Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TRL_1A_C31_U01 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń użytkowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TRL_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski; |
---|
TRL_1A_U03 | ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się; |
TRL_1A_U04 | potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu; |
TRL_1A_U07 | potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie; |
TRL_1A_U16 | wykazuje znajomość wytwórczych procedur technologicznych dla części ma-szyn i urządzeń oraz potrafi zastosować właściwe sposoby lub metody przy obsługiwaniu i utrzymywaniu maszyn; |
TRL_1A_U20 | potrafi zaplanować i nadzorować utrzymanie maszyn w produkcji rolniczej i leśnej we właściwym stanie technicznym; |
TRL_1A_U24 | potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze; |
TRL_1A_U29 | właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich; |
TRL_1A_U30 | potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
---|
C-2 | Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych |
C-3 | Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych |
C-4 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia |
C-5 | Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych |
C-6 | Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa |
Treści programowe | T-A-1 | Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych |
---|
T-A-2 | Diagnostyka oraz defektoskopia w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń rolniczych |
T-A-3 | Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie |
T-A-4 | Przechowywanie sprzętu rolniczego |
T-A-5 | Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (spawanie lutowanie, przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok, klejenie) |
T-L-1 | Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie |
T-L-2 | Nakładanie tworzyw sztucznych - fluidyzacja |
T-L-3 | Badanie jakości powłoki malarskich |
T-L-4 | Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych |
T-L-5 | Montaż i demontaż wybranych obiektów |
T-L-6 | Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik |
T-L-7 | Metody spawalnicze i lutowanie w naprawach maszyn |
T-L-8 | Tworzywa sztuczne w obsłudze technicznej |
T-W-1 | Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn |
T-W-2 | Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa. |
T-W-3 | Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Układy funkcjonalne procesów technologicznych naprawy: gniazdowe, stanowiskowe, potokowe. Wybór metody naprawy. |
T-W-4 | Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń. |
T-W-5 | Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp. |
T-W-6 | Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne |
Metody nauczania | M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Wykład problemowy |
M-5 | Pokaz |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych |
3,5 | Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym) |
4,0 | Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań) |
4,5 | Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań i podejmuje decyzje o ich wyborze) |
5,0 | Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań, podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się różnymi metodami utrzymania gotowości techniczneji, podaje różne możliwe rozwiązania) |