Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Kształtowanie warunków pracy - przedmiot do wyboru:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie warunków pracy - przedmiot do wyboru | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania bądź ergonomii i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych. |
C-2 | Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy. |
C-3 | Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia wprowadzające. | 1 |
T-A-2 | Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji. | 1 |
T-A-3 | Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy. | 2 |
T-A-4 | Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy. | 1 |
T-A-5 | Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy. | 3 |
T-A-6 | Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego. | 1 |
T-A-7 | Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy. | 3 |
T-A-8 | Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. | 1 |
T-A-9 | Warunki materialne środowiska pracy: czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska pracy. | 1 |
T-A-10 | Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów. | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu zaliczeniowego | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O11_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy. | E_2A_W10 | S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08 | C-3, C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O11_U01 Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował. | E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11 | S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07 | C-3, C-1, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-7, T-A-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O11_K01 Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy. | E_2A_K04 | S2A_K04 | C-3, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-10, T-A-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O11_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi; albo realizacja testu na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi; lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy; albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa; lub test na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski; albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O11_U01 Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O11_K01 Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Bieniok H. i in., Metody sprawnego zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa, 2004, s. 56-161.
- Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K., Zarządzanie. Produkcja i usługi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, s. 266-331
- Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
- Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
- Jacukowicz Z., Praca i jej opłacanie. System taryfowy. Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny, ODDK Gdańsk, Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 1997
- Zużewicz K., Kwarecki K., Skutki fizjologiczne pracy zmianowej, CIOP, Warszawa, 1999
- Zużewicz K., Kwarecki K., Praca zmianowa : skutki i profilaktyka : poradnik pracownika zmianowego, CIOP, Warszawa, 2000
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
- PN-94/N-01307, Hałas. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące przeprowadzania pomiarów, 1994
- PN-EN 12665:2003, Światło i oświetlenie. Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia., 2003