Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej a także ogólna wiedza ekonomiczna |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z zagadnieniami metodologicznymi ekonometrii i prognozowania ekonometrycznego. |
C-2 | Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych. |
C-3 | Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele regresji wielorakiej. | 2 |
T-L-2 | Ocena jakości modelu ekonometrycznego. | 1 |
T-L-3 | Prognozowanie ekonometryczne. | 2 |
T-L-4 | Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej. | 2 |
T-L-5 | Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu. | 1 |
T-L-6 | Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych. | 2 |
T-L-7 | Kointegracja. | 1 |
T-L-8 | Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych. | 2 |
T-L-9 | Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych. | 2 |
T-L-10 | Modele wielorównaniowe. | 1 |
T-L-11 | Analiza mnożnikowa. | 2 |
T-L-12 | Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele regresji wielorakiej. Ocena jakości modelu ekonometrycznego. | 1 |
T-W-2 | Prognozowanie ekonometryczne. Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej. | 1 |
T-W-3 | Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych. | 1 |
T-W-4 | Kointegracja. | 1 |
T-W-5 | Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych. | 1 |
T-W-6 | Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych. | 1 |
T-W-7 | Modele wielorównaniowe. | 1 |
T-W-8 | Analiza mnożnikowa. | 1 |
T-W-9 | Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu. | 1 |
T-W-10 | Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Zaliczenie zajęć (kolowkium) | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie raporu z zajęć. | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
A-L-5 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 20 |
A-L-6 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (kolokwium). | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie pod kątem merytorycznym raportu z zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń i wykładów zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych trwających 60 minut, które są przeprowadzane na 3 i 6 zajęciach ćwiczeniowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B4_W01 Student posiada wiedzę na temat roli miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W12 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-3 |
E_2A_B4_W02 Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W12 | S2A_W01, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B4_U01 Potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | E_2A_U16, E_2A_U17, E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U09 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-10 | M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_B4_U02 Studnt protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne. | E_2A_U02, E_2A_U09 | S2A_U02, S2A_U04 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-10 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B4_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej. | E_2A_K02 | S2A_K02, S2A_K03 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-10 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B4_W01 Student posiada wiedzę na temat roli miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
E_2A_B4_W02 Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B4_U01 Potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać poznanych metody ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości. | |
E_2A_B4_U02 Studnt protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne. | 2,0 | Student nie protrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych . |
3,0 | Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych . | |
3,5 | Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych . | |
4,0 | Student protrafi samodzielnie wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych . | |
4,5 | Student protrafi samodzielnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych . | |
5,0 | Student protrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B4_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczyy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Dittman P., Dittman I., Szabela-Pasierbińska E., Szpulak A., Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wolters Kliwer Polska, Kraków, 2008
- Hozer J. (red), Ekonometria stosowana z zadaniami, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2005
- Kukuła K(red), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
- Welfe A., Ekonometria.Metody i ich zastosowanie., PWE, Warszawa, 2008
- A. Zeliaś, B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria i zadania., PWN, Warszawa, 2008