Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Nauki o organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauki o organizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony przedmiot „Podstawy zarządzania” |
W-2 | Zaliczony przedmiot „Podstawy zarządzania” |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji. |
C-2 | Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji. |
C-3 | Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania. |
C-4 | Przygotowanie prezentacji rozwiązania w formie pisemnej oraz w publicznej dyskusji nad studium przypadku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Teorie organizacji a nauka o organizacji. | 1 |
T-A-2 | Przedsiębiorczość, kierownik, organizacja – istota, relacje. | 1 |
T-A-3 | Społeczna odpowiedzialność organizacji. | 1 |
T-A-4 | Modele biznesowe. | 3 |
T-A-5 | System funkcji, procesów i przedsięwzięć w organizacji. | 1 |
T-A-6 | Architektura systemu zarządzania organizacją. | 1 |
T-A-7 | Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. | 1 |
T-A-8 | Teorie organizacji a nauka o organizacji. | 1 |
T-A-9 | Przedsiębiorczość, kierownik, organizacja – istota, relacje. | 1 |
T-A-10 | Społeczna odpowiedzialność organizacji. | 1 |
T-A-11 | Modele biznesowe. | 1 |
T-A-12 | System funkcji, procesów i przedsięwzięć w organizacji. | 1 |
T-A-13 | Współczesne koncepcje i metody zarządzania . | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie organizacji a nauka o organizacji. | 3 |
T-W-2 | Teorie organizacji a nauka o organizacji. | 3 |
T-W-3 | Rodzaje i typy organizacji – ich cele. | 3 |
T-W-4 | Przedsiębiorczość, kierownik, organizacja – istota, relacje. | 3 |
T-W-5 | Społeczna odpowiedzialność organizacji. | 3 |
T-W-6 | Nadzór korporacyjny nad organizacją. | 3 |
T-W-7 | Formy prawno-organizacyjne i własnościowe – konsekwencje ekonomiczne i społeczne. | 2 |
T-W-8 | Cykl życia organizacji – etapy i zdarzenia. | 2 |
T-W-9 | Zasoby, majątek, potencjał i kapitał organizacji: materialny, techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny – zadania i zasady funkcjonowania, współzależności, tendencje rozwojowe. | 2 |
T-W-10 | System funkcji, procesów i przedsięwzięć w organizacji. | 2 |
T-W-11 | Architektura systemu zarządzania organizacją. | 2 |
T-W-12 | Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Praca na zajęciach: studium przypadku, dyskusje, praca zespołowa | 15 |
A-A-2 | Studium przypadku, dyskusje, praca zespołowa (na zajęciach) | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Dyskusje i uczestnictwo na wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do case-study - studiów przypadków | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_B7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach. | ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W11 | S1A_W01, S1A_W07 | C-3, C-4 | T-A-13, T-A-12, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
ZN1_1A_B7_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia. | ZN1_1A_W04, ZN1_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_B7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji. | ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08 | C-3 | T-W-10, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-2 |
ZN1_1A_B7_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku. | ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U04 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3 | T-A-11, T-W-12 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_B7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach. | 2,0 | Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem organizacji |
3,0 | Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan organizacji | |
3,5 | Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie | |
4,0 | Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu | |
4,5 | Student umie rozpoznać stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji | |
5,0 | Student umie rozpoznać stan rganizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości | |
ZN1_1A_B7_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia. | 2,0 | Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem | |
3,5 | Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie | |
4,0 | Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku | |
4,5 | Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji | |
5,0 | Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_B7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji | |
3,5 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie | |
4,0 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu | |
4,5 | Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji | |
5,0 | Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości | |
ZN1_1A_B7_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku. | 2,0 | Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody | |
3,5 | Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski | |
4,0 | Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu | |
4,5 | Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania | |
5,0 | Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości |
Literatura podstawowa
- Stanisław Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
- Stanisław Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
- Peter Drucker, Przedsiębiorstwo XXI wieku, Muza, Warszawa, 2000
- Peter Drucker, Przedsiębiorstwo XXI wieku, Muza, Warszawa, 2000
- Gary Hamel, Bill Breeen, Zarządzanie jutra, Red Horsel Harward Business School Press, Warszawa, 2008
- Peter Drucker, Przedsiębiorstwo XXI wieku, Muza, Warszawa, 2000
- Gary Hamel, Bill Breeen, Zarządzanie jutra, Red Horsel Harward Business School Press, Warszawa, 2008
- Gary Hamel, Bill Breeen, Zarządzanie jutra, Red Horsel Harward Business School Press, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Sean Covey, 7 naywków skutecznego nastolatka, REBIS, Poznań, 2010
- Sean Covey, 7 naywków skutecznego nastolatka, REBIS, Poznań, 2010