Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Technika mowy i emisji głosu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika mowy i emisji głosu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 26 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sprawnie działający słuch, wzrok i mowa.
W-2Wykształcenie średnie w jezyku polskim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.2
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)2
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.4
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).10
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.3
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)5
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu25
A-W-3Uczestnictwo w szukach teatralnych10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A3-2_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A3-2_U01
Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A3-2_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A3-2_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach.
3,0Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce.
3,5Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,0Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,5Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce
5,0Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A3-2_U01
Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
2,0Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
3,0Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
5,0Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A3-2_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie.
3,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym
3,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym
4,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym
4,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym
5,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera

Literatura podstawowa

  1. Dolacka M, Zabawy z językiem polskim, Od słowa do rozmowy, Warszawa, 1999
  2. Gawęda K.J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
  3. B. Toczyńska, Dykcja., 2000
  4. B. Toczyńska, Ćwiczenia dykcyjne, 2000

Literatura dodatkowa

  1. pod red. W Doroszewskiego, Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 1976
  2. W. Lubaś, S .Urbańczyk, Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków - Katowice, 1994

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.2
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)2
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.4
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).10
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.3
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)5
26

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu25
A-W-3Uczestnictwo w szukach teatralnych10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A3-2_W01Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
Cel przedmiotuC-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach.
3,0Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce.
3,5Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,0Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,5Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce
5,0Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A3-2_U01Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
Cel przedmiotuC-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
3,0Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
5,0Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A3-2_K01Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1 Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2 Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu).
C-3 Poznanie technik oddechowych.
C-4 Analiza zjawiska rezonansu.
C-5 Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
C-6 Poznanie podstawowych zasad higieny głosu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-3Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
T-W-4Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-W-5Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-6Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie.
3,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym
3,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym
4,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym
4,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym
5,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera