Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika
Sylabus przedmiotu Praktyka organizacyjno-produkcyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka organizacyjno-produkcyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 12,0 | ECTS (formy) | 12,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości powiązanej z działalnością rolniczą |
W-2 | Podstawowa wiedza z zkresu biologii poszczególnych zwierząt gospodarskich i kierunkach użytkowania wybranych gatunków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem praktyki jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie rolnictwa. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu nauk rolniczych. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk rolniczych jak też innych instytucji dziłajacych na rzecz rolnictwa, wpływajacych na rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. |
C-3 | Poznanie technologii utrzymania i zasady właściwego postępowania z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie w Gospodarstwie z zasadami BHP oraz: z techniką, technologią i zabiegami zootechniczno-weterynaryjnymi, poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich | 1 |
T-PR-2 | Blok zagadnień z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Ocena przydatności pasz dla poszczególnych gatunków zwierząt. Preliminarz i bilans pasz pochodzenia gospodarskiego. Pozyskiwanie pasz i postępowanie po zbiorze. Właściwe terminy siewu, zbioru i zabiegi agrotechnicze stosowane w gospodarstwie w celu pozyskania pasz (roślin zbożowych, okopowych, pastewnych, motylkowych i in.) | 1 |
T-PR-3 | Blok zagadnień związanych z produkcją zwierzęcą. 1.Bezpieczeństwo i higiena pracy w produkcji zwierzęcej (instruktaż stanowiskowy). Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna i możliwe dostosowanie odpowiednich zachowań. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt, techniki pojenia, techniki zadawania pasz, technka doju i postępowanie z mlekiem, pielęgnacja i obsługa zwierząt gospodarskich. Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie, ocena narządów rodnych i właściwy termin krycia. Ustalenie terminu porodu, przygotowanie samicy do porodu, postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami, terminy wykonywania i celowość szczepień ochronnych. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi (izolacja, współpraca z lekarzem weterynarii). | 1 |
T-PR-4 | Ocena kondycji zwierząt i ich dobrostanu. Ocena pomieszczeń i warunków zoohigienicznych panujących na stanowiskach, okólnikach, w halach udojowych, paszarniach. Dezynfekcja pomieszczeń i stanowisk. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Sporządzanie i analiza podstawowych dokumentów hodowlanych, znakowanie i identyfikacja zwierząt. Struktura i obrót stada | 1 |
4 | ||
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się w Instytucjach Obsługujących Rolników z: zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo a także pracą inspektorów w gminie i samorządnością rolników i pracodawców rolnych. | 1 |
T-PR-2 | Zapoznanie z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes -planów. Zapoznanie z analizą i kalkulacjami rolniczymi, notowaniami produktów rolniczych, rynkami hurtowymi i giełdami rolniczymi, kwotami mlecznymi, kompletowaniem dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne), grupami producentów, rodzajami i wysokością podatków, organizacją samorządu rolniczego, umowami dzierżawy gruntów, tworzeniem małych firm wspierających rolnictwo, bieżącymi publikacjami instytucji rolniczych i pozostałymi pracami prowadzonymi na rzecz rolników | 1 |
2 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych | 160 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia. | 50 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych | 30 |
240 | ||
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych | 80 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia. | 25 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych | 15 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia produkcyjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki organizacyjno - produkcyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Złożenie 2 konspektów. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W01 Student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa i zna ich zakres działalności | ZO_1A_W06, ZO_1A_W02 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-PR-2 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W02 student wskazuje znaczenie kształtowania środowiska zoohigienicznego w tym prawidłowego żywienia zwierząt majcego wpływ na optymalizację produkcji i uzyskania efektów ekonomicznych oraz orientuje się jaki to ma związek z produkcją zdrowej zywności. | ZO_1A_W14, ZO_1A_W13 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-2, C-3 | T-PR-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W03 Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami majacymi wpływ na ich optymalny wzrost i rozwój oraz rozróżnia technologie użytkowania zwierząt gospodarskich | — | — | — | C-1, C-3 | T-PR-4, T-PR-1, T-PR-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U01 student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami z zakresu rolnictwa | ZO_1A_U04, ZO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-PR-2 | M-1, M-4 | S-2, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U02 student wykorzystuje niezbędne informacje z zkresu produkcji rślinnej i zwierzęcej w celu optymalizacji procesów utrzymania zwierzat gospodarskich | ZO_1A_U09, ZO_1A_U05 | R1A_U03, R1A_U06 | InzA_U01 | C-3 | T-PR-2, T-PR-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U03 W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych | — | — | — | — | — | M-1, M-4, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K01 student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie. | ZO_1A_K01, ZO_1A_K07 | R1A_K02, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K02 | C-2 | T-PR-2, T-PR-3, T-PR-2 | M-2, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K02 Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | ZO_1A_K07 | R1A_K05 | — | — | — | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-3, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K03 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | — | — | — | — | — | M-1, M-4, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W01 Student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa i zna ich zakres działalności | 2,0 | student nie wskazuje i nie identyfikuje instytucji działających na rzecz rolnictwa |
3,0 | student wskazuje nieliczne instytucje działające na rzecz rolnictwa | |
3,5 | student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa | |
4,0 | student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania | |
4,5 | student wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania i proponuje podjecie współpracy z wybranymi jednostkami organizacyjnymi | |
5,0 | student bezbłędnie wskazuje i identyfikuje instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz tłumaczy ich istotę działania i proponuje podjęcie współpracy z wybranymi jednostkami organizacyjnymi w konkretnej dzidzinie działalności rolniczej | |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W02 student wskazuje znaczenie kształtowania środowiska zoohigienicznego w tym prawidłowego żywienia zwierząt majcego wpływ na optymalizację produkcji i uzyskania efektów ekonomicznych oraz orientuje się jaki to ma związek z produkcją zdrowej zywności. | 2,0 | student nie wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji |
3,0 | student w niewielkim zakresie wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i raczej nie orientuje się jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji | |
3,5 | student wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne, jednak nie tłumaczy jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji i uzyskania zdrowej żywności | |
4,0 | student wskazuje na czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i wymienia jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności | |
4,5 | student wskazuje i charakteryzuje czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i rozpoznaje jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności | |
5,0 | student wskazuje, dobiera i charakteryzuje czynniki kształtujące środowisko zootechniczne i rozpoznaje jaki to ma związek z produkcyjnością zwierząt oraz uzyskaniem optymalizacji produkcji w celu uzyskania zdrowej żywności oraz proponuje optymalne rozwiązania | |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_W03 Student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami majacymi wpływ na ich optymalny wzrost i rozwój oraz rozróżnia technologie użytkowania zwierząt gospodarskich | 2,0 | student nie tłumaczy zasad prawidłowego postępowania ze zwierzętami |
3,0 | student w niewielkim zakresie tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami | |
3,5 | student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami | |
4,0 | student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami i potrafi powiązać te zasady z technologią utrzymania zwierząt | |
4,5 | student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami i potrafi powiązać i objaśnić te zasady z technologią utrzymania zwierząt | |
5,0 | student tłumaczy zasady prawidłowego postępowania ze zwierzętami, potrafi powiązać i objaśnić te zasady z technologią utrzymania zwierząt oraz dokonać wyboru technologii zależnie od wydajności i gatunku zwierząt gospodarskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U01 student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami z zakresu rolnictwa | 2,0 | student nie umie wykorzystywać i weryfikować informacji z dostępnych żródeł |
3,0 | student w niewielkim zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z dostępnych żródeł | |
3,5 | student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z dostępnych żródeł | |
4,0 | student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa | |
4,5 | student umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa jak również szacuje zalety takiej współpracy | |
5,0 | student wykorzystuje i tarfnie weryfikuje informacje z różnych dostępnych żródeł w nawiazywaniu współpracy z podmiotami z zakresu rolnictwa jak również planuje i organizuje takieą współpracę w efekcie długofalowym | |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U02 student wykorzystuje niezbędne informacje z zkresu produkcji rślinnej i zwierzęcej w celu optymalizacji procesów utrzymania zwierzat gospodarskich | 2,0 | student nie umie analizować ani planować wykorzystania różnych informacji w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt |
3,0 | student w niewielkim zakresie umie analizować i planować wykorzystanie różnych informacji w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt | |
3,5 | student anlizuje i szacuje w ograniczonym zakresie wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji | |
4,0 | student anlizuje i szacuje wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt | |
4,5 | student anlizuje i szacuje wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt oaz umie rozwijać i podejmować decyzje w tym zakresie | |
5,0 | student dokładnie anlizuje,szacuje i łączy wpływ warunków utrzymania zwierząt na optymalizację produkcji i zdrowie zwierząt oaz umie rozwijać i podejmować decyzje w tym zakresie | |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_U03 W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych | 2,0 | student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych |
3,0 | student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych | |
3,5 | student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych | |
4,0 | student planuje, rozwiązuje i rozpatruje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwijać zdobytą wiedzę teoretyczną | |
4,5 | student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje roziwązanie zagadnień pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach | |
5,0 | student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K01 student jest otwarty i świadomy na zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz rozwoju osobowego przez całe życie. | 2,0 | student nie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych |
3,0 | student w niewielkim zakresie jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych | |
3,5 | student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i w ograniczonym zakresie świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie | |
4,0 | student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie | |
4,5 | student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie oraz odnajduje powiązanie pomiędzy nauką a praktyką | |
5,0 | student jest otwarty i świadomy zdobywania umiejętności praktycznych i świadomy o rozwoju osobowym przez całe życie oraz odnajduje powiązanie pomiędzy nauką a praktyką i zdolny do wykorzystania tej wiedzy w porzerzaniu swoich kwalifikacji | |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K02 Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | 2,0 | student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej |
3,0 | student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej | |
3,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu | |
4,0 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej | |
4,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
5,0 | student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
ZO_1A_ZO-S-P1/2_K03 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | 2,0 | student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych |
3,0 | student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych | |
3,5 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych | |
4,0 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
4,5 | student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
5,0 | student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność |