Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów rybnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka a towaroznawstwo produktów rybnych | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu biochemii, chemii żywności, systematyki ryb i towaroznawstwa żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wlaściwościami fizyko-chemicznymi i charakterystyką towaroznawczą produktów rybnych. |
C-2 | Przekazanie umiejętności wykorzystania produktów rybnych w celach turystycznych oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi. |
C-3 | Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z adaptacją produktów rybnych w celach turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólna charakterystyka towaroznawcza produktów rybnych. Analiza typowych cech fizycznych, chemicznych i sensorycznych produktów rybnych. Wady niedopuszczalne. | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka towaroznawcza marynat zimnych, gotowanych i smażonych. | 3 |
T-L-3 | Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych. | 1 |
T-L-4 | Charakterystyka towaroznawcza prezerw z ryb solonych. | 1 |
T-L-5 | Charakterystyka towaroznawcza konserw rybnych oraz technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne. | 2 |
T-L-7 | Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety). | 1 |
T-L-8 | Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych. | 1 |
T-L-9 | Charakterystyka towaroznawcza ryb wędzonych na zimno i gorąco. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i terminologia produktów rybnych. | 1 |
T-W-2 | Zasady obrotu i przechowywania oraz trwałość towarów rybnych. | 1 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego. | 1 |
T-W-4 | Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa, przydatność technologiczna oraz mozliwości ich wykorzystania w turystyce. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w produkcji żywności pod kątem ich wykorzystania w turystyce. | 1 |
T-W-6 | Towaroznawstwo ryb porcjowanych – świeżych i mrożonych | 1 |
T-W-7 | Towaroznawstwo przetworów z mięsa płukanego - surimi. | 1 |
T-W-8 | Towaroznawstwo marynat rybnych, ryb solonych i prezerw. | 1 |
T-W-9 | Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco | 1 |
T-W-10 | Towaroznawstwo konserw rybnych. | 1 |
T-W-11 | Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych. | 1 |
T-W-12 | Towaroznawstwo wędlin i szynek rybnych. | 1 |
T-W-13 | Towaroznawstwo past rybnych. | 1 |
T-W-14 | Towaroznawstwo bezkręgowców wodnych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie się do wejściówki | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metoda eksponująca (film związany z wykładem) |
M-4 | Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał |
S-2 | Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia pisemnej części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C11ut_W01 Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od jego rodzaju, właściwości i potrzeb konsumenta. | TOW_1A_W01, TOW_1A_W03, TOW_1A_W14, TOW_1A_W16, TOW_1A_W17 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C11ut_U01 Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji i charakteryzowania produktów rybnych. | TOW_1A_U01, TOW_1A_U04, TOW_1A_U06 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-3, T-L-6, T-W-13 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C11ut_K01 Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy. | TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-L-6, T-W-13, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C11ut_W01 Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od jego rodzaju, właściwości i potrzeb konsumenta. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Nie potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produktu do wymagań konsumenta. Nie potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od potrzeb konsumenta. |
3,0 | Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej niektórych produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać część produktów do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować w niektórych przypadkach odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta. | |
3,5 | Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta. | |
4,0 | Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkty do wymagań konsumenta. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Potrafi zaproponować odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i uzasadnić wybór. | |
4,5 | Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkty do wymagań konsumenta i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru. | |
5,0 | Student rozpoznaje wszystkie organizmy wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca. Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Rozróżnia i właściwie dobiera produkty do wymagań konsumenta i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru. Sam dokonuje oceny i właściwości produktów rybnych i proponuje konsumentom w zależności od ich wymagań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C11ut_U01 Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji i charakteryzowania produktów rybnych. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do oceny i charakterystyki produktów rybnych. |
3,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do oceny i charakterystyki produktów rybnych. | |
3,5 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych. | |
4,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. | |
4,5 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje. | |
5,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C11ut_K01 Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy. |
3,0 | Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy. | |
3,5 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
4,0 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
4,5 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
5,0 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej
- Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
- Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
- Konarzewski J., Ligocki H., Ogulewicz J., Towaroznawstwo ryb, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa, 1968
Literatura dodatkowa
- Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1994
- Towaroznawcze problemy jakości., Radom, 2011
- Pod redakcją prof. dr hab. Urszuli Świetlikowskiej, Surowce spożywcze, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1995, Wyd. II uzupełnione
- Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984
- Sikorski Z.E., Technologia żywności pochodzenia morskiego, WNT, Warszawa, 1980
- Kołakowski E., Technologia farszow rybnych, PWN, Warszawa, 1986
- Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1977
- Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
- Kołakowski E., Chrzanowski S., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
- Kolakowski E., Kołakowska A., Tokarczyk G., Kołodziejski W., Pawlikowski B., Postępy w technologii konserw rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007, Informator dla przedsiębiorców
- Kołakowski E., Stodolnik L., Domiszewski Z., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Magazyn Przemysłu Rybnego, 2011
- Przemysł Spożywczy, 2011