Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna - przedmiot do wyboru II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna - przedmiot do wyboru II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej. Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionu. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów. Wybrane teorie rozwoju regionalnego. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. | 3 |
T-W-2 | Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. | 2 |
T-W-3 | Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Strategie rozwojowe regionu. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie rozwojem regionu. Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. | 3 |
T-W-5 | Analiza SWOT regionu zachodniopomorskiego i innych wybranych województw. | 2 |
T-W-6 | Projekty miejskie możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych. | 2 |
T-W-7 | Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji wybranego przez siebie regionu Polski. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do prezentacji wybranego przez siebie regionu z kraju Unii Europejskiej (pod względem gospodarczym) | 9 |
A-W-5 | Poszukiwanie informacji gospodarczych na portalach internetowych | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia |
M-2 | Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna |
M-3 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej w ostatnich tygodniach. |
M-4 | Zaliczenie przedmiotu, pytania otwarte. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_O8/1_W01 Student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego | ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W09, ZN1_1A_W15, ZN1_1A_W13, ZN1_1A_W14 | S1A_W01, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
ZN1_1A_O8/1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE | ZN1_1A_W02 | S1A_W02 | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
ZN1_1A_O8/1_W03 Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | ZN1_1A_W11, ZN1_1A_W12, ZN1_1A_W15, ZN1_1A_W13, ZN1_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11 | C-1, C-2 | T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_O8/1_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy | ZN1_1A_U19, ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U07, ZN1_1A_U06, ZN1_1A_U20, ZN1_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10, S1A_U11 | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-4 | S-1, S-3 |
ZN1_1A_O8/1_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | ZN1_1A_U08, ZN1_1A_U07, ZN1_1A_U17, ZN1_1A_U20, ZN1_1A_U18 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U11 | C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_O8/1_K01 Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role | ZN1_1A_K03, ZN1_1A_K09, ZN1_1A_K10 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-1 | T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
ZN1_1A_O8/1_K02 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego | ZN1_1A_K01, ZN1_1A_K06, ZN1_1A_K10, ZN1_1A_K04 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_O8/1_W01 Student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_O8/1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_O8/1_W03 Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_O8/1_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_O8/1_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_O8/1_K01 Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_O8/1_K02 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2008
- Brodecki Z. (red.), Regiony, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa, 2005
- Grosse T.G., Polityka regionalna UE - przykład Grecji, Włoch, Irlandii i Polski, Wyd. ISP, Warszawa, 2004
- Głąbicka K., Grewiński M., Europejska polityka regionalna, Elipsa, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Kuciński K., Geografia ekonomiczna - zarys teoretyczny, Wyd. SGH, Warszawa, 1994
- Otok S., Geografia polityczna, PWE, Warszawa, 1999