Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Błaszczyk <Piotr.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu informatyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego. Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego | 3 |
T-L-2 | Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych | 4 |
T-L-3 | Podstawy grafiki komputerowej. Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej | 2 |
T-L-4 | Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagniezdzanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony | 2 |
11 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze. Architektura i rodzaje komputerów | 2 |
T-W-2 | Systemy operacyjne. Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania | 2 |
T-W-3 | Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług. Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 19 |
A-L-3 | Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera |
M-4 | Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_W01 Student opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze | ZO_1A_W06 | R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZO-N-A1_W02 Student definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu | ZO_1A_W06 | R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZO-N-A1_W03 Student charakteryzuje sposoby zapisu dzwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dzwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych | ZO_1A_W06 | R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_U01 Student stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarzadzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu | ZO_1A_U05 | R1A_U03 | InzA_U01 | C-1 | T-L-1 | M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-N-A1_U02 Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania wiekszych zbiorów danych | ZO_1A_U05 | R1A_U03 | InzA_U01 | C-1 | T-L-2 | M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-N-A1_U03 Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe | ZO_1A_U05 | R1A_U03 | InzA_U01 | C-1 | T-L-4, T-L-3 | M-4, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_K01 jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | ZO_1A_K02 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-L-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_W01 Student opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze | 2,0 | nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych |
3,0 | wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe | |
3,5 | krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe | |
4,0 | charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób reprezentacji informacji w komputerze | |
4,5 | dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze | |
5,0 | dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów | |
ZO_1A_ZO-N-A1_W02 Student definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu | 2,0 | nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet |
3,0 | definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu | |
3,5 | opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu | |
4,0 | opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie | |
4,5 | opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie | |
5,0 | opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie | |
ZO_1A_ZO-N-A1_W03 Student charakteryzuje sposoby zapisu dzwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dzwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych | 2,0 | nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych |
3,0 | wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych | |
3,5 | wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady | |
4,0 | wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych | |
4,5 | wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych | |
5,0 | charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_U01 Student stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarzadzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu | 2,0 | nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów |
3,0 | zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów | |
3,5 | zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy | |
4,0 | zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać | |
4,5 | zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym | |
5,0 | zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych | |
ZO_1A_ZO-N-A1_U02 Student obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania wiekszych zbiorów danych | 2,0 | nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym |
3,0 | potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu | |
3,5 | potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu | |
4,0 | potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne | |
4,5 | potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane | |
5,0 | potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych | |
ZO_1A_ZO-N-A1_U03 Student tworzy i edytuje obrazy w programie graficznym, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe | 2,0 | nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, nie potrafi zastosować podstawowych znaczników HTML |
3,0 | tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML | |
3,5 | tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML | |
4,0 | tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML | |
4,5 | tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML | |
5,0 | tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML |
Literatura podstawowa
- Brookshear GJ, Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa, 2003
- Sokół M, OpenOffice.ux.pl 2.0 ćwiczenia praktyczne, HELION, Gliwice, 2006
- Buszman W, Prosto do celu: HTML - ćwiczenia, RM, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Sikorski W, Wykłady z podstaw informatyki, WITKOM (Salma Press), Warszawa, 2009
- Maleika W, Wstęp do informatyki, PS, Szczecin, 2006