Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Parazytozy pokarmowe w hotelarstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytozy pokarmowe w hotelarstwie
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zoologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pokarmem i wodą
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, epidemiologii, dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Parazytozy pokarmowe wywołane przez pierwotniaki4
T-L-2Parazytozy wywołane przez płazińce5
T-L-3Zakażenia pokarmowe spowodowane obecnością nicieni7
16
wykłady
T-W-1Pojęcie pasożytnictwa, choroby pasożytniczej. Rodzaje szkodliwego działania pasożytów: działanie mechaniczne, toksyczne, immunologiczne, objadanie z pokarmu.5
T-W-2Rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w świecie. Surowce i produkty spożywcze źródłem zakażeń. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie parazytoz. Drogi zarażenia, wektory, prewencja.6
T-W-3Pasożytnicze choroby zakaźne jako choroby zawodowe.5
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-L-2studiowanie literatury tematycznej, przygotowanie do zajęć20
A-L-3przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu24
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach16
A-W-2Studiowanie źródeł dotyczących tematyki przedmiotu24
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z programem zajęć
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z demonstracją preparatów mikoskopowych i makroskopowych oraz ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-7mhig_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym, mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów.
TOW_2A_W04S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-7mhig_U01
Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu całkowicie eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym.
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-7mhig_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywność. Ma świadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników.
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-7mhig_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym, mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy opanował biegle materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-7mhig_U01
Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu całkowicie eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym.
2,0Student: nie posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności, które to zadania mają na celu całkowitą likwidację możliwości wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań i wyciągać wniosków
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu całkowitą likwidację możliwości wystąpienia parazytoz, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu całkowitą likwidację możliwości wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu niedopuszczenie do wystąpienia chorób pasożytniczych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zapo bieganie wystąpieniu parazytoz, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiem wniosków
5,0Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywnościi , które to zadania mają na celu zapobieganie wystąpieniu chorób pasożytniczych, potrafi wykorzystać poszerzoną poza ramy programu wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników, potrafi także prawidłowo formułować wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-7mhig_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywność. Ma świadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników.
2,0Student: nie ma świadomości wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych w stopniu dostatecznym. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,0Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia zarażeń pasożytami w stopniu dostatecznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację parazytoz. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,0Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student: ma świadomość wpływu patsożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
5,0Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych i przechowalnictwa na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób odzwierzęcych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości, konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać i pracować w grupie

Literatura podstawowa

  1. Cianciara J., Juszczyk J., Choroby zakaźne i pasożytnicze. Lublin, 2007, Czelej, Lublin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy, Drukarnia LIBER, Lublin, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Parazytozy pokarmowe wywołane przez pierwotniaki4
T-L-2Parazytozy wywołane przez płazińce5
T-L-3Zakażenia pokarmowe spowodowane obecnością nicieni7
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie pasożytnictwa, choroby pasożytniczej. Rodzaje szkodliwego działania pasożytów: działanie mechaniczne, toksyczne, immunologiczne, objadanie z pokarmu.5
T-W-2Rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w świecie. Surowce i produkty spożywcze źródłem zakażeń. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie parazytoz. Drogi zarażenia, wektory, prewencja.6
T-W-3Pasożytnicze choroby zakaźne jako choroby zawodowe.5
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-L-2studiowanie literatury tematycznej, przygotowanie do zajęć20
A-L-3przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach16
A-W-2Studiowanie źródeł dotyczących tematyki przedmiotu24
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-7mhig_W01Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym, mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pokarmem i wodą
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, epidemiologii, dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.
Treści programoweT-W-1Pojęcie pasożytnictwa, choroby pasożytniczej. Rodzaje szkodliwego działania pasożytów: działanie mechaniczne, toksyczne, immunologiczne, objadanie z pokarmu.
T-W-2Rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w świecie. Surowce i produkty spożywcze źródłem zakażeń. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie parazytoz. Drogi zarażenia, wektory, prewencja.
T-W-3Pasożytnicze choroby zakaźne jako choroby zawodowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z programem zajęć
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z demonstracją preparatów mikoskopowych i makroskopowych oraz ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy opanował biegle materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-7mhig_U01Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu całkowicie eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pokarmem i wodą
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, epidemiologii, dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.
Treści programoweT-L-1Parazytozy pokarmowe wywołane przez pierwotniaki
T-L-2Parazytozy wywołane przez płazińce
T-L-3Zakażenia pokarmowe spowodowane obecnością nicieni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z programem zajęć
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z demonstracją preparatów mikoskopowych i makroskopowych oraz ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności, które to zadania mają na celu całkowitą likwidację możliwości wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań i wyciągać wniosków
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu całkowitą likwidację możliwości wystąpienia parazytoz, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu całkowitą likwidację możliwości wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu niedopuszczenie do wystąpienia chorób pasożytniczych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zapo bieganie wystąpieniu parazytoz, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiem wniosków
5,0Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywnościi , które to zadania mają na celu zapobieganie wystąpieniu chorób pasożytniczych, potrafi wykorzystać poszerzoną poza ramy programu wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników, potrafi także prawidłowo formułować wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-7mhig_K01Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywność. Ma świadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pokarmem i wodą
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, epidemiologii, dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym.
Treści programoweT-W-1Pojęcie pasożytnictwa, choroby pasożytniczej. Rodzaje szkodliwego działania pasożytów: działanie mechaniczne, toksyczne, immunologiczne, objadanie z pokarmu.
T-W-2Rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w świecie. Surowce i produkty spożywcze źródłem zakażeń. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie parazytoz. Drogi zarażenia, wektory, prewencja.
T-W-3Pasożytnicze choroby zakaźne jako choroby zawodowe.
T-L-1Parazytozy pokarmowe wywołane przez pierwotniaki
T-L-2Parazytozy wywołane przez płazińce
T-L-3Zakażenia pokarmowe spowodowane obecnością nicieni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z programem zajęć
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z demonstracją preparatów mikoskopowych i makroskopowych oraz ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie ma świadomości wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych w stopniu dostatecznym. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,0Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia zarażeń pasożytami w stopniu dostatecznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację parazytoz. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,0Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student: ma świadomość wpływu patsożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
5,0Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych i przechowalnictwa na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób odzwierzęcych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości, konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać i pracować w grupie