Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Statki jako aspekt turystyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statki jako aspekt turystyczny
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości o statkach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podziałem statków oraz funkcjami, budową, wyposażeniem i wykorzystaniem w turystyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wizytacja typowych jednostek turystycznych20
20
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków1
T-W-2Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków1
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków1
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie2
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków turystycznych1
T-W-6Konstrukcja i budowa kadłuba statku1
T-W-7Elementy konstrukcyjne kadłuba statku1
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku1
T-W-9Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku1
T-W-10Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych1
T-W-11Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe3
T-W-12Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury30
A-L-3konsultacje30
A-L-4przygotowanie do zaliczenia10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2film
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w turystyce
TOW_2A_W11S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_U01
Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w turystyce oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi
TOW_2A_U12, TOW_2A_U14S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_K01
student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w turystyce
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-3, T-W-12, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w turystyce
2,0Nie zna budowy, wyposażenia i eksploatacji statków rybackich
3,0Zna ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków rybackich
3,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, podstawy przepisów regulujących rybołówstwo
4,0Zna rozwój statków rybackich, ich podział, przepisy regulujące rybołówstwo,wyposażenie, instalacje okrętowe
4,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, wyposażenie, przepisy regulujące rybołówstwo, instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno cumownicze i przeładunkowe
5,0Zna zagadnienia związane z budową, działaniem, wyposażeniem nawigacyjnym, radiokomunikacyjnym i ichtiolokacyjnym, eksploatacją opartą o przepisy oraz problemy i tendencje w budownictwie i eksploatacji jednostek turystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_U01
Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w turystyce oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi
2,0nie ma umiejętności rozpoznawania statków ani funkcji jakie powinny spełniać
3,0umie rozpoznawać niektóre statki turystyczne i urządzenie statkowe
3,5umie rozpoznawać statki turystyczne i urządzenia statkowe
4,0umie rozpoznawać statki turystyczne, ich wyposażenie i niektóre zainstalowane urządzenia
4,5umie rozpoznać statki turystyczne, ich wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe
5,0umie rozpoznać statki turystyczne, ich podział, wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe, umie zastosować zasady bezpiecznej żeglugi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_K01
student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w turystyce
2,0nie ma zdolności do oceny podziału, budowy i wyposażenia statków turystycznych, wykazuje brak postawy kreatywnej
3,0ma zdolność do oceny podstawowego podziału statków turystycznych
3,5ma zdolność do oceny podziału, podstawowych elementów składowych i wyposażenia statków turystycznych
4,0ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji kadłuba statków turystycznych
4,5ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji, środków i urządzeń ratunkowych
5,0ma zdolność do oceny statków używanych w turystyce i ich eksploatacji

Literatura podstawowa

  1. Tołkacz L., Śródlądowa turystyka zbiorowa, Szczecin, 2009
  2. Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wizytacja typowych jednostek turystycznych20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków1
T-W-2Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków1
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków1
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie2
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków turystycznych1
T-W-6Konstrukcja i budowa kadłuba statku1
T-W-7Elementy konstrukcyjne kadłuba statku1
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku1
T-W-9Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku1
T-W-10Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych1
T-W-11Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe3
T-W-12Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury30
A-L-3konsultacje30
A-L-4przygotowanie do zaliczenia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_W01Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w turystyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) wpływających na sposób organizacji przedsiębiorstw i rządzących nimi prawidłowościami (ich źródeł, natury, zmian i sposobów działania).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem statków oraz funkcjami, budową, wyposażeniem i wykorzystaniem w turystyce
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków
T-W-2Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków turystycznych
T-W-6Konstrukcja i budowa kadłuba statku
T-W-7Elementy konstrukcyjne kadłuba statku
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku
T-W-9Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku
T-W-10Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych
T-W-11Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe
T-W-12Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna budowy, wyposażenia i eksploatacji statków rybackich
3,0Zna ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków rybackich
3,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, podstawy przepisów regulujących rybołówstwo
4,0Zna rozwój statków rybackich, ich podział, przepisy regulujące rybołówstwo,wyposażenie, instalacje okrętowe
4,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, wyposażenie, przepisy regulujące rybołówstwo, instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno cumownicze i przeładunkowe
5,0Zna zagadnienia związane z budową, działaniem, wyposażeniem nawigacyjnym, radiokomunikacyjnym i ichtiolokacyjnym, eksploatacją opartą o przepisy oraz problemy i tendencje w budownictwie i eksploatacji jednostek turystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_U01Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w turystyce oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
TOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem statków oraz funkcjami, budową, wyposażeniem i wykorzystaniem w turystyce
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków turystycznych
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku
T-W-11Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe
T-W-12Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne
T-L-1Wizytacja typowych jednostek turystycznych
Metody nauczaniaM-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności rozpoznawania statków ani funkcji jakie powinny spełniać
3,0umie rozpoznawać niektóre statki turystyczne i urządzenie statkowe
3,5umie rozpoznawać statki turystyczne i urządzenia statkowe
4,0umie rozpoznawać statki turystyczne, ich wyposażenie i niektóre zainstalowane urządzenia
4,5umie rozpoznać statki turystyczne, ich wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe
5,0umie rozpoznać statki turystyczne, ich podział, wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe, umie zastosować zasady bezpiecznej żeglugi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_K01student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w turystyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem statków oraz funkcjami, budową, wyposażeniem i wykorzystaniem w turystyce
Treści programoweT-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków
T-W-12Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne
T-L-1Wizytacja typowych jednostek turystycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma zdolności do oceny podziału, budowy i wyposażenia statków turystycznych, wykazuje brak postawy kreatywnej
3,0ma zdolność do oceny podstawowego podziału statków turystycznych
3,5ma zdolność do oceny podziału, podstawowych elementów składowych i wyposażenia statków turystycznych
4,0ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji kadłuba statków turystycznych
4,5ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji, środków i urządzeń ratunkowych
5,0ma zdolność do oceny statków używanych w turystyce i ich eksploatacji