Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika
Sylabus przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytkowanie i hodowla koni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw anatomii ,fizjologii i rozrodu zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni. |
C-2 | Znajomość pokroju koni i cech psychicznych. |
C-3 | Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. |
C-4 | Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni. |
C-5 | Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość. | 2 |
T-A-2 | Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe. | 2 |
T-A-3 | Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy. | 3 |
T-A-4 | Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny. Pomiary i indeksy budowy. | 1 |
T-A-5 | Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym. | 1 |
T-A-6 | Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport. | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze. | 2 |
T-L-2 | Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. | 2 |
T-L-3 | Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne. | 4 |
T-W-3 | Wybrane aspekty rozrodu koni. | 2 |
T-W-4 | Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni. | 1 |
T-W-5 | Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni. | 1 |
T-W-6 | Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni. | 1 |
T-W-7 | Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | praca własna studenta z literaturą | 27 |
A-A-4 | przygotowanie do kolokwiów | 17 |
A-A-5 | zaliczenia pisemne | 2 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | praca własna studenta z literaturą | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia praktycznego | 10 |
A-L-4 | opracowywanie indeksów budowy koni | 2 |
A-L-5 | zaliczenie praktyczne | 1 |
A-L-6 | udział w konsultacjach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | praca własna studenta ze wskazną literaturą | 24 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-5 | egzamin pisemny | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | prelekcja, odczyt |
M-3 | film dydaktyczny |
M-4 | pokaz |
M-5 | ćwiczenie przedmiotowe |
M-6 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C10_W01 Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni | ZO_1A_W10, ZO_1A_W12, ZO_1A_W09 | R1A_W02, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-C10_W02 Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. | ZO_1A_W05, ZO_1A_W09 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04 | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-L-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2 | M-6, M-1, M-5, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-C10_W03 Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy. | ZO_1A_W05, ZO_1A_W09 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04 | — | C-2 | T-A-3 | M-1, M-2 | S-3 |
ZO_1A_ZO-S-C10_W04 Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia. | ZO_1A_W04, ZO_1A_W05, ZO_1A_W13, ZO_1A_W09 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05 | — | C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C10_U01 Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się podstawowym sprzętem zoometrycznym. | ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-2, C-5, C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-6, M-5, M-3, M-4 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C10_W01 Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni | 2,0 | Student częściowo wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne. | |
3,5 | Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, a niektóre z nich omawia bardziej szczegółowo, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, bezbłędnie je charakteryzuje. | |
5,0 | Student swobodnie wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie rasy, typy i kierunki użytkowania koni, wykazując się wiedzą na poziomie bardzo dobrym - w pełni opanowując materiał. | |
ZO_1A_ZO-S-C10_W02 Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. | 2,0 | Student częściowo opisuje pokrój konia, nie potrafi wymienić i scharakteryzować wad budowy , nie rozpoznaje większości umaszczeń, nie potrafi wymienić sposobów identyfikacji, popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student częściowo opisuje pokrój konia,częściowo wymienia i scharakteryzuje wady budowy, rozpoznaje cześć umaszczeń, wymienia podstawowe sposoby identyfikacji, popełnia błędy. | |
3,5 | Student częściowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i częściowo opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji, popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Student opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji. | |
4,5 | Student szczególowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić wszystkie sposoby identyfikacji. | |
5,0 | Student swobodnie i szczególowo opisuje pokrój konia, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje wszystkie wady budowy , szczegółowo charakteryzuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie sposoby identyfikacji. | |
ZO_1A_ZO-S-C10_W03 Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy. | 2,0 | student nie umie zdefiniować pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia nałogi i narowy, nie potrafi ich scharakteryzować |
3,0 | student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje większość nałogów i narowów, popełnia błędy merytoryczne | |
3,5 | student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy | |
4,0 | student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i dokładnie charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu | |
4,5 | student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy, | |
5,0 | student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia oraz szczegółowo i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy, uzasadnia ich wpływ na użytkowanie | |
ZO_1A_ZO-S-C10_W04 Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia. | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować założeń chowu koni, nie zna specyfiki rozrodu koni, wymienia część zasad żywienia i pojenia |
3,0 | Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia błędy merytoryczne | |
3,5 | Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy merytoryczne | |
4,0 | Student szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu | |
4,5 | student dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia, nie popełniając zasadniczych błędów | |
5,0 | student bezbłędnie, dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C10_U01 Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się podstawowym sprzętem zoometrycznym. | 2,0 | Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim. |
3,0 | Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy. | |
3,5 | Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy. | |
4,0 | Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim. | |
4,5 | Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach. | |
5,0 | W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach. |
Literatura podstawowa
- Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, Wyd. SGGW, Warszawa, 1991, II uzupełnione
- Zwoliński J., Hodowla koni, PWRiL, Warszawa, 1977, I
- Stachurska A., Identyfikacja Koni, WAR Lublin, Lublin, 2002
- Sasimowski E., Budzyński M., Żywienie koni, PWRiL, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Wierzbowski S., Kosiniak-KamyszK., Kierowany rozród koni, Wyd. Drukrol s.c., Kraków, 1998
- Kolstrung R., Silmanowicz P., Stachurska A., Piel egnacja i podkówanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa, 2004
- Gill J., Fizjologia konia, Wyd. sport, Warszawa, 2003
- Jamroz D. (pod red.), Żywienie zwierzat i paszoznastwo, PWN, Warszawa, 2001
- Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
- Walkowicz E., Jodkowska E., Hodowla i chów koni - przewodnik do ćwiczeń, AR Wrocław, Wrocław, 1997
- różni, fachowe periodyki z zakresu hipologii, Koń Polski, Świat koni, Hodowca i jeździec, 2011