Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Magazynowanie paliw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Magazynowanie paliw
Specjalność Transport chłodnicz i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW8 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki.
W-2Właściwości paliw gazowych, ciekłych i stałych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami przechowywania paliw i podstawowymi procesami termodynamicznymi związanymi z przechowywaniem paliw.
C-2Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
C-3Nauczenie studentów wykonywania podstawowych obliczeń związanych z przechowywaniem paliw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie parametrów stanu paliw gazowych przechowywanych w zbiornikach, zmiany parametrów stanu podczas ładowania i rozładowywania zbiorników oraz podczas chłodzenia i ogrzewania tych paliw.1
T-A-2Przechowywanie LPG w zbiornikach w temperaturze otoczenia: przemiany fazowe w zbiornikach, wyznaczanie parametrów stanu zmian tych parametrów podczas poboru gazu, zastosowanie prawa Raoulta.1
T-A-3Przechowywanie LNG w zbiornikach pod ciśnieniem atmosferycznym.1
T-A-4Przechowywanie paliw ciekłych.1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń.1
5
wykłady
T-W-1Magazynowanie paliw gazowych: zasady magazynowania, zbiorniki nisko, średnio i wysokociśnieniowe.2
T-W-2Magazynowanie gazów skroplonych: LPG oraz LNG.3
T-W-3Magazynowanie paliw ciekłych.2
T-W-4Magazynowanie paliw stałych.2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowywanie się do zaliczenia.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zajęć.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy połączony z pokazem.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: jeden sprawdzian 3-4 pytania.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: oceny z odpowiedzi oraz 1 sprawdzian obejmujący 2-3 zadania do rozwiązania.
S-3Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-11_W01
Zna metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związane z przechowywaniem paliw. Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
TR_1A_W05, TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W12, TR_1A_W13, TR_1A_W14, TR_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-11_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
TR_1A_U03, TR_1A_U04, TR_1A_U05, TR_1A_U08, TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U15, TR_1A_U16, TR_1A_U17, TR_1A_U18T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-11_K01
Rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07, TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-11_W01
Zna metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związane z przechowywaniem paliw. Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
2,0Nie zna metod przechowywania paliw i podstawowych procesów termodynamicznych związanych z przechowywaniem paliw. Nie zna budowy i zasady działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
3,0Zna najbardziej podstawowe metody przechowywania paliw i procesy termodynamicznych związane z przechowywaniem paliw. Zna budowę i zasadę działania najbardziej podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
3,5Zna i rozumie większość metod przechowywania paliw i podstawowych procesów termodynamicznych związanych z przechowywaniem paliw. Zna i rozumie budowę i zasadę działania większości podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
4,0Dobrze zna i dobrze rozumie metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związanych z przechowywaniem paliw. Dobrze zna i dobrze rozumie budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
4,5Bardzo dobrze zna i dobrze rozumie metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związanych z przechowywaniem paliw. Bardzo dobrze zna i dobrze rozumie budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
5,0Bardzo dobrze zna i bardzo dobrze rozumie metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związanych z przechowywaniem paliw. Bardzo dobrze zna i bardzo dobrze rozumie budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-11_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
2,0Nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z przechowywaniem paliw.
3,0Potrafi wykonywać najbardziej podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
3,5Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
4,0Potrafi wykonywać większość podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z przechowywaniem paliw i je dobrze rozumie.
4,5Potrafi wykonywać wszystki podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw i je dobrze rozumie. Dopuszczalne jest popełnienie niewielkich błędów.
5,0Potrafi bezbłędnie wykonywać wszystkie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw i je bardzo dobrze rozumie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-11_K01
Rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
2,0Nie rozumie znaczenia energii we współczesnym świecie.
3,0Rozumie najbardziej podstawowe aspekty znaczenia energii we współczesnym świecie.
3,5Rozumie podstawowe aspekty znaczenia energii we współczesnym świecie.
4,0Dobrze rozumie prawie wszystkie aspekty znaczenia energii we współczesnym świecie.
4,5Dobrze rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
5,0Bardzo dobrze rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Magazynowania paliw, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2012
  2. Ziółko J., Zbiorniki metalowe na ciecze i gazy., Arkady, Warszawa, 1986, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie parametrów stanu paliw gazowych przechowywanych w zbiornikach, zmiany parametrów stanu podczas ładowania i rozładowywania zbiorników oraz podczas chłodzenia i ogrzewania tych paliw.1
T-A-2Przechowywanie LPG w zbiornikach w temperaturze otoczenia: przemiany fazowe w zbiornikach, wyznaczanie parametrów stanu zmian tych parametrów podczas poboru gazu, zastosowanie prawa Raoulta.1
T-A-3Przechowywanie LNG w zbiornikach pod ciśnieniem atmosferycznym.1
T-A-4Przechowywanie paliw ciekłych.1
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Magazynowanie paliw gazowych: zasady magazynowania, zbiorniki nisko, średnio i wysokociśnieniowe.2
T-W-2Magazynowanie gazów skroplonych: LPG oraz LNG.3
T-W-3Magazynowanie paliw ciekłych.2
T-W-4Magazynowanie paliw stałych.2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowywanie się do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zajęć.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-11_W01Zna metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związane z przechowywaniem paliw. Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami przechowywania paliw i podstawowymi procesami termodynamicznymi związanymi z przechowywaniem paliw.
C-2Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
Treści programoweT-W-1Magazynowanie paliw gazowych: zasady magazynowania, zbiorniki nisko, średnio i wysokociśnieniowe.
T-W-2Magazynowanie gazów skroplonych: LPG oraz LNG.
T-W-3Magazynowanie paliw ciekłych.
T-W-4Magazynowanie paliw stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy połączony z pokazem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: jeden sprawdzian 3-4 pytania.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: oceny z odpowiedzi oraz 1 sprawdzian obejmujący 2-3 zadania do rozwiązania.
S-3Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod przechowywania paliw i podstawowych procesów termodynamicznych związanych z przechowywaniem paliw. Nie zna budowy i zasady działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
3,0Zna najbardziej podstawowe metody przechowywania paliw i procesy termodynamicznych związane z przechowywaniem paliw. Zna budowę i zasadę działania najbardziej podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
3,5Zna i rozumie większość metod przechowywania paliw i podstawowych procesów termodynamicznych związanych z przechowywaniem paliw. Zna i rozumie budowę i zasadę działania większości podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
4,0Dobrze zna i dobrze rozumie metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związanych z przechowywaniem paliw. Dobrze zna i dobrze rozumie budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
4,5Bardzo dobrze zna i dobrze rozumie metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związanych z przechowywaniem paliw. Bardzo dobrze zna i dobrze rozumie budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
5,0Bardzo dobrze zna i bardzo dobrze rozumie metody przechowywania paliw i podstawowe procesy termodynamiczne związanych z przechowywaniem paliw. Bardzo dobrze zna i bardzo dobrze rozumie budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-11_U01Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U04potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nauczenie studentów wykonywania podstawowych obliczeń związanych z przechowywaniem paliw.
Treści programoweT-A-1Obliczanie parametrów stanu paliw gazowych przechowywanych w zbiornikach, zmiany parametrów stanu podczas ładowania i rozładowywania zbiorników oraz podczas chłodzenia i ogrzewania tych paliw.
T-A-2Przechowywanie LPG w zbiornikach w temperaturze otoczenia: przemiany fazowe w zbiornikach, wyznaczanie parametrów stanu zmian tych parametrów podczas poboru gazu, zastosowanie prawa Raoulta.
T-A-3Przechowywanie LNG w zbiornikach pod ciśnieniem atmosferycznym.
T-A-4Przechowywanie paliw ciekłych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia: oceny z odpowiedzi oraz 1 sprawdzian obejmujący 2-3 zadania do rozwiązania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z przechowywaniem paliw.
3,0Potrafi wykonywać najbardziej podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
3,5Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw.
4,0Potrafi wykonywać większość podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z przechowywaniem paliw i je dobrze rozumie.
4,5Potrafi wykonywać wszystki podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw i je dobrze rozumie. Dopuszczalne jest popełnienie niewielkich błędów.
5,0Potrafi bezbłędnie wykonywać wszystkie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z przechowywaniem paliw i je bardzo dobrze rozumie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-11_K01Rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami przechowywania paliw i podstawowymi procesami termodynamicznymi związanymi z przechowywaniem paliw.
C-2Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń wykorzystywanych w magazynach paliw.
C-3Nauczenie studentów wykonywania podstawowych obliczeń związanych z przechowywaniem paliw.
Treści programoweT-W-1Magazynowanie paliw gazowych: zasady magazynowania, zbiorniki nisko, średnio i wysokociśnieniowe.
T-W-2Magazynowanie gazów skroplonych: LPG oraz LNG.
T-W-3Magazynowanie paliw ciekłych.
T-W-4Magazynowanie paliw stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy połączony z pokazem.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe praktyczne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie znaczenia energii we współczesnym świecie.
3,0Rozumie najbardziej podstawowe aspekty znaczenia energii we współczesnym świecie.
3,5Rozumie podstawowe aspekty znaczenia energii we współczesnym świecie.
4,0Dobrze rozumie prawie wszystkie aspekty znaczenia energii we współczesnym świecie.
4,5Dobrze rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.
5,0Bardzo dobrze rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie.