Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Procesy fermentacji w konserwacji pasz i produkcji energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy fermentacji w konserwacji pasz i produkcji energii | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, chemii organicznej, biochemii, paszoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji, mikroorganizmy, uzyskane produkty). | 1 |
T-W-2 | Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych). | 2 |
T-W-3 | Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze). | 2 |
T-W-4 | Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ). | 2 |
T-W-5 | Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych. | 1 |
T-W-6 | Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwow wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja multimedialna. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O9.2_W01 Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle. | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O9.2_U01 Student powinien umieć wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle. | ZO_1A_U08 | R1A_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O9.2_K01 Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania. | ZO_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O9.2_W01 Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle. | 2,0 | Student nie zna znaczenia i przebiegu procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii. | |
3,5 | Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz znaczenie tych procesów w przemyśle. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii. | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze czynny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze aktywny udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O9.2_U01 Student powinien umieć wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać procesyów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz nie potrafi określić ich znaczenia w przemyśle. |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii. | |
3,5 | Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle. | |
4,0 | Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle. | |
4,5 | Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student umie w stopniu bardzo dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O9.2_K01 Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania. | 2,0 | Student nie ma świadomości przedsiębiorczego działania. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania. | |
3,5 | Student ma umiarkowaną świadomość przedsiębiorczego działania. | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Tuszyński t., Tarkot., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2010
- Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WN-T, Warszawa, 2007
- Stryer L., Biochemi, PWN, Warszawa, 2003
- Grzybek A., Gradziuk P., Biopaliwa, Warszawa, 2003
- Krzywy E., Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków, Wyd. AR, Szczecin., 1999