Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Surowce rybne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce rybne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)
W-2Ogólna technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami ryb, ważnymi technologicznie: pokrycie ciała ryb, rodzaje płetw i promieni, budowa anatomiczna ryb. Zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych, ganoidów chrzęstnych, ryb węgorzokształtnych i śledziokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-2Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb łososiokształtnych, karpiokształtnych, sumokształtnych i dorszokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb okoniokształtnych i płastugokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.2
T-L-4Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.3
T-L-5Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp2
13
wykłady
T-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.1
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.1
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.1
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.1
T-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.1
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.1
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.1
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.1
T-W-9Ogólna charakterystyka Annelida (pierścienice). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania przedstawicieli gromad użytkowych gromad pierścienic użytkowych oraz przedstawiciele: Oligochaeta (skąposzczety), Polychaeta (wieloszczety) i Hirudina (pijawki). Sposoby wykorzystania.Charakterystyka i systematyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea). Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Sposoby wykorzystania jako surowców spożywczych przedstawicieli: Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz ich wartości odżywcze.1
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków2
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.1
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do zajęć8
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych3
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D1tiz_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
TZiZ_1A_W15R1A_W03, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TZiZ_1A_D1tiz_W02
Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
TZiZ_1A_W13, TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D1tiz_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U12R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12M-1, M-2S-1, S-3
TZiZ_1A_D1tiz_U02
Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
TZiZ_1A_U15, TZiZ_1A_U20R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-12M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D1tiz_K01
Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika ze świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K05R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-12M-1, M-2S-3
TZiZ_1A_D1tiz_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K04R1A_K04, R1A_K06InzA_K01C-2T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D1tiz_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
5,0Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
TZiZ_1A_D1tiz_W02
Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,0Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
5,0Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D1tiz_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
2,0Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,0Student umie analizować i oceniać nieliczne cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,5Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,0Student umie twórczo analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,5Student umie twórczo analizować i właściwie oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
5,0Student umie twórczo analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
TZiZ_1A_D1tiz_U02
Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
2,0Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,0Student potrafi nakreślić nieliczne kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,5Student potrafi nakreślić tylko niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,0Student potrafi dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,5Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i dobrze roślin wodnych jako surowców technologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D1tiz_K01
Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika ze świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
2,0Student nie jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika z braku świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niewielką wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niedużą wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,5Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
5,0Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
TZiZ_1A_D1tiz_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
2,0Nie ma świadomości potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma odpowiedniej wiedzy
3,0Ma niską świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo ma mało odpowiedniej wiedzy
3,5Ma nieco wyższą świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale ma wciąż za mało odpowiedniej wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dość dobrym poziomie
4,5Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dobrym poziomie
5,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na badzo dobrym poziomie

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wyd. Nauk. PWN, 1996, ISBN 83-01-12034-6, Warszawa, 1996
  2. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
  3. Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana., PWN wyd. 2., Warszawa, 1982
  2. Kadłubowska J., Zarys algologii., PWN Warszawa, Warszawa, 1985
  3. Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami ryb, ważnymi technologicznie: pokrycie ciała ryb, rodzaje płetw i promieni, budowa anatomiczna ryb. Zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych, ganoidów chrzęstnych, ryb węgorzokształtnych i śledziokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-2Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb łososiokształtnych, karpiokształtnych, sumokształtnych i dorszokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb okoniokształtnych i płastugokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.2
T-L-4Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.3
T-L-5Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.1
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.1
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.1
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.1
T-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.1
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.1
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.1
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.1
T-W-9Ogólna charakterystyka Annelida (pierścienice). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania przedstawicieli gromad użytkowych gromad pierścienic użytkowych oraz przedstawiciele: Oligochaeta (skąposzczety), Polychaeta (wieloszczety) i Hirudina (pijawki). Sposoby wykorzystania.Charakterystyka i systematyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea). Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Sposoby wykorzystania jako surowców spożywczych przedstawicieli: Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz ich wartości odżywcze.1
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków2
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.1
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do zajęć8
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych3
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1tiz_W01Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.
T-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.
T-W-9Ogólna charakterystyka Annelida (pierścienice). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania przedstawicieli gromad użytkowych gromad pierścienic użytkowych oraz przedstawiciele: Oligochaeta (skąposzczety), Polychaeta (wieloszczety) i Hirudina (pijawki). Sposoby wykorzystania.Charakterystyka i systematyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea). Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Sposoby wykorzystania jako surowców spożywczych przedstawicieli: Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz ich wartości odżywcze.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
5,0Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1tiz_W02Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,0Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
5,0Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1tiz_U01Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.
T-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,0Student umie analizować i oceniać nieliczne cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,5Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,0Student umie twórczo analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,5Student umie twórczo analizować i właściwie oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
5,0Student umie twórczo analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1tiz_U02Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,0Student potrafi nakreślić nieliczne kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,5Student potrafi nakreślić tylko niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,0Student potrafi dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,5Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i dobrze roślin wodnych jako surowców technologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1tiz_K01Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika ze świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika z braku świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niewielką wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niedużą wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,5Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
5,0Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D1tiz_K02Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma odpowiedniej wiedzy
3,0Ma niską świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo ma mało odpowiedniej wiedzy
3,5Ma nieco wyższą świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale ma wciąż za mało odpowiedniej wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dość dobrym poziomie
4,5Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dobrym poziomie
5,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na badzo dobrym poziomie