Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu kierunku studiów i specjalności.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu: kierunku studiów i specjalności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Formalna i merytoryczna umiejęność wykonania analizy, koncepcji lub innych zadań dotyczących inżynierii floty morskiej. Umiejętność napisania pracy dyplomowej od strony formalnej i merytorycznej zgodnie z wymaganiami WTMiT.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Zagadnienia techniki pisania prac dyplomowych. Uwagi bibliograficzne. Techniki prezentacji prac. Zebranie aktualnego stanu wiedzy z zakresu tematów prac dyplomowych i jego zaprezentowanie. Wybrane zagadnienia do dyskusji na spotkaniach seminaryjnych. Prezentowanie i dyskutowanie wyników prac dyplomowych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-S-2Praca własna studenta.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-2Seminarium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie aktywności studenta i prezentacji tematycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-15_W01
Ma wiedzę w zakresie programu kształcenia na kierunku transport, studia I stopnia.
TR_2A_W12, TR_2A_W14T2A_W08, T2A_W10InzA2_W03C-1T-S-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-15_U01
Ma umiejętności rozwiązywania zadań technicznych w dziedzinie transport w zakresie programu studiów I stopnia.
TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U03, TR_2A_U04, TR_2A_U05, TR_2A_U06, TR_2A_U08, TR_2A_U12, TR_2A_U20T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U13C-1T-S-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-15_K01
Ma kompetencje w zakresie przygotowania zawodowego na studiach I stopnia.
TR_2A_K01, TR_2A_K03, TR_2A_K05, TR_2A_K06, TR_2A_K07, TR_2A_K02T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-S-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-15_W01
Ma wiedzę w zakresie programu kształcenia na kierunku transport, studia I stopnia.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-15_U01
Ma umiejętności rozwiązywania zadań technicznych w dziedzinie transport w zakresie programu studiów I stopnia.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-15_K01
Ma kompetencje w zakresie przygotowania zawodowego na studiach I stopnia.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko J., Zygmunt M., Poradnik dyplomanta, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. 2012, Przedstawiona indywidualnie przez prowadzącego zajęcia.
  3. 2012, Przedstawiona indywidualnie przez opiekuna.
  4. Honczarenko J., Zygmunt M., Poradnik dyplomanta, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  5. Honczarenko J., Zygmunt M., Poradnik dyplomanta, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  6. 2012, Przedstawiona indywidualnie przez opiekuna.
  7. 2012, Przedstawiona indywidualnie przez opiekuna.

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Zagadnienia techniki pisania prac dyplomowych. Uwagi bibliograficzne. Techniki prezentacji prac. Zebranie aktualnego stanu wiedzy z zakresu tematów prac dyplomowych i jego zaprezentowanie. Wybrane zagadnienia do dyskusji na spotkaniach seminaryjnych. Prezentowanie i dyskutowanie wyników prac dyplomowych.30
30

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-S-2Praca własna studenta.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-15_W01Ma wiedzę w zakresie programu kształcenia na kierunku transport, studia I stopnia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W12zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
TR_2A_W14ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz właściwej organizacji pracy badawczej lub projektowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Formalna i merytoryczna umiejęność wykonania analizy, koncepcji lub innych zadań dotyczących inżynierii floty morskiej. Umiejętność napisania pracy dyplomowej od strony formalnej i merytorycznej zgodnie z wymaganiami WTMiT.
Treści programoweT-S-1Zagadnienia techniki pisania prac dyplomowych. Uwagi bibliograficzne. Techniki prezentacji prac. Zebranie aktualnego stanu wiedzy z zakresu tematów prac dyplomowych i jego zaprezentowanie. Wybrane zagadnienia do dyskusji na spotkaniach seminaryjnych. Prezentowanie i dyskutowanie wyników prac dyplomowych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-2Seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie aktywności studenta i prezentacji tematycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-15_U01Ma umiejętności rozwiązywania zadań technicznych w dziedzinie transport w zakresie programu studiów I stopnia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U02posługuje się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów
TR_2A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_2A_U04potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające opracowanie własnych badań naukowych
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U12umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
TR_2A_U20potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Formalna i merytoryczna umiejęność wykonania analizy, koncepcji lub innych zadań dotyczących inżynierii floty morskiej. Umiejętność napisania pracy dyplomowej od strony formalnej i merytorycznej zgodnie z wymaganiami WTMiT.
Treści programoweT-S-1Zagadnienia techniki pisania prac dyplomowych. Uwagi bibliograficzne. Techniki prezentacji prac. Zebranie aktualnego stanu wiedzy z zakresu tematów prac dyplomowych i jego zaprezentowanie. Wybrane zagadnienia do dyskusji na spotkaniach seminaryjnych. Prezentowanie i dyskutowanie wyników prac dyplomowych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-2Seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie aktywności studenta i prezentacji tematycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-15_K01Ma kompetencje w zakresie przygotowania zawodowego na studiach I stopnia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia na innych kierunkach i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć transportu i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Formalna i merytoryczna umiejęność wykonania analizy, koncepcji lub innych zadań dotyczących inżynierii floty morskiej. Umiejętność napisania pracy dyplomowej od strony formalnej i merytorycznej zgodnie z wymaganiami WTMiT.
Treści programoweT-S-1Zagadnienia techniki pisania prac dyplomowych. Uwagi bibliograficzne. Techniki prezentacji prac. Zebranie aktualnego stanu wiedzy z zakresu tematów prac dyplomowych i jego zaprezentowanie. Wybrane zagadnienia do dyskusji na spotkaniach seminaryjnych. Prezentowanie i dyskutowanie wyników prac dyplomowych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-2Seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie aktywności studenta i prezentacji tematycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.