Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Aspekty mikrobiologiczne w produkcji żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty mikrobiologiczne w produkcji żywności
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Koronkiewicz <Anna.Koronkiewicz@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii
W-3Mikrobiologia żywnosci

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania higienicznye dla wybranych produktów żywnościowych4
T-L-2Surowiec do produkcji żywności a jakość produktów spożywczych4
T-L-3Produkty fermentowane (piwo niepasteryzowane , drozdze, preparaty4
T-L-4LAB i szkodniki w produkcji mleczarskiej (mleko zsiadle, jogurty)4
16
wykłady
T-W-1Źródła obecności mikroorganizmów w zywności.2
T-W-2Mikroorganizmy a zdrowotność zywności2
T-W-3Mikroflora zepsucia; związek z rodzajem przetwarzanego surowca2
T-W-4Przechowywanie chłodnicze/ zamrażalnicze a przezywalność mikroorganizmów. Bakterie psychrotrofowe2
T-W-5Sposoby bakterii na przeżycie2
T-W-6Sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniu mikrobiologicznemu zywnosci2
T-W-7Obowiązujące kryteria jakościowe i ilościowe w analizie mikrobiologicznej zywności2
T-W-8System HACCP w produkcji zywności - konieczność czy korzyść. Aspekt mikrobiologiczny2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-L-3interpretacja wyników przeprowadzonych doświadczeń34
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2umiejętnośc interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń10
A-W-3biezące przygotowywanie sie do zajęć15
A-W-4studiowanie materialów źródłowych15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-4mhig_W01
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W03S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-4mhig_U01
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-4mhig_K01
ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
TOW_2A_K01, TOW_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-4mhig_W01
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-4mhig_U01
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-4mhig_K01
ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  5. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  6. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  3. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  4. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania higienicznye dla wybranych produktów żywnościowych4
T-L-2Surowiec do produkcji żywności a jakość produktów spożywczych4
T-L-3Produkty fermentowane (piwo niepasteryzowane , drozdze, preparaty4
T-L-4LAB i szkodniki w produkcji mleczarskiej (mleko zsiadle, jogurty)4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła obecności mikroorganizmów w zywności.2
T-W-2Mikroorganizmy a zdrowotność zywności2
T-W-3Mikroflora zepsucia; związek z rodzajem przetwarzanego surowca2
T-W-4Przechowywanie chłodnicze/ zamrażalnicze a przezywalność mikroorganizmów. Bakterie psychrotrofowe2
T-W-5Sposoby bakterii na przeżycie2
T-W-6Sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniu mikrobiologicznemu zywnosci2
T-W-7Obowiązujące kryteria jakościowe i ilościowe w analizie mikrobiologicznej zywności2
T-W-8System HACCP w produkcji zywności - konieczność czy korzyść. Aspekt mikrobiologiczny2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-L-3interpretacja wyników przeprowadzonych doświadczeń34
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2umiejętnośc interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń10
A-W-3biezące przygotowywanie sie do zajęć15
A-W-4studiowanie materialów źródłowych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4mhig_W01zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa artykułów nieżywnościowych, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-1Wymagania higienicznye dla wybranych produktów żywnościowych
T-L-2Surowiec do produkcji żywności a jakość produktów spożywczych
T-L-3Produkty fermentowane (piwo niepasteryzowane , drozdze, preparaty
T-L-4LAB i szkodniki w produkcji mleczarskiej (mleko zsiadle, jogurty)
T-W-1Źródła obecności mikroorganizmów w zywności.
T-W-2Mikroorganizmy a zdrowotność zywności
T-W-3Mikroflora zepsucia; związek z rodzajem przetwarzanego surowca
T-W-4Przechowywanie chłodnicze/ zamrażalnicze a przezywalność mikroorganizmów. Bakterie psychrotrofowe
T-W-5Sposoby bakterii na przeżycie
T-W-6Sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniu mikrobiologicznemu zywnosci
T-W-7Obowiązujące kryteria jakościowe i ilościowe w analizie mikrobiologicznej zywności
T-W-8System HACCP w produkcji zywności - konieczność czy korzyść. Aspekt mikrobiologiczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4mhig_U01potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-1Wymagania higienicznye dla wybranych produktów żywnościowych
T-L-2Surowiec do produkcji żywności a jakość produktów spożywczych
T-L-3Produkty fermentowane (piwo niepasteryzowane , drozdze, preparaty
T-L-4LAB i szkodniki w produkcji mleczarskiej (mleko zsiadle, jogurty)
T-W-1Źródła obecności mikroorganizmów w zywności.
T-W-2Mikroorganizmy a zdrowotność zywności
T-W-3Mikroflora zepsucia; związek z rodzajem przetwarzanego surowca
T-W-4Przechowywanie chłodnicze/ zamrażalnicze a przezywalność mikroorganizmów. Bakterie psychrotrofowe
T-W-5Sposoby bakterii na przeżycie
T-W-6Sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniu mikrobiologicznemu zywnosci
T-W-7Obowiązujące kryteria jakościowe i ilościowe w analizie mikrobiologicznej zywności
T-W-8System HACCP w produkcji zywności - konieczność czy korzyść. Aspekt mikrobiologiczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-4mhig_K01ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-1Źródła obecności mikroorganizmów w zywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0