Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm - granice przystosowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm - granice przystosowania | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizjologii człowieka i fizjologii żywienia człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z negatywnymi zmianami, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem działania czynników agresji środowiskowej oraz możliwością ich eliminowania lub przystosowania się organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Utrzymanie homeostazy. Pomiar wartości cech zmiennych i stałych | 2 |
T-L-2 | Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (witaminy) | 2 |
T-L-3 | Przystosowanie do zmiennych ilości składników odżywczych w diecie (składniki mineralne) | 2 |
T-L-4 | Przystosowanie psychiczne - wpływ hormonów stresu na organizm | 2 |
T-L-5 | Przystosowawcze możliwości pamięci | 3 |
T-L-6 | Wpływ zmęczenia na organizm (zasady treningu, wpływ różnych rodzajów wysiłku fizycznego na organizm) | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizm jako funkcjonalna całość | 1 |
T-W-2 | Czynniki stresotwórcze - odbiór, reakcja (receptory, efektory) | 1 |
T-W-3 | Mechanizm powstawania i przebiegu reakcji stresowych | 1 |
T-W-4 | Wysiłek fizyczny, zmęczenie, ograniczenie aktywności ruchowej i jego skutki | 1 |
T-W-5 | Żywienie człowieka a zdolność do pracy. Głód - tolerancja i adaptacja. Odwodnienie - granice tolerancji | 1 |
T-W-6 | Temperatura otoczenia - aklimatyzacja, adaptacja do niskich i wysokich temperatur | 1 |
T-W-7 | Emocje jako czynnik stresogenny i ich skutki | 1 |
T-W-8 | Środowisko życia człowieka jako źródło czynników sterogennych - hałas, wibracje, przeludnienie, problemy adaptacji | 2 |
T-W-9 | Hormonalna regulacja adaptacji metabolicznych ustroju - zmiany w metabolizmie i ich skutki zdrowotne | 2 |
T-W-10 | Granice możliwości ustroju - granice przystosowania | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Analiza wskazanej literatury | 12 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów, obejmujące 5 pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
S-4 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO4-9zcid_W01 Zna wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm | TZiZ_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZ_1A_PO4-9zcid_W02 Potrawy uzasadnić reakcje organizmu zachodzące pod wpływem czynników agresji środowiskowej | TZiZ_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO4-9zcid_U01 Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO4-9zcid_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia | TZiZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3 |
TZiZ_1A_PO4-9zcid_K02 Ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych i potrafi zachowywać się w sposób profesjonalny | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO4-9zcid_W01 Zna wpływ czynników agresji środowiskowej na organizm | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75 | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25 | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75 | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0 | |
TZiZ_1A_PO4-9zcid_W02 Potrawy uzasadnić reakcje organizmu zachodzące pod wpływem czynników agresji środowiskowej | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75 | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25 | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75 | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO4-9zcid_U01 Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące wpływu czynników agresji środowiskowej na organizm | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania. Potrafi uzasadnić postawione tezy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO4-9zcid_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia | 2,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
TZiZ_1A_PO4-9zcid_K02 Ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych i potrafi zachowywać się w sposób profesjonalny | 2,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
- Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986
- Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny, PZWL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Beck J., Budzińska K.M., Caputa M.K, Wykłady z fizjologii człowieka, PZWL, Warszawa, 2010