Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Organizm w czasie i przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizm w czasie i przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.2
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt. Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.2
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.2
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.2
T-W-5Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.1
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-A6.4_W01
Student jest w stanie objaśnić termodynamiczne ujęcie organizmu, oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także przekładać je na organizm i środowisko, jednocześnie jest w stanie na tej podstawie opisać powiązania miedzy organizmami żywymi a otoczeniem.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1
ZO_1A_ZO-N-A6.4_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1
ZO_1A_ZO-N-A6.4_W03
Student jest w stanie wskazać przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-A6.4_U01
Student umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem, szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U01R1A_U01, R1A_U05InzA_U01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-A6.4_K01
Student wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-A6.4_W01
Student jest w stanie objaśnić termodynamiczne ujęcie organizmu, oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także przekładać je na organizm i środowisko, jednocześnie jest w stanie na tej podstawie opisać powiązania miedzy organizmami żywymi a otoczeniem.
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować organizmu żywego w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowych pojęć termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązań i interakcji między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
3,0Student jest w stanie poprawnie definiować kilka podstawowych pojęć termodynamiki i wskazać kilka przykładów biologicznego ujęcia praw termodynamicznych.
3,5Student jest w stanie poprawnie definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki i w stopniu podstawowym w ujęciu termodynamicznym opisać organizm żywy i jego otoczenie.
4,0Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki z jakimi zapoznał się na zajęciach, a także wymienić i opisać główne powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
4,5Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić i opisać powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
5,0Student jest w stanie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
ZO_1A_ZO-N-A6.4_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
2,0Student nie jest w stanie wymienić i opisać bilogicznych rytmów otoczenia i objaśnić ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać pojęcie i podać przykłady oscylatorów, synchronizatorów i wyznaczników rytmów organizmu, opisać i objaśnić roli wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
3,0Student jest w stanie wymienić i opisać kilka bilogicznych rytmów organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także w stopniu podstawowym opisać ogólną rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
3,5Student jest w stanie w stopniu podstawowym wymienić i opisać bilogiczne rytmy organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także opisać podstawową rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,0Student jest w stanie w stopniu dobrym wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz podać przykłady ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, a takze opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,5Student jest w stanie wymienić i w większości opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz opisać ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
5,0Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
ZO_1A_ZO-N-A6.4_W03
Student jest w stanie wskazać przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
2,0Student nie jest w stanie wskazać przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływu tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
3,0Student jest w stanie podać kilka podstawowym przykładów zmian przystosowawczych organizmu do otoczenia, wymienić kilka podstawowych mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić kilka podstawowych przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, podać kilka przykładów wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wymienić podstawowe mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić podstawowe przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać wybrane przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać podstawowe przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,0Student jest w stanie wymienić wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, w stopniu podstawowym opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić główne przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać główne przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,5Student jest w stanie wskazać większość przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać wiele przykładów możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
5,0Student jest w stanie wskazać wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-A6.4_U01
Student umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem, szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
2,0Student nie potrafi łączyć pojęć termodynamicznych z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływu zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,0Student w podstawowym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,5Student poprawnie umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,0Student w dobrym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,5Student w dużym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
5,0Student w wysokim stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-A6.4_K01
Student wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
2,0Student nie wykazuje świadomości znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,5Student poprawnie wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy A. Sikora, Sekrety biorytmów, KOS, Katowice, 2009
  2. Knut Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008, trzeci, zmieniony

Literatura dodatkowa

  1. Russell G. Foster, Leon Kreitzman, Seasons of Life: The Biological Rhythms That Enable Living Things to Thrive and Survive, Yale University Press, New Haven, USA, 2010, książka w języku angielskim
  2. Carol Orlock, Know Your Body Clock: Discover Your Body's Inner Cycles and Rhythms and Learn the Best Times for Creativity, Exercise, Sex, Sleep, and More, Citadel Press, New York, 1995, książka w języku angielskim
  3. Brigitte M. Kudielka, Sara J. Aton, Herve Caci and Fabrice Kwiatkowski, Progress in Circadian Rhythm Research (Nova Biomedical), Nova Science Publishers, New York, USA, 2008, książka w języku angielskim
  4. Rifkin Jeremy, Howard Ted, Entropia Nowy światopogląd, KOS, Katowice, 2008, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.2
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt. Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.2
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.2
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.2
T-W-5Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.1
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A6.4_W01Student jest w stanie objaśnić termodynamiczne ujęcie organizmu, oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także przekładać je na organizm i środowisko, jednocześnie jest w stanie na tej podstawie opisać powiązania miedzy organizmami żywymi a otoczeniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt. Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować organizmu żywego w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowych pojęć termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązań i interakcji między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
3,0Student jest w stanie poprawnie definiować kilka podstawowych pojęć termodynamiki i wskazać kilka przykładów biologicznego ujęcia praw termodynamicznych.
3,5Student jest w stanie poprawnie definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki i w stopniu podstawowym w ujęciu termodynamicznym opisać organizm żywy i jego otoczenie.
4,0Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki z jakimi zapoznał się na zajęciach, a także wymienić i opisać główne powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
4,5Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić i opisać powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
5,0Student jest w stanie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A6.4_W02Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt. Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić i opisać bilogicznych rytmów otoczenia i objaśnić ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać pojęcie i podać przykłady oscylatorów, synchronizatorów i wyznaczników rytmów organizmu, opisać i objaśnić roli wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
3,0Student jest w stanie wymienić i opisać kilka bilogicznych rytmów organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także w stopniu podstawowym opisać ogólną rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
3,5Student jest w stanie w stopniu podstawowym wymienić i opisać bilogiczne rytmy organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także opisać podstawową rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,0Student jest w stanie w stopniu dobrym wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz podać przykłady ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, a takze opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,5Student jest w stanie wymienić i w większości opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz opisać ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
5,0Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A6.4_W03Student jest w stanie wskazać przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-5Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wskazać przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływu tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
3,0Student jest w stanie podać kilka podstawowym przykładów zmian przystosowawczych organizmu do otoczenia, wymienić kilka podstawowych mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić kilka podstawowych przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, podać kilka przykładów wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wymienić podstawowe mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić podstawowe przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać wybrane przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać podstawowe przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,0Student jest w stanie wymienić wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, w stopniu podstawowym opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić główne przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać główne przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,5Student jest w stanie wskazać większość przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać wiele przykładów możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
5,0Student jest w stanie wskazać wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A6.4_U01Student umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem, szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-5Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.
T-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt. Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi łączyć pojęć termodynamicznych z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływu zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,0Student w podstawowym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,5Student poprawnie umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,0Student w dobrym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,5Student w dużym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
5,0Student w wysokim stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-A6.4_K01Student wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-5Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.
T-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt. Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,5Student poprawnie wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.