Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Restrukturyzacja zatrudnienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Restrukturyzacja zatrudnienia | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji |
C-2 | Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu |
C-3 | Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego |
C-4 | Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Restrukturyzacja zatrudnienia - narzędzia i procedury | 8 |
T-A-2 | Redukcja zatrudnienia | 4 |
T-A-3 | Procedura i efektywność outplacementu | 6 |
T-A-4 | Prawne aspekty redukcji personelu | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Optymalizacja a restrukturyzacja zatrudnienia | 2 |
T-W-2 | Proces restrukturyzacji i rola kierownika w procesie zmian zatrudnienia | 4 |
T-W-3 | Redukcja zatrudnienia i przyczyny zwolnień pracowniczych | 3 |
T-W-4 | Alternatywy dla redukcji zatrudnienia | 2 |
T-W-5 | Zatrzymywanie wartościowych pracowników w organizacji | 2 |
T-W-6 | Outplacement | 2 |
T-W-7 | Racjonalizacja - działania uzupełniające | 3 |
T-W-8 | Prawne aspekty redukcji zatrudnienia | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Realizacja zadań domowych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach | 20 |
A-A-4 | Konsultacje w sprawie przygotowywanych prac | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie i prezentacja zagadnień związanych z realizowanym tematem | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Czytanie zalecanej literatury | 23 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z prezentacji zagadnień związanych z realizacją tematu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z realizacji zadań na zajeciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu w formie pytań problemowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania. | E_2A_W03, E_2A_W08 | S2A_W03, S2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
E_2A_D2/5_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy | E_2A_W02, E_2A_W05 | S2A_W02, S2A_W05 | C-1, C-4 | T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia | E_2A_U18, E_2A_U02, E_2A_U10 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06 | C-2, C-3 | T-W-7, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
E_2A_D2/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu | E_2A_U01, E_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U08 | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić roli restrukturyzacji zatrudnienia oraz definiować głównych zasad i warunków jej przeprowadzenia |
3,0 | Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia | |
3,5 | Student objaśnia rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzenia. | |
4,0 | Student objaśnia rolę restrukturyzacji zatrudnienia określając jej główne przyczyny oraz rolę kierownika w procesie zmian, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzenia. | |
4,5 | Student objaśnia rolę i przyczyny restrukturyzacji zatrudnienia oraz jej związek z efektami działalności przedsiebiorstwa,. Definiuje zasady i warunki jej przeprowadzenia. | |
5,0 | Student objaśnia rolę i przyczyny restrukturyzacji zatrudnienia oraz jej związek z efektami działalności przedsiebiorstwa,. Definiuje cele, zasady i warunki jej przeprowadzenia. | |
E_2A_D2/5_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy | 2,0 | Student nie objaśnia redukcji zatrudnienia oraz jej przyczyn |
3,0 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny | |
3,5 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia i jej przyczyny oraz wskazuje na jej wybrane alternatywy | |
4,0 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia i jej przyczyny oraz wskazuje na jej alternatywy | |
4,5 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia i jej przyczyny oraz wskazuje na jej alternatywy, potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji zatrudnienia. | |
5,0 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia i jej przyczyny oraz wskazuje na jej alternatywy, potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji zatrudnienia oraz sposoby przeciwdziałania przerostowi zatrudnienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia | 2,0 | Sudent nie zna procedur restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia |
3,0 | Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia | |
3,5 | Sudent zna przebieg procesu restrukturyzacji i wskazuje na zastosowanie jej podstawowych narzędzi oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji | |
4,0 | Sudent charakteryzuje proces restrukturyzacji oraz narzędzia wykorzystywane w tym procesie, wskazuje na podstawowe działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia | |
4,5 | Sudent charakteryzuje proces restrukturyzacji oraz narzędzia wykorzystywane w tym procesie, charakteryzuje podstawowe działania racjonalizacji | |
5,0 | Sudent charakteryzuje proces restrukturyzacji oraz narzędzia wykorzystywane w tym procesie, charakteryzuje wszystkie działania racjonalizacji | |
E_2A_D2/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu | 2,0 | Student nie zna procedury outplacementu i nie rozumie jego istoty. |
3,0 | Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę. | |
3,5 | Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę oraz rozróżnia jego podstawowe rodzaje. | |
4,0 | Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę oraz rozróżnia jego podstawowe rodzaje. Sudent wie jak mierzyć jego efektywność. | |
4,5 | Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę oraz rozróżnia jego rodzaje. Sudent wie jak mierzyć jego efektywność i zna podstawowe przeszkody w jego przeprowadzeniu. | |
5,0 | Student charakteryzuje etapy outplacementu, rozumie jego istotę oraz rozróżnia jego rodzaje. Sudent wie jak mierzyć jego efektywność i zna podstawowe przeszkody w jego przeprowadzeniu. |
Literatura podstawowa
- Marciniak J., Optymalzacja zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2009
- Sidor-Rządkowska M., Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2010
- Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (red), Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Egeman E., Restrukturyzacja i kierowanie zatrudnieniem, Poltext, Warszawa, 1999