Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Biologiczne metody oceny stanu środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne metody oceny stanu środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska |
C-2 | zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów |
C-3 | ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Biologiczne testy toksyczności. Rodzaje testów. Organizmy stosowane w testach toksyczności. | 1 |
T-L-2 | Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych. | 2 |
T-L-3 | Testy biodegradacji. | 2 |
T-L-4 | Analiza krótkotermoniwych testów do oceny mutagenności zanieczyszczeń środowiska. Ocena mutagenezy środowiskowej | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody biologiczne w badaniach środowiskowych. Biomonitoring (biowskaźniki) i bioanalityka. | 1 |
T-W-2 | Biologiczne metody oceny jakości wód i gleb. | 2 |
T-W-3 | Biologiczne metody oceny jakości powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. Wykorzystanie porostów i mchów. | 1 |
T-W-4 | Płyny biologiczne w ocenie narażenia na czynniki chemiczne. Rodzaje biologicznych markerów ekspozycji. Rodzaje narażenia na środowiskowe czynniki chemiczne (narażenie endemiczne i zawodowe). | 2 |
T-W-5 | Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | studiowanie literatury z zakresu metod oceny stanu środowiska | 7 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie się studenta do kolokwium | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne |
M-3 | pogadanka |
M-4 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia każdej z form kształcenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego |
S-5 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-6 | Ocena formująca: ocena aktywności |
S-7 | Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-O4.1_W01 wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby | ZO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3 | S-3 |
ZO_1A_ZO-N-O4.1_W02 zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności | ZO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3 | S-3 |
ZO_1A_ZO-N-O4.1_W03 wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska | ZO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-2 | T-W-5 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-O4.1_K01 ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-O4.1_W01 wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszana tematyka. | |
4,5 | Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błedy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-N-O4.1_W02 zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności | 2,0 | Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i testach toksyczności biologicznych stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajeciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu srodowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-N-O4.1_W03 wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określnych elementów środowiska | 2,0 | Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani określic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i przyporzadkować tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska oraz okreslić ich dokładne zastosowanie. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-O4.1_K01 ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany jakościowe i ilościowe zachodzące w środowisku | 2,0 | Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi. |
3,0 | Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
3,5 | Student jest w średnim stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,0 | Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,5 | Student jest w dużym stopniu świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
5,0 | Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywna postawę w propadowaniu działan prośrodowiskowych. |
Literatura podstawowa
- Traczewska T., Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006