Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_1A_B6_U01 | Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania glonów i makrofitów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_1A_U06 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową roślin słodkowodnych i morskich |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z morfologicznymi, anatomicznymi i fizjologicznymi cechami roślin na różnym poziomie ich organizacji, umożliwiajacymi adaptację do życia w środowisku wodnychm |
Treści programowe | T-W-1 | Hydrobotanika – jej działy i związki z innymi naukami biologicznymi. Zasady nomenklatury w taksonomii roślin. Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. |
---|
T-W-2 | Organografia roślin cz. I. Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA; HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. |
T-W-3 | Organografia roślin cz. II. Typy tkanek roślinnych. Hydromorficzne cechy budowy roślin.
Budowa morfologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych hydromakrofitów z gromady
TELOMOPHYTA należących do podgromad: MARCHANATIOPHYTA; BRYOPHYTA;
LYCOPHYTA; POLYPODIOPHYTA; MAGNOLIOPHYTA. |
T-W-4 | Rozmnażanie wegetatywne roślin i organy wykorzystywane w tym procesie przez hydrofity. |
T-W-5 | Rozmnażanie generatywne cz. I. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w gromadach glonów. Izomorficzna i hydromorficzna przemiana pokoleń u glonów. |
T-W-6 | Rozmnażanie generatywne cz.II. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych wyższych hydrofitów z gromady TELOMOPHYTA. Ewolucja rozmnażania płciowego i przemiana pokoleń w poszczególnych podgromadach roślin TELOMOPHYTA. Powstawanie i budowa nasion i owoców, ich rodzaje i sposoby rozprzestrzeniania się. |
T-W-7 | Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu. |
T-W-8 | Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. |
T-W-9 | Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.1. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromady: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłakowe) i PTEROPHYTINA (paprociowe). |
T-W-10 | Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.2. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne). |
T-W-11 | Przegląd systematyczny roślin z gromady TELOMOPHYTA cz.3. Słodkowodne gatunki reprezentujące podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne). |
T-W-12 | Flora Bałtyku i wydm nadmorskich polskiego wybrzeża. |
T-W-15 | Torfowiska – typy, budowa, roślinność, znaczenie i występowanie w Polsce. |
T-W-13 | Rośliny wodne jako wskaźniki trofii zbiorników wodnych. |
T-W-14 | Wykorzystanie hydrofitów i helofitów w różnych gałęziach gospodarki. |
T-L-1 | Budowa komórki Prokaryota i Eukaryota. Przegląd wybranych morskich i słodkowodnych gatunków CYANOPHYTA. |
T-L-2 | Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: CHRYSOPHYTA, PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA. |
T-L-3 | Przegląd wybranych gatunków morskich i słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium. |
T-L-4 | Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA I RHODOPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales. |
T-L-6 | Budowa morfologiczna i anatomiczna sporofitu i gametofitu w podgromadach: BRYOPHYTINA (mszaki), LYCOPHYTINA (widłaki) i PTEROPHYTINA (paprociowe). |
T-L-7 | Budowa organów wegetatywnych i generatywnych u wodnych roślin z podgromady: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klas: Magnoliopsida (dwuliścienne) i Liliopsida (jednoliścienne). Przekroje przez liście i łodygi. Części kwiatu i ich rola; rodzaje kwiatów i kwiatostanów. |
T-L-15 | Praktyczne rozpoznawanie glonów i makrofitów |
T-L-8 | Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Magnoliidae, Ranunculidae, Caryophyliidae i Dilleniidae |
T-L-9 | Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów dwuliściennych (Magnoliopsida) z podklas: Rosidae, Lamiidae i Asteridae. |
T-L-11 | Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Alismatidae. |
T-L-12 | Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednolisciennych (Liliopsida) z podklasy Arecidae. |
T-L-13 | Przegląd systematyczny i budowa hydrofitów i helofitów jednoliściennych (Liliopsida) z podklasy Liliidae. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
---|
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem zywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego |
M-3 | Ćwiczenia: wykorzystanie wdiagnostyce mikroskopu biologicznego i stereoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny przygotowany w domu |
---|
S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na zajęciach i praktyczne rozpoznawanie gatunków hydrofitów |
S-3 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z praktycznym rozpoznawaniem obiektów, zaliczeniem rysunków ich diagnostycznych części oraz stosownych opisów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z całości materiału hydrobotaniki |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja i charakterystyka hydrofitów zebranych przez studenta i umieszczonych w zielniku |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopnia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej w posługiwaniu sie kluczami do oznaczania |
3,0 | Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzystuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków |
3,5 | Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków |
4,0 | Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do oznaczania gatunków |
4,5 | Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilku gatunków |
5,0 | Student potrafi rozpoznać stopnień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami do prawidłowego oznaczania conajmniej kilkunastu gatunków; potrafi wskazać (nie tylko nazwać!) na cechy podobne i różnicujące w poszczególnych grupach systematycznych |