Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.3
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.3
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.3
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.3
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.3
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).3
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.3
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.3
T-L-9Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.3
T-L-10Sukcesja ekosystemów wodnych, klimaks.3
T-L-11Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.3
T-L-12Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.3
T-L-13Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.3
T-L-14Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody.3
T-L-15Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska”.3
45
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.2
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.2
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Biomy lądowe.2
T-W-8Biomy wodne.2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).2
T-W-11Ekologia człowieka.2
T-W-12Ekologia stosowana.2
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.2
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.2
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie konspektu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
RYB_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-2, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B12_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
RYB_1A_W09, RYB_1A_W19R1A_W05, R1A_W06InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-14M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U06, RYB_1A_U16R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B12_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-11, T-L-14, T-L-15M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
RYB_1A_B12_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
RYB_1A_B12_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
  2. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999
  4. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996
  5. Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
  6. Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Kurnatowska A. (red.), PWN, Warszawa - Łódź, 1997
  7. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  8. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  2. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
  3. Brown L.R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Waerszawa, 2003
  4. Brown L.R., Flavin CH., Postel S., Na ratunek Ziemi, WSiP, Warszawa, 1994, 1
  5. Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.3
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.3
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.3
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.3
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.3
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).3
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.3
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.3
T-L-9Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.3
T-L-10Sukcesja ekosystemów wodnych, klimaks.3
T-L-11Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.3
T-L-12Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.3
T-L-13Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.3
T-L-14Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody.3
T-L-15Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska”.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.2
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.2
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Biomy lądowe.2
T-W-8Biomy wodne.2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).2
T-W-11Ekologia człowieka.2
T-W-12Ekologia stosowana.2
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.2
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.2
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie konspektu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
Treści programoweT-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-7Biomy lądowe.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-8Biomy wodne.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_W02Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-3Prawa i zasady ekologiczne.
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-L-10Sukcesja ekosystemów wodnych, klimaks.
T-L-14Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_U01Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-L-9Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.
T-L-10Sukcesja ekosystemów wodnych, klimaks.
T-L-11Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-12Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-L-13Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-L-14Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody.
T-L-15Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_U02Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-L-9Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.
T-L-10Sukcesja ekosystemów wodnych, klimaks.
T-L-11Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-12Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-L-13Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-L-14Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody.
T-L-15Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_K01Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-L-11Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-14Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody.
T-L-15Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.