Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Utrzymanie maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utrzymanie maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 9 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki, materiałoznawstwa, części maszyn, konstrukcji maszyn, maszynoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-5Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-6Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych1
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń rolniczych1
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie2
T-A-4Przechowywanie sprzętu rolniczego1
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (spawanie lutowanie, przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok, klejenie)4
9
laboratoria
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie1
T-L-2Nakładanie tworzyw sztucznych - fluidyzacja1
T-L-3Badanie jakości powłoki malarskich1
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych1
T-L-5Montaż i demontaż wybranych obiektów2
T-L-6Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik1
T-L-7Metody spawalnicze i lutowanie w naprawach maszyn1
T-L-8Tworzywa sztuczne w obsłudze technicznej1
9
wykłady
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn2
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.2
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Układy funkcjonalne procesów technologicznych naprawy: gniazdowe, stanowiskowe, potokowe. Wybór metody naprawy.4
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.4
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.4
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Wykonanie prezentacji17
A-A-3Konsultacje4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń14
A-L-3Opracowanie sprawozdań na podstawie wykonanych doświadczeń7
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.36
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C31_W01
Student ma wiedzę z zakresu utrzymania gotowości eksploatacyjnej maszyn i urządzeń technicznych (obiektów) stosowanych w technice rolniczej i leśnej
TRL_1A_W23R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C31_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń użytkowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U16, TRL_1A_U20, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C31_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat metod utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C31_W01
Student ma wiedzę z zakresu utrzymania gotowości eksploatacyjnej maszyn i urządzeń technicznych (obiektów) stosowanych w technice rolniczej i leśnej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną))
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną, opisać warunki wpływające na jakość procesu obsługi technicznej)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną, opisać warunki wpływające na jakość procesu obsługi technicznej, opisać wpływ błędów obsługi technicznej na trwałość i nezawodność obiektów technicznych)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną, opisać warunki wpływające na jakość procesu obsługi technicznej, opisać wpływ błędów obsługi technicznej na trwałość i nezawodność obiektów technicznych, zaproponować i uzasadnić zastosowane metody obsługi)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C31_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń użytkowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań, podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się różnymi metodami utrzymania gotowości techniczneji, podaje różne możliwe rozwiązania)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C31_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat metod utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych,, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i technologii
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych, technologii i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Mirosław Uzdowski, Karol F. Abramek, Podstawy obsługiwania i napraw. Pojazdy samochodowe, WKŁ, Warszawa, 2009
  3. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  4. Czesław Rzeźnik, Podstawy obsługi technicznej maszyn rolniczych, Wydawnictwo Akademi Rolniczej, Poznań, 2008
  5. Wojdak J, Naprawa sprzętu rolniczego – poradnik, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
  4. Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
  5. Zbigniew Lawrowski, Tribologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
  6. Czesław Rzeźnik, Piotr Rybacki, Zarys technologii maszyn rolniczych, Wydawnictwo Uniwerytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych1
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń rolniczych1
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie2
T-A-4Przechowywanie sprzętu rolniczego1
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (spawanie lutowanie, przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok, klejenie)4
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie1
T-L-2Nakładanie tworzyw sztucznych - fluidyzacja1
T-L-3Badanie jakości powłoki malarskich1
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych1
T-L-5Montaż i demontaż wybranych obiektów2
T-L-6Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik1
T-L-7Metody spawalnicze i lutowanie w naprawach maszyn1
T-L-8Tworzywa sztuczne w obsłudze technicznej1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn2
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.2
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Układy funkcjonalne procesów technologicznych naprawy: gniazdowe, stanowiskowe, potokowe. Wybór metody naprawy.4
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.4
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.4
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Wykonanie prezentacji17
A-A-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń14
A-L-3Opracowanie sprawozdań na podstawie wykonanych doświadczeń7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.36
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_W01Student ma wiedzę z zakresu utrzymania gotowości eksploatacyjnej maszyn i urządzeń technicznych (obiektów) stosowanych w technice rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-5Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-6Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa
Treści programoweT-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie
T-A-4Przechowywanie sprzętu rolniczego
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (spawanie lutowanie, przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok, klejenie)
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie
T-L-2Nakładanie tworzyw sztucznych - fluidyzacja
T-L-3Badanie jakości powłoki malarskich
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych
T-L-5Montaż i demontaż wybranych obiektów
T-L-6Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik
T-L-7Metody spawalnicze i lutowanie w naprawach maszyn
T-L-8Tworzywa sztuczne w obsłudze technicznej
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Układy funkcjonalne procesów technologicznych naprawy: gniazdowe, stanowiskowe, potokowe. Wybór metody naprawy.
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną))
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną, opisać warunki wpływające na jakość procesu obsługi technicznej)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną, opisać warunki wpływające na jakość procesu obsługi technicznej, opisać wpływ błędów obsługi technicznej na trwałość i nezawodność obiektów technicznych)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat utrzymania i obsługi maszyn rolniczych i leśnych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe systemy związane z obsługą techniczną, opisać warunki wpływające na jakość procesu obsługi technicznej, opisać wpływ błędów obsługi technicznej na trwałość i nezawodność obiektów technicznych, zaproponować i uzasadnić zastosowane metody obsługi)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń użytkowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod naprawczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U16wykazuje znajomość wytwórczych procedur technologicznych dla części ma-szyn i urządzeń oraz potrafi zastosować właściwe sposoby lub metody przy obsługiwaniu i utrzymywaniu maszyn;
TRL_1A_U20potrafi zaplanować i nadzorować utrzymanie maszyn w produkcji rolniczej i leśnej we właściwym stanie technicznym;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-5Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-6Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa
Treści programoweT-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie
T-A-4Przechowywanie sprzętu rolniczego
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (spawanie lutowanie, przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok, klejenie)
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie
T-L-2Nakładanie tworzyw sztucznych - fluidyzacja
T-L-3Badanie jakości powłoki malarskich
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych
T-L-5Montaż i demontaż wybranych obiektów
T-L-6Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik
T-L-7Metody spawalnicze i lutowanie w naprawach maszyn
T-L-8Tworzywa sztuczne w obsłudze technicznej
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Układy funkcjonalne procesów technologicznych naprawy: gniazdowe, stanowiskowe, potokowe. Wybór metody naprawy.
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat utrzymania gotowości technicznej maszyn i obiektów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań, podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się różnymi metodami utrzymania gotowości techniczneji, podaje różne możliwe rozwiązania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat metod utrzymania gotowości technicznej maszyn i urządzeń oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad wykonywania napraw w zależności od rodzaju części oraz rodzaju uszkodzenia
C-5Prawidłowe zabezpieczanie oraz przechowywanie maszyn rolniczych, znajomość procesów destrukcyjnych wpływających na trwałość i niezawodność obiektów technicznych
C-6Kształcenie umiejętności poprawnego planowania procesów obsługowo-naprawczych w zależności od stopnia zmechanizowania oraz wielkości gospodarstwa
Treści programoweT-A-1Technologiczność obsługowa i naprawcza obiektów technicznych, projektowanie cyklów przeglądowo naprawczych
T-A-2Diagnostyka oraz defektoskopia w obsłudze technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
T-A-3Materiały eksploatacyjne - paliwa, smary, środki myjące itp - gospodarowanie i przechowywanie
T-A-4Przechowywanie sprzętu rolniczego
T-A-5Naprawa typowych części maszyn, podstawowe zasady wykorzystywane do naprawy części maszyn (spawanie lutowanie, przekwalifikowanie części, wymiary naprawcze, metody plastyczne, chemiczne i galwaniczne nakładanie powłok, klejenie)
T-L-1Oczyszczanie elementów maszyn, (mechaniczne, chemiczne), malowanie
T-L-2Nakładanie tworzyw sztucznych - fluidyzacja
T-L-3Badanie jakości powłoki malarskich
T-L-4Badanie wybranych cech tribologicznych środków smarnych
T-L-5Montaż i demontaż wybranych obiektów
T-L-6Weryfikacja części maszyn w procesach naprawy (części klasy wałek, części klasy tuleja, części klasy korpus - łącznik
T-L-7Metody spawalnicze i lutowanie w naprawach maszyn
T-L-8Tworzywa sztuczne w obsłudze technicznej
T-W-1Przedmiot w ujęciu systemowym teorii eksploatacji wraz z uwzględnieniem procesów starzenia materiałów i maszyn
T-W-2Korozja jako proces destrukcji materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe metody ochrony przed korozją. Ochrona trwała i ochrona czasowa.
T-W-3Podstawowe fazy procesu technologicznego naprawy. Rodzaje napraw. Naprawy doraźne i naprawy planowe. Naprawy profilaktyczne i naprawy o dużym zakresie. Metody planowania napraw. Układy funkcjonalne procesów technologicznych naprawy: gniazdowe, stanowiskowe, potokowe. Wybór metody naprawy.
T-W-4Naprawa i regeneracja części maszyn. Zasady prawidłowego montażu i demontażu: utrzymanie czystości, opracowanie planu operacyjnego, dobór urządzeń pomocniczych, stosowanie oznakowań, normalizacja wyposażenia, uwzględnienie cech konstrukcyjnych i stanu połączeń.
T-W-5Tarcie i zużycie. Identyfikacja tarciowych procesów niszczących WW – zużycie ścierne, adhezyjne, łuszczenie, gruzełkowe itp.
T-W-6Metody przeciwdziałania procesom niszczącym. Dobór materiałów, procesów wytwarzania. Znaczenie smarowania w przeciwdziałaniu procesom niszczącym – rodzaje smarowania, środki smarne
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych,, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i technologii
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat utrzymania maszyn i obiektów technicznych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych, technologii i konieczności dokształcania