Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo zwierząt
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami, typami użykowymi, rasami zwierząt udomiowionych i żyjących w stanie dzikim.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Typy i rasy zwierząt gospodarskich.2
T-W-2Użytkowanie koni (sportowe, rekraacyjne, pociągowe, rzeźne).2
T-W-3Zwierzęta rzeźne - bydło (użytkowanie mleczne i mięsne).2
T-W-4Trzoda chlewna1
T-W-5Owce i kozy - użytkowanie mięsne i wełniste.2
T-W-6Króliki i zwierzęta futerkowe.1
T-W-7Dziczyzna.1
T-W-8Drób gospodarski i ozdobny.2
T-W-9Pszczoły i produkty pszczele.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury omawiające zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.8
A-W-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-2Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C3ut_W01
Posiada podstawową wiedzę o gatunkach,rasach, typach użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich i ich znaczeniu wżyciu człowieka.
TOW_1A_W14, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C3ut_U01
Student powinien posiąść umiejętność identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
TOW_1A_U04, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C3ut_K01
Potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Ma swiadomość dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C3ut_W01
Posiada podstawową wiedzę o gatunkach,rasach, typach użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich i ich znaczeniu wżyciu człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C3ut_U01
Student powinien posiąść umiejętność identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C3ut_K01
Potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Ma swiadomość dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
2,0Nie potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Nie ma świadomości dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
3,0W dostateczny sposób potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Nie ma świadomości dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Litwińczuk, Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie., PWRiL, Warszawa, 2004
  2. Marek E. Jurczak, Towaroznawstwo Produktów Zwierzęcych, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Dzierżyyńska-Cybulko B., Fruziński B., Dziczyzna jako źródło żywności., PWRiL, Poznań, 1997
  4. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii., AR, szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Słownik towaroznawczy, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Typy i rasy zwierząt gospodarskich.2
T-W-2Użytkowanie koni (sportowe, rekraacyjne, pociągowe, rzeźne).2
T-W-3Zwierzęta rzeźne - bydło (użytkowanie mleczne i mięsne).2
T-W-4Trzoda chlewna1
T-W-5Owce i kozy - użytkowanie mięsne i wełniste.2
T-W-6Króliki i zwierzęta futerkowe.1
T-W-7Dziczyzna.1
T-W-8Drób gospodarski i ozdobny.2
T-W-9Pszczoły i produkty pszczele.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury omawiające zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.8
A-W-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C3ut_W01Posiada podstawową wiedzę o gatunkach,rasach, typach użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich i ich znaczeniu wżyciu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami, typami użykowymi, rasami zwierząt udomiowionych i żyjących w stanie dzikim.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Typy i rasy zwierząt gospodarskich.
T-W-2Użytkowanie koni (sportowe, rekraacyjne, pociągowe, rzeźne).
T-W-3Zwierzęta rzeźne - bydło (użytkowanie mleczne i mięsne).
T-W-4Trzoda chlewna
T-W-5Owce i kozy - użytkowanie mięsne i wełniste.
T-W-6Króliki i zwierzęta futerkowe.
T-W-7Dziczyzna.
T-W-9Pszczoły i produkty pszczele.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-2Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C3ut_U01Student powinien posiąść umiejętność identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami, typami użykowymi, rasami zwierząt udomiowionych i żyjących w stanie dzikim.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Typy i rasy zwierząt gospodarskich.
T-W-2Użytkowanie koni (sportowe, rekraacyjne, pociągowe, rzeźne).
T-W-3Zwierzęta rzeźne - bydło (użytkowanie mleczne i mięsne).
T-W-5Owce i kozy - użytkowanie mięsne i wełniste.
T-W-6Króliki i zwierzęta futerkowe.
T-W-7Dziczyzna.
T-W-8Drób gospodarski i ozdobny.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-2Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności identyfikacji poszczególnych gatuków, ras i typów użytkowych zwierząt udomowionych i dzikich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C3ut_K01Potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Ma swiadomość dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami, typami użykowymi, rasami zwierząt udomiowionych i żyjących w stanie dzikim.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Typy i rasy zwierząt gospodarskich.
T-W-2Użytkowanie koni (sportowe, rekraacyjne, pociągowe, rzeźne).
T-W-3Zwierzęta rzeźne - bydło (użytkowanie mleczne i mięsne).
T-W-4Trzoda chlewna
T-W-5Owce i kozy - użytkowanie mięsne i wełniste.
T-W-6Króliki i zwierzęta futerkowe.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-2Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Nie ma świadomości dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
3,0W dostateczny sposób potrafi analizować i ocenić przydatność poszczególnych gatunków i ras zwierząt dla środowiska oraz zagrożeń jakie mogą z tego wynikać. Nie ma świadomości dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0