Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Transport chłodnicz i paliw
Sylabus przedmiotu Systemy napędowe środków transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy napędowe środków transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomoci z matematyki, mechaniki ogólnej i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia dla kierunku transport. |
W-2 | Wiadomości dotyczące podstaw konstrukcji maszyn, podstaw eksploatacji maszyn oraz budowy środków transportu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi systemów napędowych i pędników, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych. | 9 |
T-P-2 | Zaliczenie. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie systemu napędowego. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia systemu napędowego. | 1 |
T-W-2 | Ogólne pojęcie pędnika. | 1 |
T-W-3 | Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości. | 1 |
T-W-4 | Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa. | 1 |
T-W-5 | Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu. | 1 |
T-W-6 | Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu. | 1 |
T-W-7 | Systemy napędowe transportu miejskiego. | 1 |
T-W-8 | Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych. | 1 |
T-W-9 | Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 10 |
A-P-2 | Konsultacje. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie prac kontrolnych i projektu. | 25 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 10 |
A-W-2 | Konsultacje. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
M-5 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-2_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych. | TR_1A_W07, TR_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-2_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego. | TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U14, TR_1A_U15, TR_1A_U16 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
TR_1A_C28-2_U02 Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne. | TR_1A_U03, TR_1A_U04, TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U14, TR_1A_U17 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-P-1 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-2_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-2_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań | |
TR_1A_C28-2_U02 Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej |
3,0 | Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń, dostrzegając ich aspekty systemowe i pozatechnicznych | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 1988
- Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008, Wydanie 2
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Carlton J. S., Marine propellers and propulsion, Elsevier, Amsterdam, 2007, Second edition
- Cumpsty N., Jet Propulsion: A Simple Guide to the Aerodynamic and Thermodynamic Design and Performance of Jet Engines, Cambridge University Press, Cambridge, 1998
- Dębicki M., Teoria samochodu: teoria napędu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1976