Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia żywności pochodzenia roślinnego (technologia produktów roślinnych, zbożowych, fermentowanych):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia żywności pochodzenia roślinnego (technologia produktów roślinnych, zbożowych, fermentowanych)
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 39 4,00,50zaliczenie
wykładyW6 39 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia roślinna powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.
W-3Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej
W-4Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
C-3Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
C-4Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-5Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.2
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.2
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.2
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.2
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.2
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.1
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.1
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.2
T-L-10Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-11Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.1
T-L-12Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-13Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.1
T-L-14Produkcja wina owocowego.2
T-L-15Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.2
T-L-16Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-17Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.2
T-L-18Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.2
T-L-19Technologia pieczywa mieszanego2
T-L-20Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową2
T-L-21Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.2
39
wykłady
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.1
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.1
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.1
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.1
T-W-5Produkcja skrobi ziemniaczanej i wybranych produktów suszonych z ziemniaka.2
T-W-6Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.2
T-W-7Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.1
T-W-8Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.1
T-W-9Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.2
T-W-10Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-11Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.1
T-W-12Browarnictwo: technologia procesu zacierania.1
T-W-13Browarnictwo: fermentacja główna i leżakowa.1
T-W-14Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-15Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.1
T-W-16Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji1
T-W-17Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.1
T-W-18Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-19Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
T-W-20Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.2
T-W-21Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-22Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.2
T-W-23Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-24Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.2
T-W-25Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.1
T-W-26Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-27Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-28Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.1
T-W-29Technologia wyrobów ciastkarskich.2
T-W-30Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.2
T-W-31Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.1
39

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.39
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń25
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów40
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem15
119
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach39
A-W-2Samodzielna praca z literaturą4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu11
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C11tzpw_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZiZ_1A_W06, TZiZ_1A_W15R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
TZiZ_1A_C11tzpw_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych.
TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W17R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C11tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02R1A_U01, R1A_U02InzA_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1
TZiZ_1A_C11tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U07, TZiZ_1A_U17R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1
TZiZ_1A_C11tzpw_U03
Potrafi ocenić i rozwiązać problemy technologiczne zachodzące podczas przetwarzania surowców roślinnych.
TZiZ_1A_U11, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U28R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C11tzpw_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1
TZiZ_1A_C11tzpw_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K04, R1A_K08InzA_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C11tzpw_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZiZ_1A_C11tzpw_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C11tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZiZ_1A_C11tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_C11tzpw_U03
Potrafi ocenić i rozwiązać problemy technologiczne zachodzące podczas przetwarzania surowców roślinnych.
2,0Umiejętność studenta w ocenie i rozwiązywaniu problemów technologicznych zachodzących podczas przetwarzania surowców roślinnych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętnośći studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w ocenie i rozwiązywaniu problemów technologicznych zachodzących podczas przetwarzania surowców roślinnych jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C11tzpw_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZiZ_1A_C11tzpw_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyzej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz. I i II, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Ambroziak Z, Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, arszawa, 1988
  3. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  4. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  5. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
  6. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
  7. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994
  8. Jankowski S, Surowce mączne i kaszowe, WNT, Warszawa, 1988
  9. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I i II., WPLiS, Warszawa, 1973
  10. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981
  11. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu, AR, Poznań, 1997
  12. Praca zbiorowa., Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  13. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  14. Kunze W., Technologia piwa i słodu, PIWOCHMIEL, Sp. z o.o, Warszawa, 1999, 1
  15. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  16. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995
  17. Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności, WNT, Warszawa, 2007
  18. Łączyński B., Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, Sigma NOT, Warszawa, 2005, 1
  19. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
  20. Opuszyńska H., Staszewska E., Zagadnienia mikrobiologiczne i sanitarne w produkcji piekarskiej i ciastkarskiej, w: Piekarstwo i ciastkarstwo, red. Z. Ambroziak, WNT, Warszawa, 1988, 1
  21. Pijanowski E, Ogólna technologia żywności, WN-T, Warszawa, 1996, 2

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
  2. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996
  3. --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
  4. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007
  5. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985
  6. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., WNT, Warszawa., 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.2
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.2
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.2
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.2
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.2
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.1
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.1
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.2
T-L-10Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-11Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.1
T-L-12Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-13Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.1
T-L-14Produkcja wina owocowego.2
T-L-15Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.2
T-L-16Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-17Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.2
T-L-18Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.2
T-L-19Technologia pieczywa mieszanego2
T-L-20Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową2
T-L-21Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.2
39

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.1
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.1
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.1
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.1
T-W-5Produkcja skrobi ziemniaczanej i wybranych produktów suszonych z ziemniaka.2
T-W-6Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.2
T-W-7Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.1
T-W-8Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.1
T-W-9Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.2
T-W-10Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-11Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.1
T-W-12Browarnictwo: technologia procesu zacierania.1
T-W-13Browarnictwo: fermentacja główna i leżakowa.1
T-W-14Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-15Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.1
T-W-16Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji1
T-W-17Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.1
T-W-18Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-19Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
T-W-20Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.2
T-W-21Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-22Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.2
T-W-23Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-24Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.2
T-W-25Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.1
T-W-26Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-27Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-28Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.1
T-W-29Technologia wyrobów ciastkarskich.2
T-W-30Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.2
T-W-31Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.1
39

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.39
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń25
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów40
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem15
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach39
A-W-2Samodzielna praca z literaturą4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu11
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_W01Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-5Produkcja skrobi ziemniaczanej i wybranych produktów suszonych z ziemniaka.
T-W-6Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-7Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-8Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-9Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_W02Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZiZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-5Produkcja skrobi ziemniaczanej i wybranych produktów suszonych z ziemniaka.
T-W-6Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-7Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-8Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-9Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_U03Potrafi ocenić i rozwiązać problemy technologiczne zachodzące podczas przetwarzania surowców roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-5Produkcja skrobi ziemniaczanej i wybranych produktów suszonych z ziemniaka.
T-W-6Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-7Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-8Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-9Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w ocenie i rozwiązywaniu problemów technologicznych zachodzących podczas przetwarzania surowców roślinnych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętnośći studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w ocenie i rozwiązywaniu problemów technologicznych zachodzących podczas przetwarzania surowców roślinnych jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C11tzpw_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Technologia i ocena jakości ketchupu.
T-L-9Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-5Produkcja skrobi ziemniaczanej i wybranych produktów suszonych z ziemniaka.
T-W-6Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-7Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-8Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-9Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyzej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.