Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Inżynieria floty morskiej
Sylabus przedmiotu Właściwości nautyczne jednostek pływających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości nautyczne jednostek pływających | ||
Specjalność | Inżynieria floty morskiej | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i mechaniki teoretycznej w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, optymalizacji osiągów statku oraz przepisami instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, istotnymi w procesie projektowania jednostek pływających z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalających przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych. | 2 |
T-L-2 | Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej. | 4 |
T-L-3 | Prognozowanie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby. | 4 |
T-L-4 | Wykonanie prognozy napędowej. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie podstawowych charakterystyk manewrowych statku. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy teorii okrętu: kadłub okrętu, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny, charakterystyki podwodzia, krzywe hydrostatyczne, pływalność i warunki równowagi, równowaga statku uszkodzonego, stateczność poprzeczna okrętu, stateczność początkowa, stateczność przy dużych kątach przechyłu, stateczność dynamiczna, stateczność w stanie uszkodzonym. | 2 |
T-W-2 | Eksploatacyjne i projektowe problemy stateczności. Stateczność w czasie operacji ładunkowych. Zarządzanie bezpieczeństwem statecznościowym statku w eksploatacji i dokumentacja. | 2 |
T-W-3 | Dynamika okrętu, siły zewnętrzne, badania modelowe. | 2 |
T-W-4 | Napęd okrętu, opór, pędniki, sprawność napędowa. Prognoza napędowa. | 2 |
T-W-5 | Sterowność, bierne i aktywne urządzenia sterowe, próby sterowności okrętu. Problematyka manewrowania statkiem w eksploatacji, operacje holownicze. | 2 |
T-W-6 | Systemy pozycjonowania i automatycznego sterowania ruchem statku. Ruch statku na wodach płytkich i ograniczonych. | 2 |
T-W-7 | Monitorowanie dynamiki statku w eksploatacji i optymalizacja osiągów. Elementy nawigacji i techniki prowadzenia statku, systemy nawigacyjne, planowanie podróży morskich. | 2 |
T-W-8 | Przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-02_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, scharakteryzować zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, definiować i objaśniać przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, jak również scharakteryzować problematykę optymalizacji osiągów statków. | TR_2A_W03, TR_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08 | InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-02_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalające przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne. | TR_2A_U08, TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-02_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-02_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, scharakteryzować zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, definiować i objaśniać przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, jak również scharakteryzować problematykę optymalizacji osiągów statków. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-02_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalające przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i/lub pomiarów oraz przygotować prac kontrolnych i/lub sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-02_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008, Wydanie 2
- Wróbel F., Vademecum nawigatora, Trademar, Gdynia, 2009
- Frąckowiak M., Pawłowski M., Ćwiczenia z hydromechaniki okrętu, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1978
Literatura dodatkowa
- Staliński J., Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
- Bertram V., Practical Ship Hydrodynamics, Elsevier, Amsterdam, 2000