Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość finansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie |
C-2 | Umiejętność identyfikowania podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-3 | Umiejętność identyfikowania informacji źródłowej na porzeby sporządzania sprawozdania finansowego |
C-4 | Umiejętność sporządzenia bilansu jednostki gospodarczej |
C-5 | Umiejętność sporządzenia rachunku zysków i strat jednostki gospodarczej |
C-6 | Umiejętność przygotowania informacji dodatkowej |
C-7 | Umiejętność sporządzenia w zakresie podstawowym rachunku przepływiow pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej | 4 |
T-A-2 | Sporządzanie rachunku zysków i strat | 3 |
T-A-3 | Sporządzanie informacji dodatkowej | 2 |
T-A-4 | Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych | 6 |
T-A-5 | Sporządzanie zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 1 |
T-W-2 | Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego | 1 |
T-W-3 | Rachunek zysków i strat (istota, budowa) | 1 |
T-W-4 | Informacja dodatkowa | 1 |
T-W-5 | Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych | 1 |
T-W-6 | Interpretacja danych finansowych dla potrzeb rachunku przepływów pieniężnych | 1 |
T-W-7 | Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 1 |
T-W-8 | Sprawozdanie zarządu z działalności, sprawozdania GUS-owskie | 1 |
T-W-9 | Specyfika sprawozdań finansowych wybranych jednostek gospodarczych | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 18 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-3 | Przegląd i zapoznaie się z literaturą przedmiotu | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 12 |
A-A-5 | Zaliczenia pisemne | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do wykładów | 6 |
A-W-2 | Przegląd literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formująca w trakcie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w postaci pisemnego kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D8/1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W10 | S1A_W01, S1A_W07 | C-5, C-6, C-7, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
ZN1_1A_D8/1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W11 | S1A_W01, S1A_W07 | C-5, C-6, C-7, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D8/1_U01 Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej | ZN1_1A_U04, ZN1_1A_U11 | S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-5, C-6, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D8/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć | ZN1_1A_K09, ZN1_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-5, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2 | M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D8/1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych | |
5,0 | Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań | |
ZN1_1A_D8/1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D8/1_U01 Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi sporządzić bilans | |
3,5 | Student potrafi sporządzić bilans i rachunek zysków i strat | |
4,0 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową | |
4,5 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat, informację dodatkową oraz rachunek przepływów pieniężnych | |
5,0 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat, informację dodatkową, rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w kapitale (funduszu własnym) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D8/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązanie nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązyania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Gabrusewicz W., Kołaczyk Z., Bilans wartość poznawcza i analityczna, Difin, Warszawa, 2005
- Gos W., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa, 2006
- Gos W., Sprawozdawczość finansowa w przedsiębiorstwie, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Helin A., Sprawozdanie finansowe według MSSF, C.H.Beck, Warszawa, 2006
- Helin A., Sprawoadawczość finansowa według MSSF, C.H.Beck, Warszawa, 2006
- Świderska G.K., Więcław W., Sprawozdanie finansowe bez tajemnic, Difin, Warszawa, 2006