Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo środków czystości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo środków czystości
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 26 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii, fizyki, toksykologii, towaroznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania).2
T-L-2Otrzymywanie mydła (pokaz)2
T-L-3Ocena organoleptyczna środków czystosci.2
T-L-4Ocena zdolności myjącej środków czystosci.2
T-L-5Metody badania parametrów użytkowych środków czystości (zdolność pianotwórcza, pH, zawartość związków alkalicznych, liczba rozmakania dla mydeł, zawartosci wody w preparatach, zawartość chlorków, napięcie powierzchniowe, zdolności zwilżania, gęstość nasypowa i in.)6
T-L-6Identyfikacja i oznaczanie zawartości zanieczyszczeń w środkach czystości.6
T-L-7Oznaczanie pozostałości środków czystości w żywności w żywności.4
T-L-8Przegląd asortymentu i składu środków czystości dostępnych w handlu detalicznym. Identyfikacja składników szkodliwych. (Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów)2
26
wykłady
T-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zwrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji3
T-W-2Rola wody w procesie mycia i prania6
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.6
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci7
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości4
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i referatów15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia15
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza literatury przedmiotu14
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O1-2tz_W01
Ma podstawową wiedzę dotycząca znaczenia środków czystości dla człowieka ich związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada wiedzę dotyczącą surowców służących do produkcji i procesu otrzymywania tradycyjnych środków czystości. Rozumie powiązanie składu środków czystości z mechanizmem mycia i prania. Posiada wiedzę dotycząca konfekcjonowania nowoczesnych środków czystości składników funkcjonalnych wchodzących w skład środków czystości i ich wpływu na jakość i właściwości produktu. Rozumie zagrożenia dla środowiska i zdrowia stwarzane przez masowe wykorzystywanie syntetycznych środków czystości
TOW_1A_W01, TOW_1A_W12, TOW_1A_W13, TOW_1A_W21, TOW_1A_W22, TOW_1A_W23S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O1-2tz_U01
Potrafi prawidłowo dokonać wyboru odpowiednich środków czystości, oraz przewidzieć ewentualne szkody powodowane przez błędny wybór. Posiada umiejętności wykorzystania nowoczesnych środków czystości, potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez nieprawidłowe wykorzystanie tych środków. Yna i potrafi wybrać metodykę analizy środków czystości. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z zakresu tematyki przedmiotu ze źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U03, TOW_1A_U08, TOW_1A_U09, TOW_1A_U10, TOW_1A_U12, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O1-2tz_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość ryzyka i znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo prac z wykorzystaniem artykułów chemii gospodarczej.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06, TOW_1A_K07, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O1-2tz_W01
Ma podstawową wiedzę dotycząca znaczenia środków czystości dla człowieka ich związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada wiedzę dotyczącą surowców służących do produkcji i procesu otrzymywania tradycyjnych środków czystości. Rozumie powiązanie składu środków czystości z mechanizmem mycia i prania. Posiada wiedzę dotycząca konfekcjonowania nowoczesnych środków czystości składników funkcjonalnych wchodzących w skład środków czystości i ich wpływu na jakość i właściwości produktu. Rozumie zagrożenia dla środowiska i zdrowia stwarzane przez masowe wykorzystywanie syntetycznych środków czystości
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%).
3,0Student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w ogólnym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu.
4,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych.
4,5Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów.
5,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów. Zna zadrożenia stwarzane przez wykorzystywane preparaty i sposoby przeciwdziałania im.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O1-2tz_U01
Potrafi prawidłowo dokonać wyboru odpowiednich środków czystości, oraz przewidzieć ewentualne szkody powodowane przez błędny wybór. Posiada umiejętności wykorzystania nowoczesnych środków czystości, potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez nieprawidłowe wykorzystanie tych środków. Yna i potrafi wybrać metodykę analizy środków czystości. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z zakresu tematyki przedmiotu ze źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych.
2,0Student nie opanował wiedzy nawet w podstawowym stopniu.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje środków czystości.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych
5,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O1-2tz_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość ryzyka i znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo prac z wykorzystaniem artykułów chemii gospodarczej.
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.

Literatura podstawowa

  1. Przondo J., Związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie w produktach chemii gospodarczej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007
  2. Zieliński R., Surfaktanty.Towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2000
  3. Korzeniowski A., Towaroznawstwo artykułów przemysłowych, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2005
  4. Miller P., Radwanowicz H., Towaroznawstwo wyrobów nieżywnościowych, WSiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Moduły szkoleniowe z zakresu zrównoważonych procesów pralnictwa przemysłowego; Elektroniczne pomoce naukowe dla szkoleniowców i pracowników, 2011, (http://www.laundry-sustainability.eu/pl/index.html)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania).2
T-L-2Otrzymywanie mydła (pokaz)2
T-L-3Ocena organoleptyczna środków czystosci.2
T-L-4Ocena zdolności myjącej środków czystosci.2
T-L-5Metody badania parametrów użytkowych środków czystości (zdolność pianotwórcza, pH, zawartość związków alkalicznych, liczba rozmakania dla mydeł, zawartosci wody w preparatach, zawartość chlorków, napięcie powierzchniowe, zdolności zwilżania, gęstość nasypowa i in.)6
T-L-6Identyfikacja i oznaczanie zawartości zanieczyszczeń w środkach czystości.6
T-L-7Oznaczanie pozostałości środków czystości w żywności w żywności.4
T-L-8Przegląd asortymentu i składu środków czystości dostępnych w handlu detalicznym. Identyfikacja składników szkodliwych. (Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów)2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zwrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji3
T-W-2Rola wody w procesie mycia i prania6
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.6
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci7
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości4
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i referatów15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Analiza literatury przedmiotu14
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O1-2tz_W01Ma podstawową wiedzę dotycząca znaczenia środków czystości dla człowieka ich związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada wiedzę dotyczącą surowców służących do produkcji i procesu otrzymywania tradycyjnych środków czystości. Rozumie powiązanie składu środków czystości z mechanizmem mycia i prania. Posiada wiedzę dotycząca konfekcjonowania nowoczesnych środków czystości składników funkcjonalnych wchodzących w skład środków czystości i ich wpływu na jakość i właściwości produktu. Rozumie zagrożenia dla środowiska i zdrowia stwarzane przez masowe wykorzystywanie syntetycznych środków czystości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W12Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego, cywilnego, karnego a także prawa żywnościowego i celnego.
TOW_1A_W13Ma podstawową wiedzę w zakresie towaroznawstwa artykułów przemysłowych, w tym biopaliw. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich.
TOW_1A_W21Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach toksycznych w surowcach i produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego oraz artykułach przemysłowych. Posiada wiedzę o przyczynach skażenia i zasadach postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-L-8Przegląd asortymentu i składu środków czystości dostępnych w handlu detalicznym. Identyfikacja składników szkodliwych. (Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów)
T-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zwrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji
T-W-2Rola wody w procesie mycia i prania
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%).
3,0Student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w ogólnym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu.
4,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych.
4,5Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów.
5,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów. Zna zadrożenia stwarzane przez wykorzystywane preparaty i sposoby przeciwdziałania im.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O1-2tz_U01Potrafi prawidłowo dokonać wyboru odpowiednich środków czystości, oraz przewidzieć ewentualne szkody powodowane przez błędny wybór. Posiada umiejętności wykorzystania nowoczesnych środków czystości, potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez nieprawidłowe wykorzystanie tych środków. Yna i potrafi wybrać metodykę analizy środków czystości. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z zakresu tematyki przedmiotu ze źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U09Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji problemu inżynierskiego i przedstawić ją w formie prezentacji w języku polskim i obcym.
TOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-L-8Przegląd asortymentu i składu środków czystości dostępnych w handlu detalicznym. Identyfikacja składników szkodliwych. (Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów)
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości
T-L-2Otrzymywanie mydła (pokaz)
T-L-3Ocena organoleptyczna środków czystosci.
T-L-4Ocena zdolności myjącej środków czystosci.
T-L-5Metody badania parametrów użytkowych środków czystości (zdolność pianotwórcza, pH, zawartość związków alkalicznych, liczba rozmakania dla mydeł, zawartosci wody w preparatach, zawartość chlorków, napięcie powierzchniowe, zdolności zwilżania, gęstość nasypowa i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy nawet w podstawowym stopniu.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje środków czystości.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych
5,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O1-2tz_K01Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość ryzyka i znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo prac z wykorzystaniem artykułów chemii gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zwrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości
T-L-5Metody badania parametrów użytkowych środków czystości (zdolność pianotwórcza, pH, zawartość związków alkalicznych, liczba rozmakania dla mydeł, zawartosci wody w preparatach, zawartość chlorków, napięcie powierzchniowe, zdolności zwilżania, gęstość nasypowa i in.)
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania).
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.