Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ryby i owoce morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ryby i owoce morza
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przedstawienie towarów pochodzenia wodnego na polskim i światowym rynku
C-2Zaznajomienie studentów z właściwościami tych towarów, na podstawie własciwości surowców na bazie których powstały

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się praktyczne z budową ryb i najważniejszymi cechami taksonomicznymi i użytkowymi.4
T-L-2Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przdestawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.4
T-L-3Zapoznanie z najważniejszymi gatunkiami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków ryb i towarów na rynku.6
T-L-4Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.6
T-L-5Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską6
26
wykłady
T-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie.5
T-W-2Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)4
T-W-3Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku.4
T-W-4Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.5
T-W-5Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów.6
T-W-6Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach26
A-L-2czestniczenie w konsultacjach10
A-L-3studiowanie literatury10
A-L-4przygotowanie się do zajęć14
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach26
A-W-2uczestniczenie w konsultacjach13
A-W-3studiowanie literatury13
A-W-4uczestniczenie w w konsultacjach8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń prezentacja multimedialna wykonanie dokumentacji ćwiczenia
S-2Ocena formująca: egzamin testowy Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O11-1ut_W01
Student ma wiedzę na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
TOW_1A_W14S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O11-1ut_U01
Student potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O11-1ut_K01
Student ma kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
TOW_1A_K03, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O11-1ut_W01
Student ma wiedzę na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
3,0Student ma wiedzę na temat nielicznych towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
3,5Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego, oraz nielicznych gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
4,0Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego, oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
4,5Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego, oraz wszystkich gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
5,0Student ma wiedzę na temat wszystkich towarów pochodzenia wodnego, oraz wszystkich gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O11-1ut_U01
Student potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnych gatunków zwierząt wodnych ani towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać tylko nieliczne gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać niewilka liczbę gatunków zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,0Student potrafi rozpoznać i nazwać dużą liczbę gatunków zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,5Student potrafi rozpoznać i nazwać dużo gatunków zwierząt wodnych oraz bardzo dużą ilość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
5,0Student potrafi rozpoznać i nazwać bardzo dużo gatunków zwierząt wodnych oraz bardzo dużą ilość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O11-1ut_K01
Student ma kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
2,0Studen nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
3,0Student ma minimalne kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
3,5Student ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
4,0Student ma dobre kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
4,5Student ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia ryb i dobre kompetencje w zakresie owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
5,0Student ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim

Literatura podstawowa

  1. Krzykawski S., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematykq krągłustych i ryb, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
  2. Wolska-Neja B., Piasecki Waldemar, Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia, Część I: Bezkręgowce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  3. Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie, Naukow-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
  2. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się praktyczne z budową ryb i najważniejszymi cechami taksonomicznymi i użytkowymi.4
T-L-2Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przdestawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.4
T-L-3Zapoznanie z najważniejszymi gatunkiami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków ryb i towarów na rynku.6
T-L-4Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.6
T-L-5Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską6
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie.5
T-W-2Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)4
T-W-3Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku.4
T-W-4Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.5
T-W-5Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów.6
T-W-6Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach26
A-L-2czestniczenie w konsultacjach10
A-L-3studiowanie literatury10
A-L-4przygotowanie się do zajęć14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach26
A-W-2uczestniczenie w konsultacjach13
A-W-3studiowanie literatury13
A-W-4uczestniczenie w w konsultacjach8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O11-1ut_W01Student ma wiedzę na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedstawienie towarów pochodzenia wodnego na polskim i światowym rynku
C-2Zaznajomienie studentów z właściwościami tych towarów, na podstawie własciwości surowców na bazie których powstały
Treści programoweT-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie.
T-W-2Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)
T-W-5Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów.
T-L-2Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przdestawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.
T-L-4Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.
T-L-5Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń prezentacja multimedialna wykonanie dokumentacji ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
3,0Student ma wiedzę na temat nielicznych towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
3,5Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego, oraz nielicznych gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
4,0Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego, oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
4,5Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego, oraz wszystkich gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
5,0Student ma wiedzę na temat wszystkich towarów pochodzenia wodnego, oraz wszystkich gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców), z których zostały one pozyskane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O11-1ut_U01Student potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedstawienie towarów pochodzenia wodnego na polskim i światowym rynku
C-2Zaznajomienie studentów z właściwościami tych towarów, na podstawie własciwości surowców na bazie których powstały
Treści programoweT-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie.
T-W-3Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku.
T-W-5Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów.
T-W-6Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.
T-L-2Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przdestawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.
T-L-4Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.
T-L-5Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń prezentacja multimedialna wykonanie dokumentacji ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnych gatunków zwierząt wodnych ani towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać tylko nieliczne gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać niewilka liczbę gatunków zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,0Student potrafi rozpoznać i nazwać dużą liczbę gatunków zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,5Student potrafi rozpoznać i nazwać dużo gatunków zwierząt wodnych oraz bardzo dużą ilość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
5,0Student potrafi rozpoznać i nazwać bardzo dużo gatunków zwierząt wodnych oraz bardzo dużą ilość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O11-1ut_K01Student ma kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedstawienie towarów pochodzenia wodnego na polskim i światowym rynku
C-2Zaznajomienie studentów z właściwościami tych towarów, na podstawie własciwości surowców na bazie których powstały
Treści programoweT-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie.
T-W-2Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)
T-W-3Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku.
T-W-5Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów.
T-L-1Zapoznanie się praktyczne z budową ryb i najważniejszymi cechami taksonomicznymi i użytkowymi.
T-L-3Zapoznanie z najważniejszymi gatunkiami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków ryb i towarów na rynku.
T-L-4Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.
T-L-5Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń prezentacja multimedialna wykonanie dokumentacji ćwiczenia
S-2Ocena formująca: egzamin testowy Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
3,0Student ma minimalne kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
3,5Student ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
4,0Student ma dobre kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
4,5Student ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia ryb i dobre kompetencje w zakresie owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim
5,0Student ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia ryb i owoców morza jako ważnych towarów na rynku polskim