Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Techniki zabezpieczeń w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki zabezpieczeń w transporcie | ||
Specjalność | Zintegrowany transport wodny i lądowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza podstawowa z fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami zagrożenia pożarowego występującymi w transporcie. |
C-2 | Zapoznanie z podstawami biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej środków transportu. |
C-3 | Zapoznanie z podstawami określania stref niebezpiecznych, powstających w trakcie uwalniania substancji niebezpiecznych z uszkodzonego środka transportowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do zajęć, Zapoznanie z celami przedmiotu i formą zaliczenia. | 1 |
T-A-2 | Dobór systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej środków transportu wodnego i lądowego. | 1 |
T-A-3 | Modelowanie rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów. Modelowanie rozprzestrzeniania substancji niebezpiecznych uwolnionych w trakcie awarii środka transportu. | 2 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia i ryzyko w transporcie, czynniki zagrożeń pożarowych i wybuchowych, parametry rozwoju pożaru, elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru, warunki bezpieczeństwa pożarowego, metody oceny zagrożeń. | 2 |
T-W-2 | Systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, strefy pożarowe, odporność ogniowa konstrukcji, cechy pożarowe materiałów i konstrukcji. | 1 |
T-W-3 | instalacje gaśnicze, kontrola i sterowanie procesem rozprzestrzeniania się produktów pożaru w obiekcie technicznym, wspomaganie procesów decyzyjnych w warunkach pożaru | 2 |
T-W-4 | Inżynieria zabezpieczeń przeciwpożarowych w transporcie: lądowym, lotniczym, śródlądowym i morskim, zabezpieczenie przed pożarem magazynów, przeładowni i innych elementów infrastruktury transportu, zagrożenie i zabezpieczenie przed wybuchem. | 2 |
T-W-5 | Piractwo morskie i metody zabezpieczeń, ratownictwo morskie, ratownictwo drogowe, ratownictwo techniczne i usuwanie skutków katastrof, zabezpieczenie przed terroryzmem i wrogimi aktami w transporcie. | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody umożliwiające wykonanie określonych zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne sprawdzający efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne, ustne lub w formie prezentacji praktycznych umiejętności nabytych w trakcie samodzielnego wykonywania ćwiczeń audytoryjnych z zakresu objętego tematyką zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki zagrożeń bezpieczeństwa występujących w procesie transportowym. | TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-A-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
TR_1A_D1-03_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawy biernej i czynnej ochrony przeziwpożarowej środków i infrastruktury transportowej. | TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-5, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać odpowiednie środki biernej i czynnej ochrony pożarowej w zależności od zagrożenia pożarowego występującego w procesie transportu. | TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U19 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-W-5, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-03_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych. | TR_1A_K02, TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki zagrożeń bezpieczeństwa występujących w procesie transportowym. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
TR_1A_D1-03_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawy biernej i czynnej ochrony przeziwpożarowej środków i infrastruktury transportowej. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobrać odpowiednie środki biernej i czynnej ochrony pożarowej w zależności od zagrożenia pożarowego występującego w procesie transportu. | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zagrożeniń bezpieczństwa występujących w procesie transportu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-03_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych na podniesienie bezpieczeństwa użytkowania urządzeń i instalacji technicznych. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Sychta Z., Spowolnienie procesu rozkładu termicznego i spalania materiałów podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 570, Szczecin, 2002
- Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe., Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
- Pihowicz W, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego . Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych., Grupa IMAGE, Warszawa, 2000
- SOLAS, Consolidated Edition 2001. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974 and its Protocol of 1978, IMO, London, 2001
Literatura dodatkowa
- Anderson R., Inżynieria zabezpieczeń, WNT, Warszawa, 2008