Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania produktu na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena oddziaływania produktu na środowisko
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z oceną oddziaływania produktów na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania3
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju3
T-L-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 - Dział V Ustawa OOŚ - analiza i opracowanie4
T-L-4System OOŚ w prawie Unii Europejskiej - analiza i opracowanie: Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.3
T-L-5Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - analiza i opracowanie3
16
wykłady
T-W-1Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) -Ustawa OOŚ.3
T-W-2Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu (EMAS) ang. Eco-Management and Audit Scheme3
T-W-3Akty prawne związane z oceną oddziaływania produktu na środowisko: Normy ISO 14000 - Zarządzanie środowiskowe: ISO 14015 Ocena środowiskowa miejsc i organizacji ISO 14031 Ocena efektów działalności środowiskowej – wytyczne ISO/TR 14032 Przykłady oceny efektów działalności środowiskowej ISO 19011 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub systemów zarządzania środowiskowego3
T-W-4Ocena oddziaływania produktu na środowisko - ocena uciążliwości zakładów przemysłowych3
T-W-5Monitoring substacji chemicznych w środowisku. Substancje zanieczyszcające i skażające4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Samodzielne i grupowe opracowywanie zadanych zagadnień10
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć12
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody podające: objaśnienie, opis
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena prezenatcji ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O-13-2tz_W01
Po zrealizowaniu programu zajęć student powinien posiadać wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z oceną oddziaływania produktu lub przedsięwzięcia na środowisko. Pownien znać system OOŚ w Prawie Unii Europejskiej a także akty prawne dotyczące Zarządzania Środowiskowego - Normy ISO 14 000.
TOW_1A_W18, TOW_1A_W23S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O-13-2tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć audytoryjnych student powinie posiadać umiejętność analizowania i interpretowania aktów prawnych dotyczących oceny oddziaływania produktu na środowisko.
TOW_1A_U04, TOW_1A_U07, TOW_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O-13-2tz_K01
Studet w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi współpracować w grupie. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu. Korzysta z wiedzy własnej i osób z zespołu w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O-13-2tz_W01
Po zrealizowaniu programu zajęć student powinien posiadać wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z oceną oddziaływania produktu lub przedsięwzięcia na środowisko. Pownien znać system OOŚ w Prawie Unii Europejskiej a także akty prawne dotyczące Zarządzania Środowiskowego - Normy ISO 14 000.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O-13-2tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć audytoryjnych student powinie posiadać umiejętność analizowania i interpretowania aktów prawnych dotyczących oceny oddziaływania produktu na środowisko.
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Nie potrafi wyciągać wniosków końcowych.
3,0Student posiada umiejętności częściowego analizowania zadanego zagadnienia i jego częściowej interpretacji. Tworzy wnioski końcowe z udziałem prowadzącego.
3,5Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Podejmuje próbę samodzielnego tworzenia wnioskówi końcowych.
4,0Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe .
4,5Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe.
5,0Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego doskonałej interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe i wygłasza je na forum.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O-13-2tz_K01
Studet w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi współpracować w grupie. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu. Korzysta z wiedzy własnej i osób z zespołu w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia pprawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia. Bierze czynny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Florkiewicz E., KawickiA., Postępowania administracyjne w sprawach określonych ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego – Departament Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej, Warszawa, 2009, s. 173, seria: Zeszyty Metodyczne Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, s. 173, seria: Zeszyty Metodyczne Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
  2. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - analiza i opracowanie, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko, arszawa, 2011, www.gdos.gov.pl
  3. Komisja Europejska, Podręcznik postępowania w sprawie OOŚ – Przegląd raportu OOŚ, Biuro Wydawnictw Oficjalnych Wspólnot Europejskich 2001, Luksemburg, 2001, http://www.ktoiw.p.lodz.pl/OOS.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Engel J., Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, Ministerstwo Środowiska ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa www.mos.gov.pl, Warszawa, 2009
  2. Ciechelska A., Oceny środowiskowe jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2009
  3. Grudzińska I., Zarzecka J., Zmiany w postępowaniach administracyjnych w sprawach ocen oddziaływania na środowisko, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko, Warszawa, 2011, www.gdos.gov.pl (menu OOŚ)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania3
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju3
T-L-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 - Dział V Ustawa OOŚ - analiza i opracowanie4
T-L-4System OOŚ w prawie Unii Europejskiej - analiza i opracowanie: Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.3
T-L-5Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - analiza i opracowanie3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) -Ustawa OOŚ.3
T-W-2Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu (EMAS) ang. Eco-Management and Audit Scheme3
T-W-3Akty prawne związane z oceną oddziaływania produktu na środowisko: Normy ISO 14000 - Zarządzanie środowiskowe: ISO 14015 Ocena środowiskowa miejsc i organizacji ISO 14031 Ocena efektów działalności środowiskowej – wytyczne ISO/TR 14032 Przykłady oceny efektów działalności środowiskowej ISO 19011 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub systemów zarządzania środowiskowego3
T-W-4Ocena oddziaływania produktu na środowisko - ocena uciążliwości zakładów przemysłowych3
T-W-5Monitoring substacji chemicznych w środowisku. Substancje zanieczyszcające i skażające4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Samodzielne i grupowe opracowywanie zadanych zagadnień10
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć12
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O-13-2tz_W01Po zrealizowaniu programu zajęć student powinien posiadać wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z oceną oddziaływania produktu lub przedsięwzięcia na środowisko. Pownien znać system OOŚ w Prawie Unii Europejskiej a także akty prawne dotyczące Zarządzania Środowiskowego - Normy ISO 14 000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z oceną oddziaływania produktów na środowisko.
Treści programoweT-W-1Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) -Ustawa OOŚ.
T-W-2Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu (EMAS) ang. Eco-Management and Audit Scheme
T-W-3Akty prawne związane z oceną oddziaływania produktu na środowisko: Normy ISO 14000 - Zarządzanie środowiskowe: ISO 14015 Ocena środowiskowa miejsc i organizacji ISO 14031 Ocena efektów działalności środowiskowej – wytyczne ISO/TR 14032 Przykłady oceny efektów działalności środowiskowej ISO 19011 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub systemów zarządzania środowiskowego
T-W-4Ocena oddziaływania produktu na środowisko - ocena uciążliwości zakładów przemysłowych
T-W-5Monitoring substacji chemicznych w środowisku. Substancje zanieczyszcające i skażające
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
T-L-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 - Dział V Ustawa OOŚ - analiza i opracowanie
T-L-4System OOŚ w prawie Unii Europejskiej - analiza i opracowanie: Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
T-L-5Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - analiza i opracowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody podające: objaśnienie, opis
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O-13-2tz_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć audytoryjnych student powinie posiadać umiejętność analizowania i interpretowania aktów prawnych dotyczących oceny oddziaływania produktu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z oceną oddziaływania produktów na środowisko.
Treści programoweT-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
T-L-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 - Dział V Ustawa OOŚ - analiza i opracowanie
T-L-4System OOŚ w prawie Unii Europejskiej - analiza i opracowanie: Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
T-L-5Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - analiza i opracowanie
Metody nauczaniaM-2Metody podające: objaśnienie, opis
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena prezenatcji ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Nie potrafi wyciągać wniosków końcowych.
3,0Student posiada umiejętności częściowego analizowania zadanego zagadnienia i jego częściowej interpretacji. Tworzy wnioski końcowe z udziałem prowadzącego.
3,5Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Podejmuje próbę samodzielnego tworzenia wnioskówi końcowych.
4,0Student posiada umiejętności analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe .
4,5Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe.
5,0Student posiada umiejętności szybkiego analizowania zadanego zagadnienia i jego doskonałej interpretacji. Samodzielnie tworzy wnioski końcowe i wygłasza je na forum.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O-13-2tz_K01Studet w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi współpracować w grupie. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu. Korzysta z wiedzy własnej i osób z zespołu w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z oceną oddziaływania produktów na środowisko.
Treści programoweT-W-1Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) -Ustawa OOŚ.
T-W-2Wspólnotowy System Ekozarządzania i Audytu (EMAS) ang. Eco-Management and Audit Scheme
T-W-3Akty prawne związane z oceną oddziaływania produktu na środowisko: Normy ISO 14000 - Zarządzanie środowiskowe: ISO 14015 Ocena środowiskowa miejsc i organizacji ISO 14031 Ocena efektów działalności środowiskowej – wytyczne ISO/TR 14032 Przykłady oceny efektów działalności środowiskowej ISO 19011 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub systemów zarządzania środowiskowego
T-W-4Ocena oddziaływania produktu na środowisko - ocena uciążliwości zakładów przemysłowych
T-W-5Monitoring substacji chemicznych w środowisku. Substancje zanieczyszcające i skażające
T-L-1Wprowadzenie: tematyka ćwiczeń, podział na grupy, system zaliczania
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
T-L-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 - Dział V Ustawa OOŚ - analiza i opracowanie
T-L-4System OOŚ w prawie Unii Europejskiej - analiza i opracowanie: Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
T-L-5Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - analiza i opracowanie
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia pprawidłowych efektów końcowych przeprowadzanych dyskusji i analiz zagadnienia. Bierze czynny udział w zajęciach.