Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka ekologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka ekologiczna
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z podstaw ekologii, geografii i turystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego
C-3Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4Podniesienie świadomości ekologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regiony turystyczne Polski, Europy i świata2
T-L-2Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana.2
T-L-3Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego2
T-L-4Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce.2
T-L-5Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne3
T-L-6Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku.3
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki3
T-L-8Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu3
T-L-9Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej3
T-L-10Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne.3
26
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze i charakterystyka popytu turystycznego.3
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego2
T-W-3Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia2
T-W-4Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej)2
T-W-5Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE2
T-W-6Reagowanie i rozwiązywanie problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)2
T-W-7Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego3
T-W-8Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie2
T-W-9Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym3
T-W-10Aktualne problemy i zagrożenia wynikające z rozwoju różnych form turystyki w Polsce i na Świecie3
T-W-11Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Opracowanie prezentacji i sprawozdania z wykonywanych zadań15
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu9
A-L-5Udział w konsultacjach2
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-2ut_W01
Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i zna prawne uwarunkowania turystycznego użytkowania obszarów chronionych
TOW_1A_W12, TOW_1A_W18S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TOW_1A_O15-2ut_W02
Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
TOW_1A_W18, TOW_1A_W19, TOW_1A_W23, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-2ut_U01
Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
TOW_1A_U04, TOW_1A_U12, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TOW_1A_O15-2ut_U02
Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego
TOW_1A_U03, TOW_1A_U04, TOW_1A_U06S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-11, T-L-7, T-L-2, T-L-10M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-2ut_K01
Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-4T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-1, M-2S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-2ut_W01
Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i zna prawne uwarunkowania turystycznego użytkowania obszarów chronionych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących ekoturystyki i podstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych
3,0Student charakteryzuje kilka podstawowych pojęć dotyczących ekoturystyki
3,5Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawowe pojęcia podstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych
4,0Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i większość odstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych
4,5Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawy prawne turystycznego użytkowania obszarów chronionych
5,0Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawy prawne turystycznego użytkowania obszarów chronionych oraz oceniać ich przydatność w danej sytuacji
TOW_1A_O15-2ut_W02
Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
2,0Student nie zna znaczenia środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz roli edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
3,0Student wskazuje wybrane czynniki środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki
3,5Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki
4,0Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
4,5Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia oraz wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce
5,0Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia, wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce oraz analizuje zależności środowisko-turystyka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-2ut_U01
Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
2,0Student nie zna form ekoturystyki i nie potrafi dopasować ich do specyfiki środowiska przyrodniczego
3,0Student dopasowuje wybrane formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
3,5Student dopasowuje większość form ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
4,0Student dopasowuje poznane formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
4,5Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów oraz przeprowadza jego analizę
5,0Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego, potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów, przeprowadza jego analizę oraz wskazuje rozwiązanie problemu
TOW_1A_O15-2ut_U02
Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego
2,0Student nie potrafi opracować etapów organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego
3,0Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa ekoturystycznego
3,5Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa ekoturystycznego i agroturystycznego
4,0Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego oraz wskazać ich słabe strony
4,5Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego, przeanalizować ich słabe strony i zaproponować możliwości finansowania
5,0Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego, przeanalizować ich słabe strony i zaproponować możliwości finansowania oraz ocenić zagrożenia dla środowiska przyrodniczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-2ut_K01
Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać
2,0
3,0Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać w dalszej karierze

Literatura podstawowa

  1. Dutkowski M., Problemy turystyki i rekreacji, Officyna, Szczecin, 2010, 1, tom 3
  2. Krzymowska - Kostrowicka A., Geoekologia turystyki i wypoczynku, PWN, Warszawa, 1997, 1
  3. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998, 3
  4. Neuerburg W., Padel S. i inni, Rolnictwo ekologiczne w praktyce., Ekoland, Leben&umwelt, Warszawa, 1994, 1, red. nauk. Sołtysik U.
  5. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  6. Koźmiński Cz. Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR Szczecin, Uniw. Szczecin, Szczecin, 2008
  7. Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, Strategia rozwoju województwa Zachodniopomorskiego do roku 2015, Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2000
  8. Filipiak J., Raczyński M., Jeziora Zachodniopomorskie, Akad. Roln., Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Kurnatowska A., Ekologia, jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy., PWN, Warszawa - Łódź, 1997
  2. Bonenberg M.M., Paneuropejska sieć ekologiczna, PKE, Kraków, 1999, Pytania i odpowiedzi
  3. Bonenberg M.M. (red.) Zaręba d., Turystyka a środowisko, PKE, Kraków, 1998, 1, Pytania i odpowidzi, nr 3
  4. Bonenberg M.M., Dyplom europejski dla obszarów chronionych, PKE, Kraków, 2001, 1, Pytania i odpowiedzi, nr 6
  5. Dobrzański G., Dobrzańska B.M., Kiełczewski D., Łapińska E., Ochrona środowiska przyrodniczego, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1993, 1
  6. Kosacki J.M., Województwo Szczecińskie. Informator turystyczny., SAT, Szczecin, 1994
  7. Kosacki J.M., Ziemia Szczecińska., SAT, Szczecin, 1994, Przewodniki turystyczne 1-6
  8. Jeżowska D., Próchniewicz K., Wolin, miasto i gmina, Officyna, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regiony turystyczne Polski, Europy i świata2
T-L-2Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana.2
T-L-3Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego2
T-L-4Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce.2
T-L-5Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne3
T-L-6Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku.3
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki3
T-L-8Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu3
T-L-9Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej3
T-L-10Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne.3
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze i charakterystyka popytu turystycznego.3
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego2
T-W-3Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia2
T-W-4Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej)2
T-W-5Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE2
T-W-6Reagowanie i rozwiązywanie problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)2
T-W-7Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego3
T-W-8Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie2
T-W-9Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym3
T-W-10Aktualne problemy i zagrożenia wynikające z rozwoju różnych form turystyki w Polsce i na Świecie3
T-W-11Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Opracowanie prezentacji i sprawozdania z wykonywanych zadań15
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu9
A-L-5Udział w konsultacjach2
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej lub ustnej2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2ut_W01Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i zna prawne uwarunkowania turystycznego użytkowania obszarów chronionych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W12Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego, cywilnego, karnego a także prawa żywnościowego i celnego.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego
C-3Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4Podniesienie świadomości ekologicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze i charakterystyka popytu turystycznego.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
T-W-5Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE
T-W-8Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie
T-W-9Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym
T-W-3Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia
T-W-4Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej)
T-L-1Regiony turystyczne Polski, Europy i świata
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki
T-L-3Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego
T-L-2Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana.
T-L-6Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku.
T-L-5Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących ekoturystyki i podstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych
3,0Student charakteryzuje kilka podstawowych pojęć dotyczących ekoturystyki
3,5Student charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawowe pojęcia podstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych
4,0Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i większość odstaw prawnych turystycznego użytkowania obszarów chronionych
4,5Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawy prawne turystycznego użytkowania obszarów chronionych
5,0Student charakteryzuje wszystkie pojęcia dotyczące ekoturystyki i podstawy prawne turystycznego użytkowania obszarów chronionych oraz oceniać ich przydatność w danej sytuacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2ut_W02Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego
C-3Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4Podniesienie świadomości ekologicznej
Treści programoweT-W-2Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
T-W-5Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE
T-W-7Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego
T-W-8Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie
T-W-9Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym
T-W-10Aktualne problemy i zagrożenia wynikające z rozwoju różnych form turystyki w Polsce i na Świecie
T-W-11Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki
T-W-3Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia
T-W-4Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej)
T-W-6Reagowanie i rozwiązywanie problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki
T-L-3Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego
T-L-8Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu
T-L-2Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana.
T-L-4Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce.
T-L-6Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku.
T-L-9Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej
T-L-10Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne.
T-L-5Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna znaczenia środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz roli edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
3,0Student wskazuje wybrane czynniki środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki
3,5Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki
4,0Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia
4,5Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia oraz wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce
5,0Student wskazuje znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki oraz rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw turystów względem otoczenia, wskazuje możliwości wykorzystania walorów środowiska w turystyce oraz analizuje zależności środowisko-turystyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2ut_U01Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego
C-3Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4Podniesienie świadomości ekologicznej
Treści programoweT-W-5Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE
T-W-7Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego
T-W-9Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym
T-W-11Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki
T-L-3Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego
T-L-8Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu
T-L-4Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce.
T-L-6Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku.
T-L-9Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej
T-L-10Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne.
T-L-5Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna form ekoturystyki i nie potrafi dopasować ich do specyfiki środowiska przyrodniczego
3,0Student dopasowuje wybrane formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
3,5Student dopasowuje większość form ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
4,0Student dopasowuje poznane formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów
4,5Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów oraz przeprowadza jego analizę
5,0Student dopasowuje formy ekoturystyki do specyfiki środowiska przyrodniczego, potrafi ocenić stopień zagrożenia środowiska ze strony turystów, przeprowadza jego analizę oraz wskazuje rozwiązanie problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2ut_U02Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości funkcjonowania i wykorzystania środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego do obsługi ruchu turystycznego
C-3Wskazanie skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4Podniesienie świadomości ekologicznej
Treści programoweT-W-11Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki
T-L-2Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana.
T-L-10Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować etapów organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego
3,0Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa ekoturystycznego
3,5Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa ekoturystycznego i agroturystycznego
4,0Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego oraz wskazać ich słabe strony
4,5Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego, przeanalizować ich słabe strony i zaproponować możliwości finansowania
5,0Student potrafi opracować etapy organizacji gospodarstwa eko- i agroturystycznego, przeanalizować ich słabe strony i zaproponować możliwości finansowania oraz ocenić zagrożenia dla środowiska przyrodniczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2ut_K01Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Podniesienie świadomości ekologicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze i charakterystyka popytu turystycznego.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój lub degradację środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
T-W-5Obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE
T-W-7Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z obsługą ruchu turystycznego
T-W-8Kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce, Europie i na Świecie
T-W-9Możliwości wykorzystania różnych form ochrony przyrody w ruchu turystycznym
T-W-10Aktualne problemy i zagrożenia wynikające z rozwoju różnych form turystyki w Polsce i na Świecie
T-W-11Metody prowadzenia zrównoważonego rozwoju turystyki
T-W-3Wybrane zagadnienia analizy jakościowej środowiska przyrodniczego - synergizm i synantropia
T-W-4Wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej)
T-W-6Reagowanie i rozwiązywanie problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
T-L-1Regiony turystyczne Polski, Europy i świata
T-L-7Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Etyczne aspekty organizowania ekoturystyki. Sposoby zapewnienia akceptacji ludności miejscowej dla rozwoju turystyki
T-L-3Walory ekologiczne regionu jako element tworzący jakość produktu turystycznego
T-L-8Waloryzacja turystyczno-rekreacyjna środowiska przyrodniczego wybranej gminy, powiatu
T-L-2Typy ruchu turystycznego - turystyka ekologiczna, specjalistyczna i kwalifikowana.
T-L-4Kopaliny i wody lecznicze. Uzdrowiska w Polsce.
T-L-6Wybrane typy roślinności Polski oraz ich przydatność dla turystyki i wypoczynku.
T-L-9Szkody w środowisku przyrodniczym spowodowane przez turystów: zabór ziemi i wody, ubożenie krajobrazu, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie wód, degradacja gleby, szkody w przyrodzie ożywionej
T-L-10Charakterystyka gospodarstwa eko- i agroturystycznego. Uzasadnione ingerencje w przyrodę poprzez zagospodarowanie turystyczne.
T-L-5Znaczenie obszarów chronionych w ekoturystyce: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i inne
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia symulacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega środowisko przyrodnicze jako obiekt użytkowania turystyczno-rekreacyjnego i potrafi to wykorzystać w dalszej karierze