Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w oceanotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki komputerowe w oceanotechnice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, analiza.
W-2Posługiwanie się komputerem, system operacyjny Windows.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki.3
T-L-2Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności.4
T-L-3Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad.4
T-L-4Tworzenie wykresów w programie Mathcad.2
T-L-5Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.3
T-L-6Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad.2
T-L-7Obliczenia na symbolach.3
T-L-8Programowanie.3
T-L-9Rozwiązywanie równań różniczkowych.4
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad.2
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.3
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.2
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.4
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.3
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.2
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.2
T-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.2
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.4
T-W-10Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad.2
T-W-11Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad.2
T-W-12Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielna nauka.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z użyciem komputera (ćwiczenia)
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z programu mathcad (ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C04_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad.
O_2A_W01, O_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C04_U01
Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad.
O_2A_U09, O_2A_U15T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C04_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C04_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad.
2,0Student nie ma wiedzy wynikającej z programu nauczania.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student wie jak wykonywać podstawowe obliczenia w Mathcadzie, lecz nie całkowicie rozumie zastosowane algorytmy.
4,0Student dobrze zna i rozumie cały materiał wymagany w programie nauczania.
4,5Student bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały materiał wymagany w programie nauczania.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie cały materiał wymagany w programie nauczania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C04_U01
Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad.
2,0Student nie posiada umiejętności przewidzianych w programie przedmiotu.
3,0Student posiadł podstawowe umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
3,5Student opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,0Student w dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,5Student w bardzo dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opanował wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C04_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
2,0Nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0Ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma znaczną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,0Ma dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,5Ma bardzo dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
5,0Ma pełną swiadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Techniki komputerowe w oceanotechnice, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki.3
T-L-2Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności.4
T-L-3Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad.4
T-L-4Tworzenie wykresów w programie Mathcad.2
T-L-5Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.3
T-L-6Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad.2
T-L-7Obliczenia na symbolach.3
T-L-8Programowanie.3
T-L-9Rozwiązywanie równań różniczkowych.4
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad.2
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.3
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.2
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.4
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.3
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.2
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.2
T-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.2
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.4
T-W-10Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad.2
T-W-11Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad.2
T-W-12Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielna nauka.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C04_W01Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad.
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.
T-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.
T-W-10Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad.
T-W-11Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad.
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy wynikającej z programu nauczania.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student wie jak wykonywać podstawowe obliczenia w Mathcadzie, lecz nie całkowicie rozumie zastosowane algorytmy.
4,0Student dobrze zna i rozumie cały materiał wymagany w programie nauczania.
4,5Student bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały materiał wymagany w programie nauczania.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie cały materiał wymagany w programie nauczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C04_U01Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki.
T-L-2Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności.
T-L-3Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad.
T-L-4Tworzenie wykresów w programie Mathcad.
T-L-5Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.
T-L-6Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad.
T-L-7Obliczenia na symbolach.
T-L-8Programowanie.
T-L-9Rozwiązywanie równań różniczkowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z użyciem komputera (ćwiczenia)
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z programu mathcad (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przewidzianych w programie przedmiotu.
3,0Student posiadł podstawowe umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
3,5Student opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,0Student w dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,5Student w bardzo dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opanował wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C04_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych.
Treści programoweT-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.
T-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0Ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma znaczną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,0Ma dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,5Ma bardzo dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
5,0Ma pełną swiadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.