentacji graficznych i oceny atrakcyjności turystycznej wybranego regionu | 2,0 | Nie posiada umiejętności prezentacji graficznych |
3,0 | Posiada umiejętność prezentacji graficznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Posiada umiejętność prezentacji graficznych i wystąpień ustnych | |
4,0 | Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji graficznych i wystąpień ustnych | |
4,5 | Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji graficznych, a w wystąpieniach ustnych potrafi dokonać oceny atrakcyjności turystycznej miejscowości | |
5,0 | Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji graficznych, a w wystąpieniach ustnych potrafi dokonać oceny atrakcyjności turystycznej miejscowości, w sposób przekonywujący uzasadniając celowość wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04A_K01 Ma świadomość i potrzebę zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności nabytych w czasie studiów, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób | 2,0 | Nie ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy | |
4,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią | |
4,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie | |
5,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie |
Literatura podstawowa
- Cabaj W., Kruczek Z., Podstawy geografii turystycznej., Proksenia, Kraków, 2007
- Kruczek Z., Polska. Geografia atrakcji turystycznych., Proksenia, Kraków, 2006
- Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Stasiak A. redakcja, Geografia turystyki Polski. Przewodnik do ćwiczeń krajoznawczych, PWE, Warszawa, 2008