Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Transport rolniczy i leśny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport rolniczy i leśny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość budowy i zasady działania podstawowych środków transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów2
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu1
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie2
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych2
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych2
9
wykłady
T-W-1Transport w gospodarce narodowej1
T-W-2Transport samochodowy2
T-W-3Transport kolejowy1
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy2
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie2
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zaliczenia16
A-A-3konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zajęć16
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-2_W01
ma wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
TRL_1A_W21, TRL_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-2_U01
potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U19R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-2_K01
jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-2_W01
ma wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
2,0nie ma wiedzy w zakresie transportu, nie rozumie problemów transportu w gospodarce narodowej
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie transportu, bardzo słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie transportu, słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,5ma szeroką wiedzę w zakresie transportu, dobrze rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie transportu, świetnie rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-2_U01
potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
2,0nie potrafi dobrać środków transportu do określonej gałęzi produkcji
3,0potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji z pomocą prowadzącego
3,5potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,0potrafi dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,5potrafi bardzo dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
5,0doskonale potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-2_K01
jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0nie jest świadomy posiadanej wiedzy i nie potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0jest słabo świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy z pomocą prowadzącego
3,5jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,5jest świadomy posiadanej wiedzy i myśli w sposób przedsiębiorczy
5,0jest świadomy posiadanej wiedzy i doskonale potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów2
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu1
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie2
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych2
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transport w gospodarce narodowej1
T-W-2Transport samochodowy2
T-W-3Transport kolejowy1
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy2
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie2
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zaliczenia16
A-A-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zajęć16
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-2_W01ma wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przeno-szenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
TRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządze-nia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sor-towania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje
Treści programoweT-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych
T-W-1Transport w gospodarce narodowej
T-W-2Transport samochodowy
T-W-3Transport kolejowy
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie transportu, nie rozumie problemów transportu w gospodarce narodowej
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie transportu, bardzo słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie transportu, słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,5ma szeroką wiedzę w zakresie transportu, dobrze rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie transportu, świetnie rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-2_U01potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje
Treści programoweT-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych
T-W-1Transport w gospodarce narodowej
T-W-2Transport samochodowy
T-W-3Transport kolejowy
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dobrać środków transportu do określonej gałęzi produkcji
3,0potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji z pomocą prowadzącego
3,5potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,0potrafi dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,5potrafi bardzo dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
5,0doskonale potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-2_K01jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje
Treści programoweT-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych
T-W-1Transport w gospodarce narodowej
T-W-2Transport samochodowy
T-W-3Transport kolejowy
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy posiadanej wiedzy i nie potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0jest słabo świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy z pomocą prowadzącego
3,5jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,5jest świadomy posiadanej wiedzy i myśli w sposób przedsiębiorczy
5,0jest świadomy posiadanej wiedzy i doskonale potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy