Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w turystyce | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu matematyki i statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego). | 3 |
T-W-2 | Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki. | 3 |
T-W-3 | Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki. | 3 |
T-W-4 | Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne. | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów. | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury. | 25 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne. |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/12_W01 Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07 | S2A_W01, S2A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2 |
E_2A_D4/12_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. | E_2A_W06, E_2A_W07 | S2A_W06 | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/12_U01 Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U09 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-1 |
E_2A_D4/12_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08 | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/12_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K06, E_2A_K09 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07 | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/12_W01 Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce. | 2,0 | Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce. |
3,0 | Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce. | |
3,5 | Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację. | |
4,0 | Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce. | |
4,5 | Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację. | |
5,0 | Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy. | |
E_2A_D4/12_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/12_U01 Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego. |
3,0 | Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
E_2A_D4/12_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki. |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją. | |
5,0 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/12_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Gołembski G., Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, 2009
- Kurek W., Turystyka, PWN, Warszawa, 2008
- Rapacz A. (red.), Współpraca i integracja w turystyce w eroregionie Nysa w perspektywie członkowstwa w Unii Europejskiej, AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Wawrzyniak K., Ekonometryczna diagnoza ruchu turystycznego w podregionach Polski, SGGW, Warszawa, 2007
- Bąk I., Intensywność ruchu turystycznego w województwach Polski, Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego nr 394, Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 15, Szczecin, 2005