Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Agrobiznes na rynku światowym - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobiznes na rynku światowym - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu teoretycznych podstaw doradztwa w agrobiznesie oraz ekonomiki przesiębiorstw gospodarki żywnościowej. Wiedza z zakresu makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.1
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.1
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.1
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.1
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.1
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.2
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.2
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.2
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Studiowanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń.6
A-A-3Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji.5
A-A-4Przygotowanie prezentacji.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O18_W01
Posiada wiedzę z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W01, E_2A_W15S2A_W01, S2A_W11C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O18_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Umiejętność sformułowania opinii i propozycji w treści prezentacji.
E_2A_U20, E_2A_U16, E_2A_U03, E_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10C-4, C-3T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O18_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
E_2A_K07S2A_K03C-4, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-11, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O18_W01
Posiada wiedzę z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O18_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Umiejętność sformułowania opinii i propozycji w treści prezentacji.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O18_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Kierczyńska S., Konsumpcja owoców na tle ich produkcji w Polsce, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, tom VII
  2. Kożuch A., Mirończuk A., Podstawy ekonomiki agrobiznesu. Część 1. Makroekonomia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003
  3. Niedzielski E., Agrobiznes. Przedsiębiorczość., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Smith W., Dilday H., Rice: Origin, History, Tehcnology and Production, Wiley, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.1
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.1
T-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.1
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.1
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.1
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.1
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.2
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.2
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.2
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Studiowanie literatury, przygotowanie do ćwiczeń.6
A-A-3Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji.5
A-A-4Przygotowanie prezentacji.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O18_W01Posiada wiedzę z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów.
Treści programoweT-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O18_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Umiejętność sformułowania opinii i propozycji w treści prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
Treści programoweT-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O18_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi.
C-3Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym.
Treści programoweT-A-3Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-1Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata.
T-A-2PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych.
T-A-4Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi.
T-A-5Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania.
T-A-6Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne.
T-A-7Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta.
T-A-11Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe.
T-A-9Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego.
T-A-8Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw na rynku europejskim.
T-A-10Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.