Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TRL_1A_O12-2_U01 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska występujacych w rolniczym środowisku pracy oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TRL_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski; |
---|
TRL_1A_U19 | potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej; |
TRL_1A_U24 | potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze; |
TRL_1A_U25 | orientuje się w systemach stanowiących infrastrukturę obszarów wiejskich oraz potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w proce-sie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związa-nych z ochroną środowiska naturalnego; |
TRL_1A_U29 | właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Kształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia stosowane w rolnictwie |
---|
C-2 | Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji |
C-3 | Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze |
Treści programowe | T-W-1 | Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych w rolnictwie i leśnictwie |
---|
T-W-2 | Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich |
T-W-3 | Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control) |
T-W-4 | Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn |
T-W-5 | Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód |
T-W-6 | Technika w ochronie gleb. Nowe technologie w produkcji roślinnej. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł |
T-W-7 | Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania |
3,5 | Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym) |
4,0 | Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom) |
4,5 | Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom ochrony środowiska i podejmuje decyzje o ich wyborze) |
5,0 | Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom ochrony środowiska i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania) |