Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo konstrukcji jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo konstrukcji jednostek pływających
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki konstrukcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy wytrzymałości statycznej i dynamicznej kadłuba okrętowego oraz stateczności elementów konstrukcyjnych kadłuba.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeszkolenie BHP - stanowiskowe.1
T-L-2Analiza bezpieczenstwa plaskich układów kratowych pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-3Analiza bezpieczenstwa przestrzennych układów kratowych pod względem wytrzymałościowym.2
T-L-4Analiza bezpieczenstwa ram plaskich pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-5Analiza bezpieczenstwa ram przestrzennych pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-6Analiza bezpieczenstwa belek zginanych pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-7Analiza płyt usztywnionych.2
T-L-8Zaliczenie formy zajęć.2
15
wykłady
T-W-1Obciążenia w eksploatacji środków transportu wodnego.1
T-W-2Kryteria bezpieczeństwa wytrzymałościowego – stany eksploatacyjne i stany graniczne.1
T-W-3Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.2
T-W-4Komputerowe wspomaganie oceny wytrzymałości konstrukcji - metoda elementów skończonych.3
T-W-5Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.3
T-W-6Wytrzymałość strefowa i lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.2
T-W-7Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy.3
T-W-8Wytrzymałość zmęczeniowa elementów konstrukcyjnych kadłuba.2
T-W-9Naprężenia i deformacje technologiczne1
T-W-10Kolizje jednostek pływających, wejście na mieliznę i uderzenia w przeszkody, metody analizy, konsekwencje.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Opracowanie i analiza wyników6
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć3
A-W-3Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-05_W01
ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających
TR_2A_W11T2A_W03, T2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-05_U01
potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających
TR_2A_U09, TR_2A_U10T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-05_W01
ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających
2,0nie ma wiedzy w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających
3,0ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-05_U01
potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających
2,0Student nie potrafi przeprowadzać eksperymentów i symulacji wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających
3,0Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - rozwiązywanie problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - rozwiązywanie problemów na średnim poziomie trudności.
4,0Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - rozwiązywanie problemów na zaawansowanym poziomie trudności.
4,5Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - sformułowanie i rozwiązywanie problemów na średnim poziomie trudności.
5,0Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - sformułowanie i rozwiązywanie problemów na zaawansowanym poziomie trudności.

Literatura podstawowa

  1. Rakowski, G., Kasprzyk, Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Hughes, O.,F., Ship Structural Design, The Society of Naval Architects and Marine Engineers, Jersey City, New Jersey, 1988
  3. Bai, Y., Marine Structural Design, Elsevier, Amsterdam, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Paik, J.,K., Thayamballi, A.,K., Ultimate limit state design of steel-plated structures, John Wiley and Sons, West Sussex, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeszkolenie BHP - stanowiskowe.1
T-L-2Analiza bezpieczenstwa plaskich układów kratowych pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-3Analiza bezpieczenstwa przestrzennych układów kratowych pod względem wytrzymałościowym.2
T-L-4Analiza bezpieczenstwa ram plaskich pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-5Analiza bezpieczenstwa ram przestrzennych pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-6Analiza bezpieczenstwa belek zginanych pod wzgledem wytrzymałosciowym.2
T-L-7Analiza płyt usztywnionych.2
T-L-8Zaliczenie formy zajęć.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obciążenia w eksploatacji środków transportu wodnego.1
T-W-2Kryteria bezpieczeństwa wytrzymałościowego – stany eksploatacyjne i stany graniczne.1
T-W-3Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.2
T-W-4Komputerowe wspomaganie oceny wytrzymałości konstrukcji - metoda elementów skończonych.3
T-W-5Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.3
T-W-6Wytrzymałość strefowa i lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.2
T-W-7Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy.3
T-W-8Wytrzymałość zmęczeniowa elementów konstrukcyjnych kadłuba.2
T-W-9Naprężenia i deformacje technologiczne1
T-W-10Kolizje jednostek pływających, wejście na mieliznę i uderzenia w przeszkody, metody analizy, konsekwencje.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Opracowanie i analiza wyników6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć3
A-W-3Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-05_W01ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy wytrzymałości statycznej i dynamicznej kadłuba okrętowego oraz stateczności elementów konstrukcyjnych kadłuba.
Treści programoweT-W-1Obciążenia w eksploatacji środków transportu wodnego.
T-W-2Kryteria bezpieczeństwa wytrzymałościowego – stany eksploatacyjne i stany graniczne.
T-W-3Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.
T-W-5Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.
T-W-6Wytrzymałość strefowa i lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.
T-W-7Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy.
T-W-8Wytrzymałość zmęczeniowa elementów konstrukcyjnych kadłuba.
T-W-9Naprężenia i deformacje technologiczne
T-W-4Komputerowe wspomaganie oceny wytrzymałości konstrukcji - metoda elementów skończonych.
T-W-10Kolizje jednostek pływających, wejście na mieliznę i uderzenia w przeszkody, metody analizy, konsekwencje.
T-L-2Analiza bezpieczenstwa plaskich układów kratowych pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-3Analiza bezpieczenstwa przestrzennych układów kratowych pod względem wytrzymałościowym.
T-L-4Analiza bezpieczenstwa ram plaskich pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-5Analiza bezpieczenstwa ram przestrzennych pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-6Analiza bezpieczenstwa belek zginanych pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-7Analiza płyt usztywnionych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających
3,0ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0ma wiedzę w zakresie analizy bezpieczeństwa wytrzymałościowego jednostek pływających niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-05_U01potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy wytrzymałości statycznej i dynamicznej kadłuba okrętowego oraz stateczności elementów konstrukcyjnych kadłuba.
Treści programoweT-W-2Kryteria bezpieczeństwa wytrzymałościowego – stany eksploatacyjne i stany graniczne.
T-W-3Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.
T-W-5Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.
T-W-6Wytrzymałość strefowa i lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.
T-W-7Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy.
T-W-8Wytrzymałość zmęczeniowa elementów konstrukcyjnych kadłuba.
T-W-9Naprężenia i deformacje technologiczne
T-W-4Komputerowe wspomaganie oceny wytrzymałości konstrukcji - metoda elementów skończonych.
T-W-10Kolizje jednostek pływających, wejście na mieliznę i uderzenia w przeszkody, metody analizy, konsekwencje.
T-L-2Analiza bezpieczenstwa plaskich układów kratowych pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-3Analiza bezpieczenstwa przestrzennych układów kratowych pod względem wytrzymałościowym.
T-L-4Analiza bezpieczenstwa ram plaskich pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-5Analiza bezpieczenstwa ram przestrzennych pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-6Analiza bezpieczenstwa belek zginanych pod wzgledem wytrzymałosciowym.
T-L-7Analiza płyt usztywnionych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać eksperymentów i symulacji wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających
3,0Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - rozwiązywanie problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - rozwiązywanie problemów na średnim poziomie trudności.
4,0Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - rozwiązywanie problemów na zaawansowanym poziomie trudności.
4,5Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - sformułowanie i rozwiązywanie problemów na średnim poziomie trudności.
5,0Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych jednostek pływających - sformułowanie i rozwiązywanie problemów na zaawansowanym poziomie trudności.